Hore

Zrkadlovky vracajú úder

Nejde si nevšimnúť, že média venujú CSC fotoaparátom veľkú pozornosť. Zrkadlovky sa tak nechtiac dostávajú do úzadia. Platí to aj pre nás. Nie je to preto, že by sme CSC fotoaparáty považovali za to najlepšie, čo si fotograf môže kúpiť. To rozhodne nie. Sme však v období prudkého rozvoja tejto kategórie fotoaparátov. Kategórie, ktorá je relatívne mladá. Medzi fotografmi je hlad po informáciách o tomto menej známom druhu fotoaparátov. Ich zvýšený záujem je podporovaný aj veľmi priaznivými odozvami skúsených fotografov, ktorí roky fotografujú zrkadlovkami a zisťujú, že aj CSC fotoaparáty im vedia veľa ponúknuť. Za posledný rok prišlo na trh niekoľko prelomových modelov. Spomeňme Fujifilm X-T1 s vynikajúcim X-Trans snímačom a famózny objektív Fujinon XF 56/1,2R. Alebo dvojicu Olympusov OM-D E-M1 a E-M10. Zabudnúť nesmieme na Panasonic GH4 s 4K videom, či Sony A7/r/s s Full Frame snímačmi.

Naproti tomu u zrkadloviek sa nič prevratného nedeje. Výrobcovia ich pravidelne vylepšujú, ale nové modely sa od tých starších výrazne nelíšia. Nemajme im to za zlé. Detské choroby dávno prekonali a teraz sa už len evolučne vyvíjajú. Široká je k nim ponuka fotoaparátov aj objektívov.

Média, vrátane nás, roky presvedčovali zapálených fotografov, že zrkadlovka je jediné rozumné riešenie, pre kvalitnú fotografiu. Že je to najvyšší vývojový stupeň komerčne dostupného fotoaparátu. Už to nie je úplná pravda. CSC fotoaparáty dokážu v mnohom zrkadlovke konkurovať. Nie však vo všetkom. Skutočne dobré modely sú tu pomerne krátko. Skôr než začiatočníci, razia ich dobré meno pokročilí fotografi, ktorí si ich zadovážili ako doplnok k svojej zrkadlovkovej výbave. Niektorí dokonca zrkadlovku a príslušenstvo predali, pretože zistili, že im plne postačuje CSC fotoaparát. Internet je plný článkov od týchto fotografov, v ktorých zdieľajú svoje dôvody pre prechod s DSLR na CSC. Hlavným dôvodom bývajú menšie rozmery a nižšia hmotnosť a nenápadnosť, pri zachovaní vysokej obrazovej kvality.

Zrkadlovková alternatíva k CSC

Pokročilí a profesionálni fotografi vybavení Full Frame zrkadlovkami a profesionálnymi objektívmi sú už často unavení nosením ťažkého vybavenia. CSC fotoaparáty ukázali, že ich dokážu odbremeniť. Niektorých čiastočne, niektorých úplne. CSC-čka tak zaujali, že si fotografi neuvedomujú, že je tu možno aj iné riešenie a nie sú to kompaktné fotoaparáty. Prechod na CSC je väčšinou podmienený mnohými kompromismi. Pokročilí fotografi o nich vedia, majú s fototechnikou dlhoročné skúsenosti. Na kompromis sú ochotní pristúpiť, kvôli výhodám CSC fotoaparátov. Tými sú porovnateľná obrazová kvalita, pri menších rozmeroch a nižšej hmotnosti. Tieto výhody sú nezriedka podporené aj atraktívnym dizajnom, menšou nápadnosťou a svoje výhody má aj permanentný režim živého náhľadu. Pripočítajme k tomu aj rozrastajúcu sa ponuku zaujímavých objektívov.

Nové je atraktívne a lákavé. Zrkadlovky sú už roky bežné, už nie tak zaujímavé. Sú to ale evolučne vyladené fotoaparáty.

Väčšina CSC fotoaparátov má snímač veľkosti APS-C alebo micro 4/3. Tým je daný obrazový potenciál. Ale rovnaký už dávno zrkadlovky majú. U zrkadloviek sa APS-C formát berie ako amatérsky. Chceš byť špičkový fotograf? Musíš mať Full Frame! Tí, čo to tvrdia chcú zrazu u CSC fotoaparátov z tejto požiadavky ustúpiť. Zrazu záleží viac na fotografii, ako na veľkosti snímača, ktorým bola zachytená. Prečo to potom neplatí u zrkadloviek? Je to psychológia a o pár rokov to čaká aj CSC fotoaparáty. U nich sú zatiaľ viac tolerované nedostatky. Objektívy nemusia byť najlepšie aké sa dajú vyrobiť, kľudne môžu byť aj 40 rokov staré. Všímate si tu zmenu myslenia? CSC fotoaparáty, vďaka vám za to. Snáď sa niečo z tohto nového myslenia prenesie aj na majiteľov zrkadloviek.

Ale poďme naspäť k zrkadlovkám. Skúsme sa pozrieť na ne ako alternatívu k CSC fotoaparátom (kto by si pomyslel, že raz napíšem takúto vetu?).

Predstavme si pokročilého fotografa, vlastniaceho veľkú Full Frame zrkadlovku s profi objektívmi, ktorý hľadá niečo ľahšie a skladnejšie. O CSC fotoaparátoch toho vieme už dosť. Skúsme mu nájsť alternatívu v kategórii zrkadloviek. Mohlo by to mať hneď niekoľko výhod. Tou prvou je kompatibilita objektívov a oného príslušenstva, druhou známa koncepcia a systém. Fotograf sa ľahko prispôsobí novej technike. Určite sa nedostaneme na rozmery a hmotnosť napr. Micro 4/3 fotoaparátov a objektívov. To ale ani nemusí byť fotografov cieľ. Aj menšia úspora môže byť dostatočne významná.

Za posledné desaťročia sme si zvykli na zoomové obejktívy, CSC fotoaparáty nás vracajú do doby pevných objektívov. A to je cesta, ako zmenšiť a zľahčiť svoju DSLR zostavu, ale aj zvýšiť obrazovú kvalitu. Poďme si ukázať modelovú situáciu, kedy pokročilý fotograf, vlastniaci Full Frame zrkadlovku, zatúži po niečom ľahšom a menšom, ale CSC fotoaparát ani kompakt mu nevyhovujú:

Stávajúca zostava: Nikon D810 + MB-D12 (1250 g aj s batériou), dvojica profesionálnych svetelných transfokátorov AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED a AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ (900 g + 1540 g). Toto je skutočne len základná zostava, hmotnosť 3690 g. Máloktorý pokročilý fotograf si vystačí len s ňou. Často nosí so sebou aj superširokouhlý objektív, napr. AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED s hmotnosťou rovný kilogram, prípadne ešte jeden pevný svetelný objektív (AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G, 280 g) alebo aj makroobjektív (AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 750 g). A už sme na 5720 g. S bleskom a s brašnou sme na viac ako 7 kg. Au moje rameno a chrbát. Ale veď toto nepotrebujem každý deň, napr. keď si chcem výjsť do mesta na prechádzku. Z kvality ale nemienim zľaviť.


Poloprofesionálna zrkadlovka Nikon D810 s battery gripom a objektívom AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR Ⅱ. 2790 g, takmer 3 kg a to je len časť výbavy poloprofesionálneho alebo profesionálneho fotografa.


Výraznou redukciou by bolo nahradiť transfokátory so svetelnosťou F2,8 za tie so svetelnosťou F4. Nechať doma battery grip a objektívy, ktoré nutne nepotrebujem. S tromi transfokátormi o svetelnosti F4, pri celkovom rozsahu 16 až 200 mm, by zostava vážila 3220 g, s brašnou mierne nad 4 kg. To je rozhodne prijateľnejšie, ako 7 kg. Stále je to dosť. Pokračujeme s odtučňovacou kúrou.

Ďalšia redukcia hmotnosti prinesie v niektorých ohľadoch vyššiu obrazovú kvalitu. Nikon Df je pre bežné fotenie vhodnejší, miesto veľkých súborov s rozlíšením 36 Mpx, tu máme praktickejších 16 Mpx. To je aj najrozšírenejšie rozlíšenie u CSC fotoaparátov. Fotoaparát produkuje naviac menej šumu pri vyšších citlivostiach. So svetelnými pevnými objektívmi dáva fotografovi väčšie možnosti pri fotografovaní za zlých svetelných podmienok. Obrovským plusom je možnosť viac sa vyhrať s malou hĺbkou ostrosti (krajší bokeh). Niekomu stačí aj jediný objektív, ale univerzálnejší budete s dvomi až štyrmi. Odporúčam tie so svetelnosťou F1,8. Obrazovou kvalitou sa takmer vyrovnajú niekoľkonásobne drahším objektívom so svetelnosťou F1,4. Naviac sú menšie a ľahšie. V každom prípade riadne ušetríte, nie však na kvalite. Pridajme teda k nášmu Nikonu DF štvoricu objektívov od širokouhlého, po krátky portrétny teleobjektív: AF-S NIKKOR 28 mm f/1,8G (330 g), AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED (305 g), AF-S NIKKOR 50 mm f/1,8G, (185 g), AF-S NIKKOR 85 mm f/1,8G (350 g). To už je veľmi slušná zostava o hmotnosti necelých 2 kg. Väčšina z nás by však nechala doma aspoň jeden z týchto objektívov, možno aj dva, to sa do 2 kg dostanete aj s brašnou. Kto chce, môže napríklad záklaďák nahradiť makroobjektívom AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED (425 g).


Priekopník medzi zrkadlovkami. Menší, ľahší, v retro štýle a s podporou manuálnych objektívov. To je Nikon Df, bude mať nasledovateľov?


Porovnajme to napr. s CSC zostavou pre najnáročnejších: Fujifilm X-T1 (440 g s batériou) + Fujinon XF18mmF2 R (116 g), Fujinon XF23mmF1.4 R (300 g), Fujinon XF35mmF1.4 R (187 g), Fujinon XF56mmF1.2 R (405 g). Výsledná hmotnosť je takmer 1,5 kg. A to už nie je veľký rozdiel oproti Nikonu Df so štyrmi objektívmi. Dokonca ani cenovo.

U CSC fotoaparátov by sme sa dokázali dostať aj na nižšiu hmotnosť a ešte menšie rozmery, ale tu už v porovnaní Micro 4/3 a Full Frame snímača, jednoznačne vyhráva zrkadlovka. To ale neznamená, že Micro 4/3 CSC fotoaparáty nedokážu dobre fotiť. Práve naopak. Fotograf musí vedieť, kde sú limity tohto systému a aké má výhody a nevýhody.


Veľmi úspešný CSC Fujifilm X-T1. Kvôli pripravovaným profesionálnym telezoomom musela firma Fujifilm predstaviť robustnejší fotoaparát s možnosťou pridania gripu. Úspora homotnosti a veľkosti už nie je tak veľká, ako u iných modelov.


Niekomu príde divné, čiastočne duplikovať svoju výbavu, len kvôli menším rozmerom a nižšej hmotnosti. Nerobíme to aj kúpou CSC fotoaparátu, ak sa nechceme zbaviť zrkadlovky, ktorú máme? U CSC fotoaparátu musíme budovať celý systém. Iste, sú tu riešenia, ako používať aj na CSC-čkach objektívy zo zrkadloviek, to je ale kompromisné riešenie, ktoré úsporu hmotnosti a veľkosti nerieši. Ak fotograf zostane pri zrkadlovke, má výhodu 100% kompatibility celého systému.

Riešenie, ktoré sme si ukázali môže vyhovovať aj fotografom, ktorí si idú fotoaparát len kupovať. A nemusí to byť hneď Full Frame zrkadlovka. Aj v amatérskej kategórii sa dá ušetriť na veľkosti a hmotnosti. Výrobcovia zrkadloviek pomaly reagujú na konkurenciu CSC fotoaparátov. Preto tu máme nový kompaktný základný zoom AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II, s ktorým je základná trieda DSLR Nikon ešte kompaktejšia. Odpoveďou na CSC je aj Canon EOS 100D, napríklad v kombinácii s Canon EF 40mm f/2,8 STM.


EOS 100D, odpoveď Canonu na dopyt po čo najmenšej zrkadlovke.

Kedy je zrkadlovka nutnosťou?


Ešte nejaký čas potrvá, kým CSC fotoaparáty budú plne konkurovať zrkadlovkám u takéhoto druhu fotografie.


Sú žánre, ktoré zatiaľ zvládne k plnej spokojnosti výhradne zrkadlovka. Týka sa to v prvom rade žánrov závislých na rýchlosti kontinuálneho zaostrovania. CSC fotoaparáty už dokázali, že vedia zaostrovať veľmi rýchlo, dokonca ľahko zvládajú vysokú frekvenciu snímania. 10 až 12 obr./s., donedávna vyhradených len pre najvyššie modely zrkadloviek za viac ako 5000 €, zvládne CSC fotoaparát strednej triedy, za menej ako 1/5 ceny. CSC fotoaparáty však zaostávajú v rýchlosti kontinuálneho zaostrovania. Množstvo produkovaného odpadu (neostrých fotografií) je rádovo väčšie ako u zrkadloviek. Fotografovanie športu, reportáži, wildlife preto zostáva doménou zrkadloviek.

Dôvodom prečo CSC fotoaparáty nemôžu úplne nahradiť zrkadlovky je aj paleta ponúkaných objektívov. Najvýraznejšie je to vidno u svetelných superteleobjektívov a tilt-shift objektívov. Je otázne, kedy sa takéto objektívy budú ponúkať aj pre CSC fotoaparáty.

Zrkadlovkám do kariet hraje aj väčšia výdrž batérie. Veľa fotografov naviac stále uprednostňuje hľadáčik zrkadlovky, pred EVF displejom. Pri použití veľkých objektívov je dôležitá aj veľkosť fotoaparátu, určujúca ergonómiu držania.


Zákony fyziky a optiky nepustia. Vysokosvetelné teleobjektívy sú napriek snahe konštruktérov stále veľké a ťažké. Profesionálni fotografi nemajú na výber, ak chcú dosiahnuť profesionálnu obrazovú kvalitu v takých žánroch, akými sú šport, či wildlife.



Veľkosti objektívu, musí odpovedať aj veľkosť fotoaparátu. Tá je podmienená nielen požiadavkami na ergonómiu, ale aj vysokými nárokmi na napájanie.

Záver

Ešte nejaký čas budú správy o CSC fotoaparátoch hlavným námetom fotografických médií. Možno dokonca ešte viac ako je tomu teraz. Stačí, aby konečne Canon a Nikon poriadne dupli na plyn aj v tomto segmente. Ak by k tomu došlo a niektorý z týchto najväčších hráčov predstavil komplexný program schopný zaujať aj najnáročnejších fotoagrafov, má o najvyššiu pozornosť postarané.

Zaujímavá môže byť aj iná cesta, ktorú tak trochu naznačil Nikon Df. Zrkadlovky s iným dizajnom. Viac retro, viac manuálneho ovládania. Ak by sa ich podarilo zmenšiť a zároveň by boli predstavené kompaktnejšie objektívy, pritiahli by viac pozornosť majiteľov profesionálnych zrkadloviek, ktorí teraz poškuľujú po menších a ľahších fotoaparátoch a objektívoch. Na druhej strane výrobcovia CSC fotoaparátov dokonca zväčšujú rozmery a prispôsobujú dizajn väčším objektívom (Olympus OM-D E-M1, Fujifilm X-T1). Zrkadlovky a CSC fotoaparáty sa k sebe približujú.

Je lepšia zrkadlovka alebo CSC? Škoda času sa tým zaoberať. Treba zvážiť osobné požiadavky a nájsť k nim zodpovedajúce riešenie. Buďme radi, že máme teraz možnosť väčšieho výberu. Budúcnosť ukáže, či bezzrkadlovky dokážu plne nahradiť zrkadlovky, alebo budú naveky koexistovať vedľa seba.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
smart
2014-09-08 06:52:59
"Sú žánre, ktoré zatiaľ zvládne k plnej spokojnosti výhradne zrkadlovka. Týka sa to v prvom rade žánrov závislých na rýchlosti kontinuálneho zaostrovania"

CSC fotaky s hybridnym ostrenim to uz zvladaju tiez (X-T1, E-M1, A6000 a vsetky Nikon 1).
 
smart
2014-09-08 06:53:56
Pozn. samozrejme za predpokladu dostatku svetla, inak prepnu z fazoveho ostrenia na kontrastove
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-08 07:17:10
príspevok od: smart
"Sú žánre, ktoré zatiaľ zvládne k plnej spokojnosti výhradne zrkadlovka. Týka sa to v prvom rade žánrov závislých na rýchlosti kontinuálneho zaostrovania"

CSC fotaky s hybridnym ostrenim to uz zvladaju tiez (X-T1, E-M1, A6000 a vsetky Nikon 1).
Testoval som vsetky tebou vymenovane modely. Ano, ich AF je lepsi, ako u inych CSC. Pri beznom foteni uz nevidis rozdiel oproti zrkadlovke. Napr. SOny A6000 so 70-200/4m to je proste parada. Ale v rezime kontinualneho zaostrovania, aj ked sa ti pri foteni zda, ze je vsetko OK, je miera odpadu vyssia ako u zrkadlovky. Z fotenia urcite nieco priesies, ale nemozes sa na fotak uplne spolahnut, ze to budu presne tie okamihy ako chces. Pomocou je tu vysoka frekvencia snimania.
 
DjLuke9
2014-09-08 08:15:22
Presne nieco podobne som riesil a musim napisat par mojci nzrov a postrehov.

Ako prve si treba uvedomit ze csc , napriklad u mna x systemu od fuji neboli myslene ako plna nahrada zrkadloviek,aspon povodne. Fuji X-pro1 ktory ukaza cestu CSC bol zamerany ako reportazny a dokumentacny fotacik. Nasledne po velkom uspechu zacali pribudat objektivy a zacal aj zastupovat zrkadlovky.

Fakt je ale ten ze zrkadlovky maju svoje mietso a budu. CSC aspon u mna splna moje poziadavky cestovatelskeho fotaka, ktory vezmem s 3ma malymi objektivmi a mozem ist na krajinu/architekturu/reportaz a co sa tyka tychto zanrov poskytuju neksutocny vystup a pre mna stratil zmysel tahat zrkadlo.

Fakt je ale ten ze nappriklad na fotenie vtakov a podobne sa nechytaju tieto fotaky, su pomale...

Ako hovoril Karol na zaver, kazdy si musi zvazit co chce... a co mu je lepsie. CsC nie je modla toho najlepsieho, ale poskytuje to co tu nebolo pre urcitu skupinu spotrebitelov... a to im ponuklo.
 
smart
2014-09-08 08:28:58
príspevok od: Karol Srnec
Testoval som vsetky tebou vymenovane modely. Ano, ich AF je lepsi, ako u inych CSC. Pri beznom foteni uz nevidis rozdiel oproti zrkadlovke. Napr. SOny A6000 so 70-200/4m to je proste parada. Ale v rezime kontinualneho zaostrovania, aj ked sa ti pri foteni zda, ze je vsetko OK, je miera odpadu vyssia ako u zrkadlovky. Z fotenia urcite nieco priesies, ale nemozes sa na fotak uplne spolahnut, ze to budu presne tie okamihy ako chces. Pomocou je tu vysoka frekvencia snimania.
Suhlasim, ale este poznamenam, ze videl som video, zamerane prave na rychlost C-AF pri foteni a dopadlo to tak, ze A6000 najvacsi odpad, potom E-M1 a najlepsie Nikon 5300 a X-T1 (Fuji bolo dokonca o trosku lepsie od zrkadlovky). Ak bude niekto chciet, mozem pohladat a poslat link.

 
smart
2014-09-08 08:34:32
príspevok od: smart
Suhlasim, ale este poznamenam, ze videl som video, zamerane prave na rychlost C-AF pri foteni a dopadlo to tak, ze A6000 najvacsi odpad, potom E-M1 a najlepsie Nikon 5300 a X-T1 (Fuji bolo dokonca o trosku lepsie od zrkadlovky). Ak bude niekto chciet, mozem pohladat a poslat link.

P.S. Momentalne pouzivam A6000 a Nikon 1 J2, predtym som vystriedal viacero zrkadloviek (Canon, Pentax), vratane Sony SLT a niekolko CSC. Vsetko som dal prec, A6000 ma v nicom neobmedzuje (len cakam, kedy konecne vyrobia nejaky dlhsi teleobjektiv pre mount E)
 
Hanigal
2014-09-08 08:35:06
Zdravím,
nie som fyzik, preto neviem posúdiť, či je to možné, ale napíšem dve veci, ktoré mi zatiaľ na moje zrkadlovke najviac vadia a kvôli ktorým pokukujem po fuji xt-1:
Veľkosť hľadáčika. Na fuji x100s sa výborne využíva hľadáčik pri manuálnom ostrení a- to ešte nie je veľký ako u fuji xt1. A zvýraznenie hrán je na nezaplatenie. Prosím Vás, prečo pri DSLR hľadáčik - a to aj na úkor menšieho množstva pixelov nie je možné urobiť riadne veľký ako napríklad elektronický na fuji xt-1.
Veľkosť- používam ako zrkadlkovu px k-5ii, čo patrí medzi tie menšie, ale aj tak by som prial menšie rozmery. Čo tomu bráni v súčasnom digitálnom miniaturizovanom veku?
Veľký hľadáčik+malé rozmery+dobrý čip (FF by bol čeršničkou na torte) a opäť nastane "vek zrkadloviek" - i keď pravdu povediac EVF a vidieť v ňom expozíciu a aj cb-režim je navykové ...
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-08 08:36:16
príspevok od: DjLuke9
Presne nieco podobne som riesil a musim napisat par mojci nzrov a postrehov.

Ako prve si treba uvedomit ze csc , napriklad u mna x systemu od fuji neboli myslene ako plna nahrada zrkadloviek,aspon povodne. Fuji X-pro1 ktory ukaza cestu CSC bol zamerany ako reportazny a dokumentacny fotacik. Nasledne po velkom uspechu zacali pribudat objektivy a zacal aj zastupovat zrkadlovky.

Fakt je ale ten ze zrkadlovky maju svoje mietso a budu. CSC aspon u mna splna moje poziadavky cestovatelskeho fotaka, ktory vezmem s 3ma malymi objektivmi a mozem ist na krajinu/architekturu/reportaz a co sa tyka tychto zanrov poskytuju neksutocny vystup a pre mna stratil zmysel tahat zrkadlo.

Fakt je ale ten ze nappriklad na fotenie vtakov a podobne sa nechytaju tieto fotaky, su pomale...

Ako hovoril Karol na zaver, kazdy si musi zvazit co chce... a co mu je lepsie. CsC nie je modla toho najlepsieho, ale poskytuje to co tu nebolo pre urcitu skupinu spotrebitelov... a to im ponuklo.
Fujifilm X-T1 bol od zaciatku vyvijany ako konkurencia zrkadlovky. Bavil som sa o tom priamo s japonskymi manzermi v Polsku, pri predstavovacke. Este nie su na trhu, ale uz su v road map objektivov, nove profesionalne telezoomy. Prave kvoli nim je X-T1 v style zrkadlovky a nie hladacikoveho fotak. Kvoli velkosti tychto objektivov je k fotaku aj grip. Dalsim dovodom, preco vznikla X-T1 je, ze sa hladacik umiestnil rovnobezne s osou objektivu.
 
DjLuke9
2014-09-08 08:44:13
príspevok od: Karol Srnec
Fujifilm X-T1 bol od zaciatku vyvijany ako konkurencia zrkadlovky. Bavil som sa o tom priamo s japonskymi manzermi v Polsku, pri predstavovacke. Este nie su na trhu, ale uz su v road map objektivov, nove profesionalne telezoomy. Prave kvoli nim je X-T1 v style zrkadlovky a nie hladacikoveho fotak. Kvoli velkosti tychto objektivov je k fotaku aj grip. Dalsim dovodom, preco vznikla X-T1 je, ze sa hladacik umiestnil rovnobezne s osou objektivu.
Jasne, ale x-pro1, x-e1 povodne neboli zamerana ako nahrada, a hovorim o zaciatkoch, nie ako o je teraz...

po velkom uspechu x-e1 a x-pro1 sa ukazalo ze vela ludi by k nim preslo, lebo snimac je perfektny, ale treba naprikald svetelny telezoom a podobne a jedno s druhym a vysledok je x-t1 ktora ako hovoris je konkurencia zrkadloviek...
 
juven
2014-09-08 09:33:19
Myslím si že všetko spôsobil elektronický hľadáčik, ktorý je dokonalý, /v minulosti bol pohľad rastrovaný/ . Ponúka 100% pohľad ako pri FF zrkadlovke !!! V rámci kompozície je to neoceniteľné.
Preto aj ľudia čo nevlastnia FF zrkadlovku sa cítia ako profíci !
 
PeCh
2014-09-08 10:02:48
Keď sa na vývoj fototechniky pozrieme triezvym pohľadom, tak CSC je nevyhnutná evolúcia fotografovania. Doteraz CSC dosť zaostávali za klasickými DSLR, no dnes sú na rovnakej úrovni. Tým nemyslím, že by boli vo všetkom na tom rovnako, ale to že každý má svoje výhody a nevýhody, ktoré doteraz boli v prospech DSLR, teraz sa to dorovnalo a v budúcnosti to bude v prospech CSC. Momentálne je výhodou DSLR hlavne rýchlejšie ostrenie, ponuka objektívov (hlavne "dlhé" sklá) a výhodou CSC váha/rozmery, reálny náhľad na expozíciu v rámci EVF, presnejšie ostrenie (bez problémov s FF/BF). Najväčším problémom CSC bol doteraz EVF (odozva) a rýchlosť ostrenia. Z vývojom elektroniky sa toto dohnalo (EVF v Fuji X-T1 a X-E2 je úplne parádne a za OVF by som ho už nemenil) a AF sa konečne rýchlosťou dorovnal zrkadlovkám (s bežnými DSLR, na top DSLR modely sa ešte stále nechytá). Vývoj bude pokračovať ďalej a elektronika bude rýchlejšia ako mechanika (snímanie obrazu senzorom a jeho spracovanie bude rýchlejšie ako sklopenie zrkadla).
 
DUDIS
2014-09-08 10:35:32
zase budem trochu iný ako stádo..
čo už..
je zaujímavé stále čítať ako má DSLR rýchlejšie kontinuálne ostrenie a porovnávať ho paušálne s csc.. a k tomu riešiť odpad pri snímaní,... je to trochu inak..
hlavy pomazané porovnávajú zrkadlovku (TOP modely s bežnými csc) a výsledok.. je tam menej odpadu.. ak to nie je zrkadlo s cenovkou nad 1500 tak to moc pravda nie je.. zodral som 2 zrkadlovky (nižšej a strednej triedy)a odpadu pri kontinuálnom snímaní bolo dosť.. fotil som s csc od olyho (pen 3, 5, omd..)a ostrenie bolo rýchlejšie.. odpadu menej.. (pevné sklá od olyho 17mm, 45mm, 75mm)
takže záleží od modelu a výbavy..
mám momentálne najlacnejší FF od canonu a tam to tiež nie je o moc lepšie
tak to netreba paušalizovať - že zrkadlo je s menším odpadom..
 
snow
2014-09-08 10:42:48
ked klesne navstevnost ephoto, tak nasadime clanok o csc vs. hocico. Pripadne nejaky drazdivy od marcela ? Da sa to nazvat aj, miesnie hovien v serbli. Uz to nikoho fakt nezaujima, stale dokola to iste. Ludi to otravilo do morku kosti. Ten co chcel, kupil si hocico a foti. Technokrat nebude spokojny s nicim a nikdy a bude onanovat nad ostrou, ale nudnou fotkou. Kludne odfoti sracku ale hlavne, ze to je ostre a na full frame. Plne disky fotiek, ktore nikdy nikoho nezaujmu a mohol ich odfotit telefonom. Plne internety fotiek, ktore nikto nepozera a mohli byt odfotene najlacnejsim kompaktom vid ephoto. Cele toto hype je len marketingova tlaceniaca ako vytahat od ludi peniaze za nieco co NEPOTREBUJU. A medzi tym par ludi co vedia fotit a fotia na hocico a masa nechape ako to robia, nerozumie tomu, nechapu co to je to neuchopitelne na fotkach co su ine ako tie ich zo super csc alebo zrkadlovky ..... O tom piste clanky, vzdelavajte ludi co to je umenie, aby dokazali lepsie vnimat svet okolo seba, aby dokazali odfotit to co vidia, tak aby to bolo citi aj z ich fotografie aj ked bude neostra.



ps: je to ako sledovat debatu tucniakov pri pive, ako spekuluju ktory bike je lepsi ci ten co ma carbonovy ram, odlahcene kolesa, alebo campagnolo mechaniku.
 
Marcel Rebro
2014-09-08 10:53:36
príspevok od: snow
ked klesne navstevnost ephoto, tak nasadime clanok o csc vs. hocico. Pripadne nejaky drazdivy od marcela ? Da sa to nazvat aj, miesnie hovien v serbli. Uz to nikoho fakt nezaujima, stale dokola to iste. Ludi to otravilo do morku kosti. Ten co chcel, kupil si hocico a foti. Technokrat nebude spokojny s nicim a nikdy a bude onanovat nad ostrou, ale nudnou fotkou. Kludne odfoti sracku ale hlavne, ze to je ostre a na full frame. Plne disky fotiek, ktore nikdy nikoho nezaujmu a mohol ich odfotit telefonom. Plne internety fotiek, ktore nikto nepozera a mohli byt odfotene najlacnejsim kompaktom vid ephoto. Cele toto hype je len marketingova tlaceniaca ako vytahat od ludi peniaze za nieco co NEPOTREBUJU. A medzi tym par ludi co vedia fotit a fotia na hocico a masa nechape ako to robia, nerozumie tomu, nechapu co to je to neuchopitelne na fotkach co su ine ako tie ich zo super csc alebo zrkadlovky ..... O tom piste clanky, vzdelavajte ludi co to je umenie, aby dokazali lepsie vnimat svet okolo seba, aby dokazali odfotit to co vidia, tak aby to bolo citi aj z ich fotografie aj ked bude neostra.



ps: je to ako sledovat debatu tucniakov pri pive, ako spekuluju ktory bike je lepsi ci ten co ma carbonovy ram, odlahcene kolesa, alebo campagnolo mechaniku.
 
matoxxx
2014-09-08 11:28:38
Mohli ste aj o cenách napísat,napr. že objektívy na zrkadlovku su lacnejšie,aspon tie pevné,a je ich viac.Aj tak si ich málo kto kúpi.Ako budu ludia asi kupovat objektívy pre csc?
 
DUDIS
2014-09-08 12:50:29
príspevok od: matoxxx
Mohli ste aj o cenách napísat,napr. že objektívy na zrkadlovku su lacnejšie,aspon tie pevné,a je ich viac.Aj tak si ich málo kto kúpi.Ako budu ludia asi kupovat objektívy pre csc?
objektívy na malé čipy..
dobré objektívy stoja o dosť viac a zvlášť na FF..
 
DUDIS
2014-09-08 12:52:04
príspevok od: DUDIS
zase budem trochu iný ako stádo..
čo už..
je zaujímavé stále čítať ako má DSLR rýchlejšie kontinuálne ostrenie a porovnávať ho paušálne s csc.. a k tomu riešiť odpad pri snímaní,... je to trochu inak..
hlavy pomazané porovnávajú zrkadlovku (TOP modely s bežnými csc) a výsledok.. je tam menej odpadu.. ak to nie je zrkadlo s cenovkou nad 1500 tak to moc pravda nie je.. zodral som 2 zrkadlovky (nižšej a strednej triedy)a odpadu pri kontinuálnom snímaní bolo dosť.. fotil som s csc od olyho (pen 3, 5, omd..)a ostrenie bolo rýchlejšie.. odpadu menej.. (pevné sklá od olyho 17mm, 45mm, 75mm)
takže záleží od modelu a výbavy..
mám momentálne najlacnejší FF od canonu a tam to tiež nie je o moc lepšie
tak to netreba paušalizovať - že zrkadlo je s menším odpadom..
na doplnenie pre "odpad"
DOF na FF a csc (oly, pan.) je trochu iná a trafiť sa pri tej istej clone do záberu je potom jednoduhšie na menšom čipe..
 
marcus_labeo
2014-09-08 13:34:25
Tento článok sa tomu našťastie vyhýba, ale iné články o výhodách CSC robie jednu základnú argumentačnú chybu: porovnávajú hrušky s jablkami. Rozumej: ako príklad zlého škaredého tušného dinosaura odsúdeného na zánik dajú fullframovú DSLR, najlepšie s battery gripom a najväčším možným objektívom (obvykle telezoom 70-200/2,8). Oproti tomu dajú povedzme Fuji X-T1 so seťákom. FF vs. APSC, battery grip vs. žiadny, telezoom vs. štandardný zoom, konštantná svetelnosť vs. variabilná... Musím písať ďalej? Ak by sme chceli porovnávať porovnateľné, dajme tak fullframový CSC s rovnakým sklom 70-200 a battery gripom, koľko sa ušetrí? Zoom objektívy, hlavne tele, budú na CSC podobne veľké, ako zoomy na DSLR, tu je napr. nové tele 50-140/2,8 od Fuji: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/picrumors001023/fuji_xf50-140f28_001_zps0f4f0376.jpg
je kratší než typická 70-200/2,8, nie je to FF sklo a i tak je dosť veľký A to nehovorím o nosení externých bleskov, statívov a pod. (tie sú bez zmeny veľkosti a hmotnosti). Nakoniec zistíme, že ten reálny rozdiel ak chce fotograf nosiť to, na čo bol zvyknutý pri DSLR, nie je taký dramatický, aby kvôli menšiemu telu a trochu menším sklám menil celý systém.
 
marcus_labeo
2014-09-08 13:42:09
A ak je fotograf ochotný kvôli hmotnosti redukovať výbavu, ani nemusí opúšťať zrkadlovky: Canon 100D či Pentax K-S1 sú také malé, ako CSC (a menšie už bez negatívneho vplyvu na držanie a ergonómiu ani nemôžu byť). Napr. zostava Pentax K-S1 s 15mm, 20-40mm a 50-135mm sklami váži spolu len 1,7 kila (558+189+283+685g) a človek má pokryté ohniská od 22 do 200mm (ekv.)
 
thunder rider
2014-09-08 15:05:09
Skôr také filozofovanie ale v mnohom pravda Nikon DF velkosti 100D a FF + nejaké prvky s CSC a máme tu hybrid zrkadlovky a miroless.
 
fatality
2014-09-08 15:31:13
celkom slusne "CSC" za bezkonkurencnu cenu je Nikon D3100,3200,5100+nova 18-55ka,ktora bola upravena pre pouzitie s novymi 24MPixelmi,je collapsible,uz sa jej neotaca predny clen a ma zvacsenie 1:2,teda je to aj celkom slusny makro objektiv..k tomu trebars 35mm/1.8G...a je vystarano ..+moznost pouzit cokolvek zo zostavy,ak je majitel Nikonak..
 
marcus_labeo
2014-09-08 15:37:02
A ešte v niečom sa CSC (zatiaľ) nechytajú na zrkadlovky, čo je dané ich rozšírením: Taký Nikoňák kde ide, tam stretne kolegu a hneď šup: vymeníme si sklá (foto zo soboty):
 
snow
2014-09-08 16:03:52
príspevok od: Marcel Rebro
d
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-09-08 19:42:25
príspevok od: Karol Srnec
Testoval som vsetky tebou vymenovane modely. Ano, ich AF je lepsi, ako u inych CSC. Pri beznom foteni uz nevidis rozdiel oproti zrkadlovke. Napr. SOny A6000 so 70-200/4m to je proste parada. Ale v rezime kontinualneho zaostrovania, aj ked sa ti pri foteni zda, ze je vsetko OK, je miera odpadu vyssia ako u zrkadlovky. Z fotenia urcite nieco priesies, ale nemozes sa na fotak uplne spolahnut, ze to budu presne tie okamihy ako chces. Pomocou je tu vysoka frekvencia snimania.
presne an fotáky typu 5D3 a dúfam že už aj D810 sa ten AF čo je v CSC nechytá ešte ani zo srandy...
 
Magerovsky
2014-09-09 08:09:49
príspevok od: snow
ked klesne navstevnost ephoto, tak nasadime clanok o csc vs. hocico. Pripadne nejaky drazdivy od marcela ? Da sa to nazvat aj, miesnie hovien v serbli. Uz to nikoho fakt nezaujima, stale dokola to iste. Ludi to otravilo do morku kosti. Ten co chcel, kupil si hocico a foti. Technokrat nebude spokojny s nicim a nikdy a bude onanovat nad ostrou, ale nudnou fotkou. Kludne odfoti sracku ale hlavne, ze to je ostre a na full frame. Plne disky fotiek, ktore nikdy nikoho nezaujmu a mohol ich odfotit telefonom. Plne internety fotiek, ktore nikto nepozera a mohli byt odfotene najlacnejsim kompaktom vid ephoto. Cele toto hype je len marketingova tlaceniaca ako vytahat od ludi peniaze za nieco co NEPOTREBUJU. A medzi tym par ludi co vedia fotit a fotia na hocico a masa nechape ako to robia, nerozumie tomu, nechapu co to je to neuchopitelne na fotkach co su ine ako tie ich zo super csc alebo zrkadlovky ..... O tom piste clanky, vzdelavajte ludi co to je umenie, aby dokazali lepsie vnimat svet okolo seba, aby dokazali odfotit to co vidia, tak aby to bolo citi aj z ich fotografie aj ked bude neostra.



ps: je to ako sledovat debatu tucniakov pri pive, ako spekuluju ktory bike je lepsi ci ten co ma carbonovy ram, odlahcene kolesa, alebo campagnolo mechaniku.
Nuž asi máš pravdu! Ale musíš pochopiť aj to žijeme v spotrebnej spoločnosti a cyklus výroba – predaj - kúpa je jej hnacím motorom. Ak sa to zastaví alebo pribrzdí máme problém (hospodárska kríza). Takýto systém potom núti kupovať aj to čo v skutočnosti ani nepotrebujeme. Ideálny stav sa dosiahne vtedy ak zmagorime spotrebiteľa až tak, že ten bude ochotný kupovať nový fotoaparát každý druhý rok. Priznajme si pravdu – priorita systému je materiálne bohatstvo. Bohatstvo duše, vzdelanie, umenie, krásno atď., sú potom často, ak použijem Tvoj slovník, už len sračky.
PS: Článok sa mi páči a priklonil by som sa k názoru, tak ako to už tu niekto napísal, nemiešajme hrušky s jablkami.

 
Iygor
2014-09-09 08:43:43
Na diskusiách pod podobnými článkami, prípadne vo fóre pri témach typu "čo si mám kúpiť" ma zaráža množstvo užívateľov ktorí vedia čo je pre iného fotografa najvhodnejšie. Najpresvedčivejší argument je, že ak to je pre mňa dobré tak je to to pravé. Nechápem dôvod ktorý vedie diskutérov k takémuto zmýšľaniu. Nie je jedno čím fotí iný fotograf? Akýkoľvek argument vychádza z toho čo je pre argumentujúceho prioritou. Je síce fakt že AF je u CSC pomalší, ale ako jednoznačný argument pre kúpu profi FF zrkadlovky to nie je dostačujúce.

Skúsený / pokročilý amatér vie zhodnotiť čo je jeho prioritou a čo fotí, profesionál (v zmysle obživy fotografiou) nepotrebuje rady už vôbec.

 
Blackman
2014-09-09 09:52:41
príspevok od: Karol Srnec
Fujifilm X-T1 bol od zaciatku vyvijany ako konkurencia zrkadlovky. Bavil som sa o tom priamo s japonskymi manzermi v Polsku, pri predstavovacke. Este nie su na trhu, ale uz su v road map objektivov, nove profesionalne telezoomy. Prave kvoli nim je X-T1 v style zrkadlovky a nie hladacikoveho fotak. Kvoli velkosti tychto objektivov je k fotaku aj grip. Dalsim dovodom, preco vznikla X-T1 je, ze sa hladacik umiestnil rovnobezne s osou objektivu.
Karol oznacit v clanku D810 ako poloprofesionalnu zrkadlovku a nasledne pri X-T1 hovorit o profesionalnych objektivoch neviem ci bude celkom kosher Neboj viem ako to bolo myslene, len mi to prislo trochu usmevne.
 
blondak
2014-09-09 20:05:50
príspevok od: Jozef Peniak
presne an fotáky typu 5D3 a dúfam že už aj D810 sa ten AF čo je v CSC nechytá ešte ani zo srandy...
a čo tak tá najvyššia rada, Jozef Kúpil som si jednu Fujinu, takú "skoro do vrecka" a nemám proti nim nič, len keby sa tak do sveta nevynášali... Skúšal som pred pár dňami v tých istých svetelných podmienkach na svadbe kde som fotil s D3-D3s, čo sú už "staré vykopávky" (pre mňa na nezaplatenie) a bol som z X-T1 a jeho 2,8 skla tak sklamaný (hovorím o obrazovom výstupe s porovnaní s tými mojimi haraburdami), že som takmer úplne kúpu ďalšej Fujiny zavrhol...počkám si ja radšej pekne na niečo "menšie" od Nikonu, (žeby D750 ?), alebo kúpim Df-ko, niektoré sklá čo mám sú proste excelentné, a nebudem zbytočne špekulovať...taže asi tak
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-09-10 19:26:22
príspevok od: blondak
a čo tak tá najvyššia rada, Jozef Kúpil som si jednu Fujinu, takú "skoro do vrecka" a nemám proti nim nič, len keby sa tak do sveta nevynášali... Skúšal som pred pár dňami v tých istých svetelných podmienkach na svadbe kde som fotil s D3-D3s, čo sú už "staré vykopávky" (pre mňa na nezaplatenie) a bol som z X-T1 a jeho 2,8 skla tak sklamaný (hovorím o obrazovom výstupe s porovnaní s tými mojimi haraburdami), že som takmer úplne kúpu ďalšej Fujiny zavrhol...počkám si ja radšej pekne na niečo "menšie" od Nikonu, (žeby D750 ?), alebo kúpim Df-ko, niektoré sklá čo mám sú proste excelentné, a nebudem zbytočne špekulovať...taže asi tak
D3s je špičkový stroj žiadna vykopávka Fujiny majú iné prednosti, ak FUji tak X100s/T alebo X-Pro1 kvoli hľadáčiku, alebo X20 kovli rozmerom a pohotovosti, inak mi tiež stačí 5D3 uplne
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-09-10 23:51:16
príspevok od: Blackman
Karol oznacit v clanku D810 ako poloprofesionalnu zrkadlovku a nasledne pri X-T1 hovorit o profesionalnych objektivoch neviem ci bude celkom kosher Neboj viem ako to bolo myslene, len mi to prislo trochu usmevne.
Radenie do profi a poloprofi nema ziadne pevne pravidla. Nikon medzi profi radi D3, D4... D8XX/D300 a pod radi do poloprofi. Aj ked v posledmo, case sami priznavaju, ze D8XX je takmer profesionalny nastroj. Ved vieme, ze obrazovy vystup je lepsi. Medzi poloprofi ich zaraduju, pretoze si ich moze skor dovolit aj nadseny amater, alebo profesional, ako u D4.
Fuji vyraba vlaste dost odlisny sortiment. Niektore produkty radi do profikategorie, aj ked v porovnai s Nikonom by sme to radili skor do poloprofi. Jednoducho vsetko, co je spravene kvalitne, odolne a je vhodne pre zarobkovu cinnost, je minimalne poloprofi.

Ja sa snazim pri oznacovani kategorie vychadzat zo zvyklosti danej znacky.
 
blondak
2014-09-11 02:50:06
príspevok od: Jozef Peniak
D3s je špičkový stroj žiadna vykopávka Fujiny majú iné prednosti, ak FUji tak X100s/T alebo X-Pro1 kvoli hľadáčiku, alebo X20 kovli rozmerom a pohotovosti, inak mi tiež stačí 5D3 uplne
 
blahoslav J B Art
2014-09-12 09:47:26
bezzrkadlovky sa otriasli po udere a zlahka zakontrovali
http://www.milujemefotografii.cz/mesic-s-bezzrcadlovkou-olympus-om-d
 
marcus_labeo
2014-09-12 11:10:02
príspevok od: blahoslav J B Art
bezzrkadlovky sa otriasli po udere a zlahka zakontrovali
http://www.milujemefotografii.cz/mesic-s-bezzrcadlovkou-olympus-om-d
Tak zrkadlovky opäť skórujú novinkami ako dnešná D750 či onedlho 7D Mk II.
 
blahoslav J B Art
2014-09-12 12:01:28
príspevok od: marcus_labeo
Tak zrkadlovky opäť skórujú novinkami ako dnešná D750 či onedlho 7D Mk II.
po par vlastnych goloch bolo nacase ... aj ked este moze byt odmavane postavenie mimo hry kvoli olejovej skvrne ci inej zavade
 
Stanislav Marko
2014-12-12 14:30:48
Ja som zacal zrkadlovkami Canon k plnej spokojnosti, le ako to uz byva clovek chce vzdy to co nema a tak som skusil zmenu na Nikon D600 a to bol krok vedla. Totalne. Niekolko reklamaci olejovych skvrn, potom ine problemi, ked uz sa zdalo ze to bude ok, zasa skvrny a fotak mesiac v haji. Vzdy som si myslel ze produkty Nikon su najvyzsej kvality ale bol to omyl. Teraz pouzivam uz pol roka fuji XT-1 a tam ziadne taketo problemy nemam. Nikon som predal a som rad
 
JohnNewton
2014-12-12 18:45:45
A všetci so zrkadlom aj bez neho zúfalo doháňajú:

http://digitalcamera.jp/html/HotNews/image/2014-06/17/sigma_dp2Q_beta/

 
JohnNewton
2014-12-12 18:50:03
príspevok od: blahoslav J B Art
po par vlastnych goloch bolo nacase ... aj ked este moze byt odmavane postavenie mimo hry kvoli olejovej skvrne ci inej zavade
Len aby ho ešta na hrach kľačať nedali .....
 
vrak01
2014-12-13 12:37:26
príspevok od: Stanislav Marko
Ja som zacal zrkadlovkami Canon k plnej spokojnosti, le ako to uz byva clovek chce vzdy to co nema a tak som skusil zmenu na Nikon D600 a to bol krok vedla. Totalne. Niekolko reklamaci olejovych skvrn, potom ine problemi, ked uz sa zdalo ze to bude ok, zasa skvrny a fotak mesiac v haji. Vzdy som si myslel ze produkty Nikon su najvyzsej kvality ale bol to omyl. Teraz pouzivam uz pol roka fuji XT-1 a tam ziadne taketo problemy nemam. Nikon som predal a som rad
a spokojnost s xt1 ?
 
Stanislav Marko
2014-12-13 22:08:11
príspevok od: vrak01
a spokojnost s xt1 ?
Juuuj velka, ono hodne zalezi na co to chces Este keby Fuji urobi poriadny makrac
 
vrak01
2014-12-14 21:20:15
príspevok od: Stanislav Marko
Juuuj velka, ono hodne zalezi na co to chces Este keby Fuji urobi poriadny makrac
na fotenie, zriedkavo na podopretie stola. Ale hlavne na fotenie

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujinon_lens_xf60mmf24_r_macro/
no zalezi na co to potrebujes
 
Stanislav Marko
2014-12-15 06:54:33
jj to tam malo byt len pisem cez mobil a mi to zblblo ta 60 ka makro nie je moc dobra, je to kratke ohnisko, nieco okolo 100 mm by sa hodilo. A este je aj velmi pomaly. Lepsie riesenie by bola tato nova 50-140 ka len s kratsou minimalnou zaostritelnou vzdialenostou.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia