Hore

Bezdomovci v inom svetle

Fotograf Aaron Draper chce ľudí vidieť v inom svetle a to doslova. Draper je profesorom fotografie na Chico State University a sériu fotografií pod názvom Underexposed, vytvoril v uliciach, kde fotografoval potréty bezdomovcov. “Priviesť týchto ľudí z tieňa na svetlo, bolo mottom celého projektu,” hovorí Draper.

“Cieľom série je ukázať bezdomovcov vizuálne príťažlivým spôsobom. Je to dôležité najmä v spoločnosti, ktorá má tak vysoké nároky na vzhľad jedinca. Použil som osvetlenie aby som zaujal pozornosť diváka. Dúfam, že pri pohľade na tieto fotografie budú ľudia pozerať aj na bezdomovcov humánnejším spôsobom.” Ak pozitívnym spôsobom ovplyvním život čo i len jednej osobe, budem to považovať za úspech celej série. A to mi dáva nádej,” hovorí o projekte Draper.

Tento projekt a ďalšie práce nájdete na webstránke Aarona Drapera.


Autor foto: Aaron Draper 


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Castlepool
ocenenie redakciou 2015-07-13 10:20:04
výborné...
 
JohnNewton
2015-07-13 10:47:26
skvelé, nafotené s úctou
 
seifi
2015-07-13 12:45:22
sú dobrovoľní a nedobrovoľní bezdomovci, títo akoby boli dobrovoľní, chcú tak žiť, ...nedobrovoľných týra a zabíja alkohol; to fotenie vidím tiež tak, otvorene, v debate, nie skryto od boku, nie zozadu, nie keď spia pripití, nedajbože 500mm teleobjektívom spoza buka ... tie svetlá sú pre mňa otáznikom
 
alexmenti
2015-07-13 16:12:42
je rozdiel vyfotiť bezdomovca s lacnou prvoplánovitosťou a takto....výborné fotky, z ktorých cítiť človečenstvo nielen z fotografa, ale aj z nasnímaných ľudí...
 
blahoslav J B Art
2015-07-13 17:39:44
portrety su to pekne ... ale tym, ze robia fotografovi modelov, straca to na autenticite oproti reportaznej alebo street fotografii
 
Martin P
2015-07-13 19:57:50
príspevok od: blahoslav J B Art
portrety su to pekne ... ale tym, ze robia fotografovi modelov, straca to na autenticite oproti reportaznej alebo street fotografii
presne tak suhlasim
fotky pekne, ale az prilis dokonale a to svetlo je neadekvatne pekne a nepasujuce k nezavideniahodnej situacii tychto ludi
skor sa hodi do reklamy alebo do hollywoodu alebo na peknych mladych ale aj starych stastnych ludi
svetlo tu fotky a objekty fotenia prilis skrasnuje a idealizuje situaciu
to radsej na tajnasa a cb a teleobjektivom kde sa budu spravat prirodzene a nie vzdy spolocensky akceptovatelne a pohlad na nich nebude vzdy prijemny ale to je iny druh fotografie
ide o to aby spolocnost pomohla tymto ludom z biedy a stavu v akom su
samozrejme len tym co o to stoja a take fotky by mali byt cestou.
nepopieram ze toto fotenie tymto ludom trochu pomohlo lebo im asi za to zaplatili ale skor by som bol za komplexnejsie riesenie
a mozno je potreba aj taketo foto a oslovi aj prilis citlivych divakov ktori by drsnu socialnu pravdivu fotku nepozerali lebo by urazala ich zrak
ludia su rozni a tak mozno je toto cele ok.

 
JohnNewton
2015-07-13 20:37:06
príspevok od: Martin P
presne tak suhlasim
fotky pekne, ale az prilis dokonale a to svetlo je neadekvatne pekne a nepasujuce k nezavideniahodnej situacii tychto ludi
skor sa hodi do reklamy alebo do hollywoodu alebo na peknych mladych ale aj starych stastnych ludi
svetlo tu fotky a objekty fotenia prilis skrasnuje a idealizuje situaciu
to radsej na tajnasa a cb a teleobjektivom kde sa budu spravat prirodzene a nie vzdy spolocensky akceptovatelne a pohlad na nich nebude vzdy prijemny ale to je iny druh fotografie
ide o to aby spolocnost pomohla tymto ludom z biedy a stavu v akom su
samozrejme len tym co o to stoja a take fotky by mali byt cestou.
nepopieram ze toto fotenie tymto ludom trochu pomohlo lebo im asi za to zaplatili ale skor by som bol za komplexnejsie riesenie
a mozno je potreba aj taketo foto a oslovi aj prilis citlivych divakov ktori by drsnu socialnu pravdivu fotku nepozerali lebo by urazala ich zrak
ludia su rozni a tak mozno je toto cele ok.

