Nejde si nevšimnúť, že média venujú CSC fotoaparátom veľkú pozornosť. Zrkadlovky sa tak nechtiac dostávajú do úzadia. Platí to aj pre nás. Nie je to preto, že by sme CSC fotoaparáty považovali za to najlepšie, čo si fotograf môže kúpiť. To rozhodne nie. Sme však v období prudkého rozvoja tejto kategórie fotoaparátov. Kategórie, ktorá je relatívne mladá. Medzi fotografmi je hlad po informáciách o tomto menej známom druhu fotoaparátov. Ich zvýšený záujem je podporovaný aj veľmi priaznivými odozvami skúsených fotografov, ktorí roky fotografujú zrkadlovkami a zisťujú, že aj CSC fotoaparáty im vedia veľa ponúknuť. Za posledný rok prišlo na trh niekoľko prelomových modelov. Spomeňme Fujifilm X-T1 s vynikajúcim X-Trans snímačom a famózny objektív Fujinon XF 56/1,2R. Alebo dvojicu Olympusov OM-D E-M1 a E-M10. Zabudnúť nesmieme na Panasonic GH4 s 4K videom, či Sony A7/r/s s Full Frame snímačmi.
Naproti tomu u zrkadloviek sa nič prevratného nedeje. Výrobcovia ich pravidelne vylepšujú, ale nové modely sa od tých starších výrazne nelíšia. Nemajme im to za zlé. Detské choroby dávno prekonali a teraz sa už len evolučne vyvíjajú. Široká je k nim ponuka fotoaparátov aj objektívov.
Média, vrátane nás, roky presvedčovali zapálených fotografov, že zrkadlovka je jediné rozumné riešenie, pre kvalitnú fotografiu. Že je to najvyšší vývojový stupeň komerčne dostupného fotoaparátu. Už to nie je úplná pravda. CSC fotoaparáty dokážu v mnohom zrkadlovke konkurovať. Nie však vo všetkom. Skutočne dobré modely sú tu pomerne krátko. Skôr než začiatočníci, razia ich dobré meno pokročilí fotografi, ktorí si ich zadovážili ako doplnok k svojej zrkadlovkovej výbave. Niektorí dokonca zrkadlovku a príslušenstvo predali, pretože zistili, že im plne postačuje CSC fotoaparát. Internet je plný článkov od týchto fotografov, v ktorých zdieľajú svoje dôvody pre prechod s DSLR na CSC. Hlavným dôvodom bývajú menšie rozmery a nižšia hmotnosť a nenápadnosť, pri zachovaní vysokej obrazovej kvality.
Zrkadlovková alternatíva k CSC
Pokročilí a profesionálni fotografi vybavení Full Frame zrkadlovkami a profesionálnymi objektívmi sú už často unavení nosením ťažkého vybavenia. CSC fotoaparáty ukázali, že ich dokážu odbremeniť. Niektorých čiastočne, niektorých úplne. CSC-čka tak zaujali, že si fotografi neuvedomujú, že je tu možno aj iné riešenie a nie sú to kompaktné fotoaparáty. Prechod na CSC je väčšinou podmienený mnohými kompromismi. Pokročilí fotografi o nich vedia, majú s fototechnikou dlhoročné skúsenosti. Na kompromis sú ochotní pristúpiť, kvôli výhodám CSC fotoaparátov. Tými sú porovnateľná obrazová kvalita, pri menších rozmeroch a nižšej hmotnosti. Tieto výhody sú nezriedka podporené aj atraktívnym dizajnom, menšou nápadnosťou a svoje výhody má aj permanentný režim živého náhľadu. Pripočítajme k tomu aj rozrastajúcu sa ponuku zaujímavých objektívov.
Nové je atraktívne a lákavé. Zrkadlovky sú už roky bežné, už nie tak zaujímavé. Sú to ale evolučne vyladené fotoaparáty.
Väčšina CSC fotoaparátov má snímač veľkosti APS-C alebo micro 4/3. Tým je daný obrazový potenciál. Ale rovnaký už dávno zrkadlovky majú. U zrkadloviek sa APS-C formát berie ako amatérsky. Chceš byť špičkový fotograf? Musíš mať Full Frame! Tí, čo to tvrdia chcú zrazu u CSC fotoaparátov z tejto požiadavky ustúpiť. Zrazu záleží viac na fotografii, ako na veľkosti snímača, ktorým bola zachytená. Prečo to potom neplatí u zrkadloviek? Je to psychológia a o pár rokov to čaká aj CSC fotoaparáty. U nich sú zatiaľ viac tolerované nedostatky. Objektívy nemusia byť najlepšie aké sa dajú vyrobiť, kľudne môžu byť aj 40 rokov staré. Všímate si tu zmenu myslenia? CSC fotoaparáty, vďaka vám za to. Snáď sa niečo z tohto nového myslenia prenesie aj na majiteľov zrkadloviek.
Ale poďme naspäť k zrkadlovkám. Skúsme sa pozrieť na ne ako alternatívu k CSC fotoaparátom (kto by si pomyslel, že raz napíšem takúto vetu?).
Predstavme si pokročilého fotografa, vlastniaceho veľkú Full Frame zrkadlovku s profi objektívmi, ktorý hľadá niečo ľahšie a skladnejšie. O CSC fotoaparátoch toho vieme už dosť. Skúsme mu nájsť alternatívu v kategórii zrkadloviek. Mohlo by to mať hneď niekoľko výhod. Tou prvou je kompatibilita objektívov a oného príslušenstva, druhou známa koncepcia a systém. Fotograf sa ľahko prispôsobí novej technike. Určite sa nedostaneme na rozmery a hmotnosť napr. Micro 4/3 fotoaparátov a objektívov. To ale ani nemusí byť fotografov cieľ. Aj menšia úspora môže byť dostatočne významná.
Za posledné desaťročia sme si zvykli na zoomové obejktívy, CSC fotoaparáty nás vracajú do doby pevných objektívov. A to je cesta, ako zmenšiť a zľahčiť svoju DSLR zostavu, ale aj zvýšiť obrazovú kvalitu. Poďme si ukázať modelovú situáciu, kedy pokročilý fotograf, vlastniaci Full Frame zrkadlovku, zatúži po niečom ľahšom a menšom, ale CSC fotoaparát ani kompakt mu nevyhovujú:
Stávajúca zostava: Nikon D810 + MB-D12 (1250 g aj s batériou), dvojica profesionálnych svetelných transfokátorov AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED a AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ (900 g + 1540 g). Toto je skutočne len základná zostava, hmotnosť 3690 g. Máloktorý pokročilý fotograf si vystačí len s ňou. Často nosí so sebou aj superširokouhlý objektív, napr. AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED s hmotnosťou rovný kilogram, prípadne ešte jeden pevný svetelný objektív (AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G, 280 g) alebo aj makroobjektív (AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 750 g). A už sme na 5720 g. S bleskom a s brašnou sme na viac ako 7 kg. Au moje rameno a chrbát. Ale veď toto nepotrebujem každý deň, napr. keď si chcem výjsť do mesta na prechádzku. Z kvality ale nemienim zľaviť.
Poloprofesionálna zrkadlovka Nikon D810 s battery gripom a objektívom AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ. 2790 g, takmer 3 kg a to je len časť výbavy poloprofesionálneho alebo profesionálneho fotografa.
Výraznou redukciou by bolo nahradiť transfokátory so svetelnosťou F2,8 za tie so svetelnosťou F4. Nechať doma battery grip a objektívy, ktoré nutne nepotrebujem. S tromi transfokátormi o svetelnosti F4, pri celkovom rozsahu 16 až 200 mm, by zostava vážila 3220 g, s brašnou mierne nad 4 kg. To je rozhodne prijateľnejšie, ako 7 kg. Stále je to dosť. Pokračujeme s odtučňovacou kúrou.
Ďalšia redukcia hmotnosti prinesie v niektorých ohľadoch vyššiu obrazovú kvalitu. Nikon Df je pre bežné fotenie vhodnejší, miesto veľkých súborov s rozlíšením 36 Mpx, tu máme praktickejších 16 Mpx. To je aj najrozšírenejšie rozlíšenie u CSC fotoaparátov. Fotoaparát produkuje naviac menej šumu pri vyšších citlivostiach. So svetelnými pevnými objektívmi dáva fotografovi väčšie možnosti pri fotografovaní za zlých svetelných podmienok. Obrovským plusom je možnosť viac sa vyhrať s malou hĺbkou ostrosti (krajší bokeh). Niekomu stačí aj jediný objektív, ale univerzálnejší budete s dvomi až štyrmi. Odporúčam tie so svetelnosťou F1,8. Obrazovou kvalitou sa takmer vyrovnajú niekoľkonásobne drahším objektívom so svetelnosťou F1,4. Naviac sú menšie a ľahšie. V každom prípade riadne ušetríte, nie však na kvalite. Pridajme teda k nášmu Nikonu DF štvoricu objektívov od širokouhlého, po krátky portrétny teleobjektív: AF-S NIKKOR 28 mm f/1,8G (330 g), AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED (305 g), AF-S NIKKOR 50 mm f/1,8G, (185 g), AF-S NIKKOR 85 mm f/1,8G (350 g). To už je veľmi slušná zostava o hmotnosti necelých 2 kg. Väčšina z nás by však nechala doma aspoň jeden z týchto objektívov, možno aj dva, to sa do 2 kg dostanete aj s brašnou. Kto chce, môže napríklad záklaďák nahradiť makroobjektívom AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED (425 g).
Priekopník medzi zrkadlovkami. Menší, ľahší, v retro štýle a s podporou manuálnych objektívov. To je Nikon Df, bude mať nasledovateľov?
Porovnajme to napr. s CSC zostavou pre najnáročnejších: Fujifilm X-T1 (440 g s batériou) + Fujinon XF18mmF2 R (116 g), Fujinon XF23mmF1.4 R (300 g), Fujinon XF35mmF1.4 R (187 g), Fujinon XF56mmF1.2 R (405 g). Výsledná hmotnosť je takmer 1,5 kg. A to už nie je veľký rozdiel oproti Nikonu Df so štyrmi objektívmi. Dokonca ani cenovo.
U CSC fotoaparátov by sme sa dokázali dostať aj na nižšiu hmotnosť a ešte menšie rozmery, ale tu už v porovnaní Micro 4/3 a Full Frame snímača, jednoznačne vyhráva zrkadlovka. To ale neznamená, že Micro 4/3 CSC fotoaparáty nedokážu dobre fotiť. Práve naopak. Fotograf musí vedieť, kde sú limity tohto systému a aké má výhody a nevýhody.
Veľmi úspešný CSC Fujifilm X-T1. Kvôli pripravovaným profesionálnym telezoomom musela firma Fujifilm predstaviť robustnejší fotoaparát s možnosťou pridania gripu. Úspora homotnosti a veľkosti už nie je tak veľká, ako u iných modelov.
Niekomu príde divné, čiastočne duplikovať svoju výbavu, len kvôli menším rozmerom a nižšej hmotnosti. Nerobíme to aj kúpou CSC fotoaparátu, ak sa nechceme zbaviť zrkadlovky, ktorú máme? U CSC fotoaparátu musíme budovať celý systém. Iste, sú tu riešenia, ako používať aj na CSC-čkach objektívy zo zrkadloviek, to je ale kompromisné riešenie, ktoré úsporu hmotnosti a veľkosti nerieši. Ak fotograf zostane pri zrkadlovke, má výhodu 100% kompatibility celého systému.
Riešenie, ktoré sme si ukázali môže vyhovovať aj fotografom, ktorí si idú fotoaparát len kupovať. A nemusí to byť hneď Full Frame zrkadlovka. Aj v amatérskej kategórii sa dá ušetriť na veľkosti a hmotnosti. Výrobcovia zrkadloviek pomaly reagujú na konkurenciu CSC fotoaparátov. Preto tu máme nový kompaktný základný zoom AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II, s ktorým je základná trieda DSLR Nikon ešte kompaktejšia. Odpoveďou na CSC je aj Canon EOS 100D, napríklad v kombinácii s Canon EF 40mm f/2,8 STM.
EOS 100D, odpoveď Canonu na dopyt po čo najmenšej zrkadlovke.
Kedy je zrkadlovka nutnosťou?
Ešte nejaký čas potrvá, kým CSC fotoaparáty budú plne konkurovať zrkadlovkám u takéhoto druhu fotografie.
Sú žánre, ktoré zatiaľ zvládne k plnej spokojnosti výhradne zrkadlovka. Týka sa to v prvom rade žánrov závislých na rýchlosti kontinuálneho zaostrovania. CSC fotoaparáty už dokázali, že vedia zaostrovať veľmi rýchlo, dokonca ľahko zvládajú vysokú frekvenciu snímania. 10 až 12 obr./s., donedávna vyhradených len pre najvyššie modely zrkadloviek za viac ako 5000 €, zvládne CSC fotoaparát strednej triedy, za menej ako 1/5 ceny. CSC fotoaparáty však zaostávajú v rýchlosti kontinuálneho zaostrovania. Množstvo produkovaného odpadu (neostrých fotografií) je rádovo väčšie ako u zrkadloviek. Fotografovanie športu, reportáži, wildlife preto zostáva doménou zrkadloviek.
Dôvodom prečo CSC fotoaparáty nemôžu úplne nahradiť zrkadlovky je aj paleta ponúkaných objektívov. Najvýraznejšie je to vidno u svetelných superteleobjektívov a tilt-shift objektívov. Je otázne, kedy sa takéto objektívy budú ponúkať aj pre CSC fotoaparáty.
Zrkadlovkám do kariet hraje aj väčšia výdrž batérie. Veľa fotografov naviac stále uprednostňuje hľadáčik zrkadlovky, pred EVF displejom. Pri použití veľkých objektívov je dôležitá aj veľkosť fotoaparátu, určujúca ergonómiu držania.
Zákony fyziky a optiky nepustia. Vysokosvetelné teleobjektívy sú napriek snahe konštruktérov stále veľké a ťažké. Profesionálni fotografi nemajú na výber, ak chcú dosiahnuť profesionálnu obrazovú kvalitu v takých žánroch, akými sú šport, či wildlife.
Veľkosti objektívu, musí odpovedať aj veľkosť fotoaparátu. Tá je podmienená nielen požiadavkami na ergonómiu, ale aj vysokými nárokmi na napájanie.
Záver
Ešte nejaký čas budú správy o CSC fotoaparátoch hlavným námetom fotografických médií. Možno dokonca ešte viac ako je tomu teraz. Stačí, aby konečne Canon a Nikon poriadne dupli na plyn aj v tomto segmente. Ak by k tomu došlo a niektorý z týchto najväčších hráčov predstavil komplexný program schopný zaujať aj najnáročnejších fotoagrafov, má o najvyššiu pozornosť postarané.
Zaujímavá môže byť aj iná cesta, ktorú tak trochu naznačil Nikon Df. Zrkadlovky s iným dizajnom. Viac retro, viac manuálneho ovládania. Ak by sa ich podarilo zmenšiť a zároveň by boli predstavené kompaktnejšie objektívy, pritiahli by viac pozornosť majiteľov profesionálnych zrkadloviek, ktorí teraz poškuľujú po menších a ľahších fotoaparátoch a objektívoch. Na druhej strane výrobcovia CSC fotoaparátov dokonca zväčšujú rozmery a prispôsobujú dizajn väčším objektívom (Olympus OM-D E-M1, Fujifilm X-T1). Zrkadlovky a CSC fotoaparáty sa k sebe približujú.
Je lepšia zrkadlovka alebo CSC? Škoda času sa tým zaoberať. Treba zvážiť osobné požiadavky a nájsť k nim zodpovedajúce riešenie. Buďme radi, že máme teraz možnosť väčšieho výberu. Budúcnosť ukáže, či bezzrkadlovky dokážu plne nahradiť zrkadlovky, alebo budú naveky koexistovať vedľa seba.