Veru pravdu máš, nie len svatby pompézne fotografovať, ale aj pár drsne sociálne pravdivých fotografií z rozvodov by už konečne niekto mal začať fotiť (veď to je 50%- ná realita)
 
Martin P
2015-07-13 20:47:53
príspevok od: JohnNewton
Veru pravdu máš, nie len svatby pompézne fotografovať, ale aj pár drsne sociálne pravdivých fotografií z rozvodov by už konečne niekto mal začať fotiť (veď to je 50%- ná realita)
to by bola parada
rozvodovy fotograf
a portfolio z roznych druhov rozvodov
od kludych slusnych az po talianske kde sa biju a nadavaju si
len kto by to platil - ktora strana?
 
JohnNewton
2015-07-13 21:00:58
príspevok od: Martin P
to by bola parada
rozvodovy fotograf
a portfolio z roznych druhov rozvodov
od kludych slusnych az po talianske kde sa biju a nadavaju si
len kto by to platil - ktora strana?
Chcel som len povedať, že ľudia neodmietajú drsnú sociálnu a pravdivú fotografiu pre to že by ich urážala , ale pre to, že si to vedia veľmi živo predstaviť a vedia o tom, a citovo sa ich to dotýka. Aj to najväčšie zlo sa dá umelecky veľmi pôsobivo a šokujúco stvárniť bez jedinej naturalistickej scény. Napr. film "Chlapec v pruhovanom pyžame" (koncentračný tábor).
 
alexmenti
2015-07-13 21:07:16
príspevok od: Martin P
presne tak suhlasim
fotky pekne, ale az prilis dokonale a to svetlo je neadekvatne pekne a nepasujuce k nezavideniahodnej situacii tychto ludi
skor sa hodi do reklamy alebo do hollywoodu alebo na peknych mladych ale aj starych stastnych ludi
svetlo tu fotky a objekty fotenia prilis skrasnuje a idealizuje situaciu
to radsej na tajnasa a cb a teleobjektivom kde sa budu spravat prirodzene a nie vzdy spolocensky akceptovatelne a pohlad na nich nebude vzdy prijemny ale to je iny druh fotografie
ide o to aby spolocnost pomohla tymto ludom z biedy a stavu v akom su
samozrejme len tym co o to stoja a take fotky by mali byt cestou.
nepopieram ze toto fotenie tymto ludom trochu pomohlo lebo im asi za to zaplatili ale skor by som bol za komplexnejsie riesenie
a mozno je potreba aj taketo foto a oslovi aj prilis citlivych divakov ktori by drsnu socialnu pravdivu fotku nepozerali lebo by urazala ich zrak
ludia su rozni a tak mozno je toto cele ok.

len malú poznámku: nie každý bezdomovec je automaticky asociál, alkoholik a zanedbaný špinavec....niektorí dokonca nadobudli pocit spokojnosti, šťastia a hlavne slobody až v ére svojho "bezdomovstva"...
 
JohnNewton
2015-07-13 21:15:03
príspevok od: alexmenti
len malú poznámku: nie každý bezdomovec je automaticky asociál, alkoholik a zanedbaný špinavec....niektorí dokonca nadobudli pocit spokojnosti, šťastia a hlavne slobody až v ére svojho "bezdomovstva"...
Možno máš pravdu, ale neviem si predstaviť, že niekto sa dobrovoľne vzdá strechy nad hlavou, to sa v prírode nedeje...poznám dvoch troch čo navonok pôsobia vyrovnane, ale do duše im nevidím...vrátiť sa z dna je ťažké, už na to nemajú silu a ani možnosti. A v tejto krajine tobôž.
 
Martin P
2015-07-13 21:26:26
príspevok od: JohnNewton
Chcel som len povedať, že ľudia neodmietajú drsnú sociálnu a pravdivú fotografiu pre to že by ich urážala , ale pre to, že si to vedia veľmi živo predstaviť a vedia o tom, a citovo sa ich to dotýka. Aj to najväčšie zlo sa dá umelecky veľmi pôsobivo a šokujúco stvárniť bez jedinej naturalistickej scény. Napr. film "Chlapec v pruhovanom pyžame" (koncentračný tábor).
ano uplne suhlasim
ale niekedy na rozhodujucom mieste obcas sedi citlivy stvorpercentny, ktory si taketo ani predstavit nechce a boji sa toho
takeho som mal na mysli
 
JohnNewton
2015-07-13 21:29:41
Moja jediná foto na túto tému
"ráno u bez(domovcov)"

 
anton julény
2015-07-13 21:37:40
príspevok od: Martin P
presne tak suhlasim
fotky pekne, ale az prilis dokonale a to svetlo je neadekvatne pekne a nepasujuce k nezavideniahodnej situacii tychto ludi
skor sa hodi do reklamy alebo do hollywoodu alebo na peknych mladych ale aj starych stastnych ludi
svetlo tu fotky a objekty fotenia prilis skrasnuje a idealizuje situaciu
to radsej na tajnasa a cb a teleobjektivom kde sa budu spravat prirodzene a nie vzdy spolocensky akceptovatelne a pohlad na nich nebude vzdy prijemny ale to je iny druh fotografie
ide o to aby spolocnost pomohla tymto ludom z biedy a stavu v akom su
samozrejme len tym co o to stoja a take fotky by mali byt cestou.
nepopieram ze toto fotenie tymto ludom trochu pomohlo lebo im asi za to zaplatili ale skor by som bol za komplexnejsie riesenie
a mozno je potreba aj taketo foto a oslovi aj prilis citlivych divakov ktori by drsnu socialnu pravdivu fotku nepozerali lebo by urazala ich zrak
ludia su rozni a tak mozno je toto cele ok.

cieľom projektu bolo "dostať ich na svetlo". predpokladám, že ak tým chcel osloviť potenciálnych darcov, tak je lepšie ak ich oslovia optimistický ako asociálny bezdomovci.
 
Martin P
2015-07-13 21:37:44
príspevok od: alexmenti
len malú poznámku: nie každý bezdomovec je automaticky asociál, alkoholik a zanedbaný špinavec....niektorí dokonca nadobudli pocit spokojnosti, šťastia a hlavne slobody až v ére svojho "bezdomovstva"...
o nedobrovolnych som pisal a ti chcu a potrebuju pomoc pristresie istotu a podobne veci, ktore stratili a tuzia po nich opatovne a niektori sa snazia aby sa vratili medzi ludi
a o tych ostatnych dobrovolnych som pisal tiez, ale tiez si neviem predstavit, ze niekto nieco taketo dobrovolne prijme, sloboda mozno prava, mozno chimericka a mozno je tam nejaka psychicka porucha a este nieje zbaveny svojpravnosti, lebo je slobodny v pravom zmysle slova a spolocnost nanho nema dosah.
toto je velmi tazka tema a citliva dotykajuca sa celej spolocnosti a netreba si pred nou zakryvat oci, ale kazdy znesie inu prezentaciu tohoto problemu a fotografi aj agentury k tomu tak aj pristupuju a oslovuju rozne vrstvy obyvatelstva roznymi pristupmi a nielen v tomto probleme - v idealnom svete.
 
Martin P
2015-07-13 21:43:02
príspevok od: anton julény
cieľom projektu bolo "dostať ich na svetlo". predpokladám, že ak tým chcel osloviť potenciálnych darcov, tak je lepšie ak ich oslovia optimistický ako asociálny bezdomovci.
tych pristupov moze byt vela a uz to potom nieje len o fotografii ale aj o psychologii a sociologii
 
Martin P
2015-07-13 21:44:44
príspevok od: JohnNewton
Moja jediná foto na túto tému
"ráno u bez(domovcov)"

fuuuha drsne, ale prave takato naturalisticka fotka moze prebudit city darcu a rozhodne sa pomoct
 
JanoB
2015-07-13 21:44:56
príspevok od: Martin P
presne tak suhlasim
fotky pekne, ale az prilis dokonale a to svetlo je neadekvatne pekne a nepasujuce k nezavideniahodnej situacii tychto ludi
skor sa hodi do reklamy alebo do hollywoodu alebo na peknych mladych ale aj starych stastnych ludi
svetlo tu fotky a objekty fotenia prilis skrasnuje a idealizuje situaciu
to radsej na tajnasa a cb a teleobjektivom kde sa budu spravat prirodzene a nie vzdy spolocensky akceptovatelne a pohlad na nich nebude vzdy prijemny ale to je iny druh fotografie
ide o to aby spolocnost pomohla tymto ludom z biedy a stavu v akom su
samozrejme len tym co o to stoja a take fotky by mali byt cestou.
nepopieram ze toto fotenie tymto ludom trochu pomohlo lebo im asi za to zaplatili ale skor by som bol za komplexnejsie riesenie
a mozno je potreba aj taketo foto a oslovi aj prilis citlivych divakov ktori by drsnu socialnu pravdivu fotku nepozerali lebo by urazala ich zrak
ludia su rozni a tak mozno je toto cele ok.

Citujem text z úvodu :

“Cieľom série je ukázať bezdomovcov vizuálne príťažlivým spôsobom. Je to dôležité najmä v spoločnosti, ktorá má tak vysoké nároky na vzhľad jedinca. Použil som osvetlenie aby som zaujal pozornosť diváka. Dúfam, že pri pohľade na tieto fotografie budú ľudia pozerať aj na bezdomovcov humánnejším spôsobom.”

Podla mňa splnil svoj cieľ.
 
alexmenti
2015-07-13 22:00:45
príspevok od: JohnNewton
Moja jediná foto na túto tému
"ráno u bez(domovcov)"

tú prikrývku sa ti nepodarilo prikrášliť ani tým ozdobným rámom
 
alkaline
2015-07-13 22:14:38
príspevok od: JanoB
Citujem text z úvodu :

“Cieľom série je ukázať bezdomovcov vizuálne príťažlivým spôsobom. Je to dôležité najmä v spoločnosti, ktorá má tak vysoké nároky na vzhľad jedinca. Použil som osvetlenie aby som zaujal pozornosť diváka. Dúfam, že pri pohľade na tieto fotografie budú ľudia pozerať aj na bezdomovcov humánnejším spôsobom.”

Podla mňa splnil svoj cieľ.
...nielenže vieš čítať...
...ale aj múdro píšeš...
...vzácna kombinácia...


 
ViktorV
2015-07-13 22:27:53
príspevok od: Martin P
to by bola parada
rozvodovy fotograf
a portfolio z roznych druhov rozvodov
od kludych slusnych az po talianske kde sa biju a nadavaju si
len kto by to platil - ktora strana?
Treba už naúčtovať pri svadobných.
 
blahoslav J B Art
2015-07-13 23:24:06
tu som cvakol na tajnasa jedneho londynskeho, fotene s ohniskom 24mm EQ ... ale blesk som nemal ani vstavany, ani externy

www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/438495/v-centre/?s=photos
 
Martin P
2015-07-13 23:28:56
príspevok od: JanoB
Citujem text z úvodu :

“Cieľom série je ukázať bezdomovcov vizuálne príťažlivým spôsobom. Je to dôležité najmä v spoločnosti, ktorá má tak vysoké nároky na vzhľad jedinca. Použil som osvetlenie aby som zaujal pozornosť diváka. Dúfam, že pri pohľade na tieto fotografie budú ľudia pozerať aj na bezdomovcov humánnejším spôsobom.”

Podla mňa splnil svoj cieľ.
splnil svoj ciel suhlasim,
ale je aj ina, mozno vacsia, mozno mensia cast populacie, ktorej taketo pocukrovane produkty, pripominajuce vsetko mozne, len nie vizualne stvarnenie tazkeho udelu bezdomovca, opustenost a beznadej, dost moze vadit a skreslovanie reality nepatri medzi jej oblubene aktivity.
kazdy mame svoj pohlad na svet a na jeho problemy a chapem aj postoj aj pohlad na problematiku ked vacsina maistream konzumujucej spolocnosti je zvyknuta a naladena vnimat skor gycove farebne, reklamu pripominajuce obrazky a videa, ako sa pozriet tvrdej surovej realite do oci,
bohuzial prec su sestdesiate a sedemdesiate roky, ked este vacsina spolocnosti premyslala a iba nekonzumovala predhodene...
to je moj pohlad, ktory je iny ako autorov a ktory bol citovany.
ze s nim nesuhlasim je moja vec, aj ked pripustam, ze jeho pohlad je v sucasnosti priechodnejsi - bohuzial.
 
Martin P
2015-07-13 23:38:55
príspevok od: blahoslav J B Art
tu som cvakol na tajnasa jedneho londynskeho, fotene s ohniskom 24mm EQ ... ale blesk som nemal ani vstavany, ani externy

www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/438495/v-centre/?s=photos
podla mna vystihuje stokrat lepsie problematiku, ako vsetky tu uverejnene cukrovinky, div nie ze namejkapovanych modelov
ale to je o hlbke myslenia a aj o empatii aj o tom, ze nie vzdy dokonale technicky zvladnuta fotka musi byt lepsia ako zrnita a trosku neostra a nie uplne dobre nakomponovana fotka s neprijemne, pre zjemnene city divaka, vyzerajucim a na prvy pohlad zapachajucim a spinavym bezdomovcom.
pre mna tvoja fotka strcila do vacku tie ostane, pekne farebne skoro romanticke, pri zapade slnka optipmisticky ladene obrážťoky.
 
tomatito
ocenenie redakciou 2015-07-14 00:25:32
príspevok od: seifi
sú dobrovoľní a nedobrovoľní bezdomovci, títo akoby boli dobrovoľní, chcú tak žiť, ...nedobrovoľných týra a zabíja alkohol; to fotenie vidím tiež tak, otvorene, v debate, nie skryto od boku, nie zozadu, nie keď spia pripití, nedajbože 500mm teleobjektívom spoza buka ... tie svetlá sú pre mňa otáznikom
a keby aj bolo 500mm objektiv spoza buka tak co je akoze za problem? Aspon vidis nieco co nie je hrane a chystane dopredu ..proste zivot bezdomovca bez dohody o foteni..
 
tomatito
ocenenie redakciou 2015-07-14 00:32:13
Tu mate bezdomovca odo mna..najprv bolo na tajnasa a ked sa zbadal uz bol cvaknuty ..a hotovo..a nie tieto teple softboxove cukrovinky...
 
JohnNewton
2015-07-14 06:58:11
príspevok od: Martin P
podla mna vystihuje stokrat lepsie problematiku, ako vsetky tu uverejnene cukrovinky, div nie ze namejkapovanych modelov
ale to je o hlbke myslenia a aj o empatii aj o tom, ze nie vzdy dokonale technicky zvladnuta fotka musi byt lepsia ako zrnita a trosku neostra a nie uplne dobre nakomponovana fotka s neprijemne, pre zjemnene city divaka, vyzerajucim a na prvy pohlad zapachajucim a spinavym bezdomovcom.
pre mna tvoja fotka strcila do vacku tie ostane, pekne farebne skoro romanticke, pri zapade slnka optipmisticky ladene obrážťoky.
Nezmysel, cítiť z toho Tvoju predpojatosť a zafixovanú šablónu (zapáchajúci a špinavý). Veľmi sa mýliš, vídavam medzi nimi (v rámci ich možností) veľmi upravených a hygienu dodržiavajúcích ľudí. Podobných ako na týchto fotografiách, len to akosi nezapadá do niektorých Vašich jednostranných jednoduchých a pohodlných predstáv....alebo sú len pre fotografovanie menej " atraktívni " ?
 
Martin P
2015-07-14 10:38:47
príspevok od: JohnNewton
Nezmysel, cítiť z toho Tvoju predpojatosť a zafixovanú šablónu (zapáchajúci a špinavý). Veľmi sa mýliš, vídavam medzi nimi (v rámci ich možností) veľmi upravených a hygienu dodržiavajúcích ľudí. Podobných ako na týchto fotografiách, len to akosi nezapadá do niektorých Vašich jednostranných jednoduchých a pohodlných predstáv....alebo sú len pre fotografovanie menej " atraktívni " ?
urcite nie, nemam pohodlne predstavy o hocicom a uz nie zafixovane predpojatosti voci hocikomu,
tusil som, ze sa niekto chyti tohoto slovneho spojenia, ale pouzil som ho zamerne, aby som vypichol rozdiel medzi navonanymi, idealizujucimi fotkami neurazajucimi zjemneny pohlad a vkus mestskej spolocnosti a drsnymi surovymi a pardon, na prvy pohlad zapachajucimi a spinavymi fotkami, ktore vystihuju viac pravu podstatu nelahkeho udelu tychto ludi. takze s porozumenim vysvetlujem, ze som nepisal v tomto pripade o ludoch, ale o fotkach a ich prijemcoch. aj ked -
to, ze drviva vacsina bezdomovcov a ludi s podobnym udelom smrdi a su spinavi nemozno prehliadnut a sme toho svedkami hlavne v mhd, kde zacne platit od septembra v Bratislave, pre nich diskriminacny zakon, ze ich moze, ked obtazuju svojim zapachom a znecistuju dopravny prostriedok, vodic alebo ina opravnena osoba, vykazat z mhd.
neviem z akeho mesta si, ale v Ba je ta anonymita medzi ludmi velmi silna a podla toho sa aj spravavaju voci sebe (aj ti cisti a navonani a s domovom), ked je vonku chladnejsie, tak sa niektori vozia hore dole z konecnej na konecnu aby nemuseli byt vonku a ten smrad upozorni na seba kazdeho aj ked ten clovek na prvy pohlad az tak nevyzera ako bezdomovec, lebo charita ich obcas aj oblecie.
niekedy tlupy igelitkovych vagusov (v nich si nosia skoro cely svoj majetok a domacnost) obsadia cely vozen, trebars do Race, odvezu sa zadarmo par zastavok, vystupia na zastavke blizko svojho lesneho bydliska, ale ten oder co po nich ostane je dost tazko vyvetratelny aj dve tri zastavky
stalo sa mi a nam cestujucim, ze cast vozidla bola prazdna, lebo tam sedel jeden takyto nestastnik, ktoreho "vona" vyhnala ostatnych do prednej casti vozidla a tam sa tlacili a pri najblizsej prilezitosti vystupili.
vobec neodsudzujem a nehanim tychto ludi, mohokrat si za tento svoj stav nemozu, ale mnohokrat aj mozu, je ale rozdiel ci sa chcu z toho dostat alebo nie alebo ci si chcu nechat pomct alebo pomoc apriori odmietaju.
preto som upozornoval, ze spolocnost a sponzori aj donori by mali a mohli pomahat aj peniazmi aj osvetou medzi nimi, aby navstevovali centra na to urcene a tam sa hygienicky upravili, ale ako som uz pisal, niektori su nepoucitelni a aj niektori su mentalne nesposobili a tam je to tazko lebo vieme v akom stave je zdravotnictvo a socialna politika mesta alebo statu.
pisem o svojich skusenostiach z vacsieho mesta, v malom meste je to mozno ine, kde je menej ludi, poznaju sa a viac im na sebe a na druhych zalezi a hlavne niesu uplne anonymni ako tu v Ba.
a ked sa vratim k fotografii prave ti spinavi a smradlavi a ponapijani bezdomovci su na fotenie atraktivnejsi aj ked mi to zavana hyenizmom a lacnym efektom staci ist vecer na nabrezie Dunaja a tam v podvecernom slnku a protisvetle sa daju urobit "pekne" fotky tychto ludi.
je to citliva tema a miera vkusu a nevkusu ci fotit alebo nefotit je velmi otazna.
ps: este som nevidel bezdomovca, co by nebol spinavy a nesmrdel a ak som takeho videl tak som ho za bezdomovca nepovazoval.
 
JohnNewton
2015-07-14 10:58:31
príspevok od: Martin P
urcite nie, nemam pohodlne predstavy o hocicom a uz nie zafixovane predpojatosti voci hocikomu,
tusil som, ze sa niekto chyti tohoto slovneho spojenia, ale pouzil som ho zamerne, aby som vypichol rozdiel medzi navonanymi, idealizujucimi fotkami neurazajucimi zjemneny pohlad a vkus mestskej spolocnosti a drsnymi surovymi a pardon, na prvy pohlad zapachajucimi a spinavymi fotkami, ktore vystihuju viac pravu podstatu nelahkeho udelu tychto ludi. takze s porozumenim vysvetlujem, ze som nepisal v tomto pripade o ludoch, ale o fotkach a ich prijemcoch. aj ked -
to, ze drviva vacsina bezdomovcov a ludi s podobnym udelom smrdi a su spinavi nemozno prehliadnut a sme toho svedkami hlavne v mhd, kde zacne platit od septembra v Bratislave, pre nich diskriminacny zakon, ze ich moze, ked obtazuju svojim zapachom a znecistuju dopravny prostriedok, vodic alebo ina opravnena osoba, vykazat z mhd.
neviem z akeho mesta si, ale v Ba je ta anonymita medzi ludmi velmi silna a podla toho sa aj spravavaju voci sebe (aj ti cisti a navonani a s domovom), ked je vonku chladnejsie, tak sa niektori vozia hore dole z konecnej na konecnu aby nemuseli byt vonku a ten smrad upozorni na seba kazdeho aj ked ten clovek na prvy pohlad az tak nevyzera ako bezdomovec, lebo charita ich obcas aj oblecie.
niekedy tlupy igelitkovych vagusov (v nich si nosia skoro cely svoj majetok a domacnost) obsadia cely vozen, trebars do Race, odvezu sa zadarmo par zastavok, vystupia na zastavke blizko svojho lesneho bydliska, ale ten oder co po nich ostane je dost tazko vyvetratelny aj dve tri zastavky
stalo sa mi a nam cestujucim, ze cast vozidla bola prazdna, lebo tam sedel jeden takyto nestastnik, ktoreho "vona" vyhnala ostatnych do prednej casti vozidla a tam sa tlacili a pri najblizsej prilezitosti vystupili.
vobec neodsudzujem a nehanim tychto ludi, mohokrat si za tento svoj stav nemozu, ale mnohokrat aj mozu, je ale rozdiel ci sa chcu z toho dostat alebo nie alebo ci si chcu nechat pomct alebo pomoc apriori odmietaju.
preto som upozornoval, ze spolocnost a sponzori aj donori by mali a mohli pomahat aj peniazmi aj osvetou medzi nimi, aby navstevovali centra na to urcene a tam sa hygienicky upravili, ale ako som uz pisal, niektori su nepoucitelni a aj niektori su mentalne nesposobili a tam je to tazko lebo vieme v akom stave je zdravotnictvo a socialna politika mesta alebo statu.
pisem o svojich skusenostiach z vacsieho mesta, v malom meste je to mozno ine, kde je menej ludi, poznaju sa a viac im na sebe a na druhych zalezi a hlavne niesu uplne anonymni ako tu v Ba.
a ked sa vratim k fotografii prave ti spinavi a smradlavi a ponapijani bezdomovci su na fotenie atraktivnejsi aj ked mi to zavana hyenizmom a lacnym efektom staci ist vecer na nabrezie Dunaja a tam v podvecernom slnku a protisvetle sa daju urobit "pekne" fotky tychto ludi.
je to citliva tema a miera vkusu a nevkusu ci fotit alebo nefotit je velmi otazna.
ps: este som nevidel bezdomovca, co by nebol spinavy a nesmrdel a ak som takeho videl tak som ho za bezdomovca nepovazoval.
To P.S. je veľmi pravdivé, ale o to desivejšie, že nie len asociálni, alkoholici a darebáci môžu skončiť na ulici, ale aj tí nesmrdiaci a čistý. Ale rozpoznateľné to je, nosia zo sebou celý svoj majetok, pravidelne vidím pani vykonávať hygienu v rieke, pravidelne si tam perie veci a čaká kým uschnú,(aj v marci, pri teplote 5 st.C) iný predávaju nota bene atď...a štát sa akejkoľvek zodpovednosti zbavil.
 
Martin P
2015-07-14 11:07:04
príspevok od: JohnNewton
To P.S. je veľmi pravdivé, ale o to desivejšie, že nie len asociálni, alkoholici a darebáci môžu skončiť na ulici, ale aj tí nesmrdiaci a čistý. Ale rozpoznateľné to je, nosia zo sebou celý svoj majetok, pravidelne vidím pani vykonávať hygienu v rieke, pravidelne si tam perie veci a čaká kým uschnú,(aj v marci, pri teplote 5 st.C) iný predávaju nota bene atď...a štát sa akejkoľvek zodpovednosti zbavil.
dakujem za porozumenie
 
Castlepool
ocenenie redakciou 2015-07-15 10:09:30
príspevok od: tomatito
Tu mate bezdomovca odo mna..najprv bolo na tajnasa a ked sa zbadal uz bol cvaknuty ..a hotovo..a nie tieto teple softboxove cukrovinky...
nehnevaj sa na mňa, ale radšej tieto ,, teplé softboxové cukrovinky" ako táto tvoja na tajnáša... ( ; P.S. ja sa na Teba nehnevám...
 
ratzenberg
2015-07-20 10:10:13
Je potrebné vytvoriť snímky ľudí, ktorí vyzerajú, že skutočne veria v Štáty. Zohnať tulákov so štipkou ducha. V našich radoch je priveľa tých, ktorí vidia Ameriku ako domov neužitočných, akoby bol každý na prácu príliš starý a príliš neduživý na to, aby sa staral, čo sa okolo neho deje. Zvlášť potrebujeme tulákov obývajúcich naše ulice. Viac spokojne vyzerajúcich ľudí žijúcich na ulici. (Mierne upravený výňatok zo Strykerovho memoranda FSA, 1942)
Pekné katalógové fotografie, štátna administratíva môže plesať nad obrázkami svojich šťastných občanov. Tieto fotografie pomôžu bezďákom rovnako, ako pomohli podobné kampane blbečkom, kriplom, feťákom, krtkom v záhrade... teda nijako. Pokrytecký postoj, ktorý udrží stroj na chudobu v bezchybnom chode len tým, že z fotografie činí instantný nástroj masovej kultúry, vytrvalo rozsievajúci vôkol seba semeno sentimentálneho bľabotu príslušníka vyššej strednej triedy. „Ako dlho bude tá epidémia ešte trvať?“ (...) „Tak dlho, ako sa nám ju podarí udržať.“ (Burroughs, Naked Lunch, 1959)
 
JohnNewton
2015-07-20 11:03:54
Zem a Vek ?
Položím otázku, keby za socíku nebola práca povinná a vyhýbanie sa pracovať by nebolo trestané väzením, pracovali by všetci ?
 
igric
2016-08-30 16:01:50
príspevok od: blahoslav J B Art
portrety su to pekne ... ale tym, ze robia fotografovi modelov, straca to na autenticite oproti reportaznej alebo street fotografii
No a co ked pozuju v okamihu fotenia? Vid priklad skvely Bruce Davidson a jeho tematicke prace ako Circus, Brooklyn Gang, East 100th Street, Subway. Je preto menej skvely street fotograf? Stratilo sa tam nieco na autenticite?Nebudme puritani...


 
blahoslav J B Art
2016-08-31 10:04:36
príspevok od: igric
No a co ked pozuju v okamihu fotenia? Vid priklad skvely Bruce Davidson a jeho tematicke prace ako Circus, Brooklyn Gang, East 100th Street, Subway. Je preto menej skvely street fotograf? Stratilo sa tam nieco na autenticite?Nebudme puritani...


ho-ho-hoooo ... my tu povacsine nie sme studovani umelci ci kulturologovia, fotime pekne veci okolo nas
najskor som musel zatelefonovat ujovi Googlovi, aby som zistil, kto vobec je Bruce Davidson ... niektore fotky sa mi pacia, ine nie ... hlavne mi nesedi ten styl fotenia vypulenych ksichtov na celu fotku ... nieco ako volaky fotograf, co skocil pred cloveka a blysol mu este bleskom do tvare
mne sa streetfoto paci skor, ked je fotograf nenapadnym pozorovatelom a foti ludi v ich prirodzenom prostredi a spravani ... a nie ked poniektori zbadaju, ze ich clovek foti, zacnu robit opicky a predvadzat sa ako male deti

... ale prezriem si mileho Brucea este dokladnejsie
 
igric
2016-08-31 12:50:32
príspevok od: blahoslav J B Art
ho-ho-hoooo ... my tu povacsine nie sme studovani umelci ci kulturologovia, fotime pekne veci okolo nas
najskor som musel zatelefonovat ujovi Googlovi, aby som zistil, kto vobec je Bruce Davidson ... niektore fotky sa mi pacia, ine nie ... hlavne mi nesedi ten styl fotenia vypulenych ksichtov na celu fotku ... nieco ako volaky fotograf, co skocil pred cloveka a blysol mu este bleskom do tvare
mne sa streetfoto paci skor, ked je fotograf nenapadnym pozorovatelom a foti ludi v ich prirodzenom prostredi a spravani ... a nie ked poniektori zbadaju, ze ich clovek foti, zacnu robit opicky a predvadzat sa ako male deti

... ale prezriem si mileho Brucea este dokladnejsie
hou-hou-hoooou aj Bruce Ti moze dat par lekcii o streetfoto http://erickimphotography.com/blog/2012/10/09/15-lessons-bruce-davidson-can-teach-you-about-street-photography/

ja mam par knih - napriklad retrospektivnu Outside Inside https://www.amazon.com/Bruce-Davidson-Outside-Inside/dp/386521908X a aj klasicku Subway https://www.amazon.com/Bruce-Davidson-Subway/dp/1597111945/ref=asap_bc?ie=UTF8

PS ja som len pozorovatel amater,pre radost.A rad si pozeram dielka,napriklad zajtra skocim na vystavu Martina Parra.

howgh
 
blahoslav J B Art
2016-08-31 13:00:14
príspevok od: igric
hou-hou-hoooou aj Bruce Ti moze dat par lekcii o streetfoto http://erickimphotography.com/blog/2012/10/09/15-lessons-bruce-davidson-can-teach-you-about-street-photography/

ja mam par knih - napriklad retrospektivnu Outside Inside https://www.amazon.com/Bruce-Davidson-Outside-Inside/dp/386521908X a aj klasicku Subway https://www.amazon.com/Bruce-Davidson-Subway/dp/1597111945/ref=asap_bc?ie=UTF8

PS ja som len pozorovatel amater,pre radost.A rad si pozeram dielka,napriklad zajtra skocim na vystavu Martina Parra.

howgh
bol som na prednaske tohto fotografa, neporovnatelne menej vyznamneho ako napr. Bruce Davidson, ale jeho fotky ma dost oslovili, tento styl mi pasuje
http://www.davidgaberle.com/
 
igric
2016-08-31 13:22:48
príspevok od: blahoslav J B Art
bol som na prednaske tohto fotografa, neporovnatelne menej vyznamneho ako napr. Bruce Davidson, ale jeho fotky ma dost oslovili, tento styl mi pasuje
http://www.davidgaberle.com/
ako "kulturolog" odpoviem,ze v tom style citim chlad a odstup akoby od Michelangela Antonioniho. Chyba mi tam ten springsteenovsky human touch.Ale fajn,je to dobre,rad som pozrel.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované