Ruku na srdce, ktorý z fotografov nemá vo svojej galérii aspoň jednu fotku s ovcami? Veď to poznáte: ovečka pred plotom, ovečka za plotom, ovečka hryzkajúca trávičku, tá istá ovečka hryzkajúca trávičku o pol metra ďalej. Ovečka obrátená k objektívu svojou najvzdialenejšou časťou. "Keby sa tá blbá ovca trochu pootočila, taký pekný záber to mohol byť!" - povzdychne si nejeden z nás.
Na pasúcich sa ovečkách je niečo ukľudňujúce a zároveň podmanivé. Máloktorý fotograf vtedy odolá.
Lenže ovce nie sú až také blbé. A na prvý pohľad odlišné svety fotografov a týchto štvornohých prežúvavcov majú spoločného viac, ako by ste si mysleli. Neveríte? Snáď vás nasledujúce riadky aspoň čiastočne presvedčia, ale hlavne pobavia.
Za každou slávnou fotografiou hľadajte slávneho fotografa...či vlastne ovcu. Zdroj: www.bbc.co.uk.
Začnime najskôr kategorizáciou. Väčšina laickej verejnosti hádže nás fotografov do jedného vreca. Krajinkára s portrétistom, reklamného fotografa s umeleckým. O miešaní amatérov s profesionálmi sa nebudem radšej ani zmieňovať. Kvôli našim niekedy ortodoxným názorom na to, čo fotografiou je a čo nie je, sme častokrát považovaní za tvrdohlavých ako barani. Nájdu sa aj takí, čo budú tvrdiť, že tvorba väčšiny fotografov je aj tak na jedno kopyto. V porovnaní s nefotografujúcou majoritou sme tak trochu osobitný živočísny druh. Dalo by sa povedať - čierne ovce v rodine.
Mnoho fotografov sa najlepšie cíti medzi "svojimi". Inými slovami - uprostred stáda.
A čo ovce? Obyčajný výraz zo štyroch písmen zahŕňa až 600 rôznych plemien. Každé niečim špecifické. A na jednej lúke sa častokrát spolu pasú úplne odlišné individuality. Nejeden pastier by vám vedel o svojráznosti jednotlivých predstaviteliek svojho stáda rozprávať aj hodiny. Za rôznymi povahami sa zvyčajne ukrývajú aj odlišné pohľady na svet. Podobne ako fotografi aj ovce vidia dianie okolo seba z rôznych uhlov. Zatiaľ čo niektoré sa zameriavajú skôr na detaily, iné si veci všímajú radšej z nadhľadu.
V ovčom svete takisto nájdete makristov...
...ale aj krajinkárov.
(
Ďalšie ovce zasa rady experimentujú a nájdu sa i také, ktoré láka svet pod vodou.
Tie skúsenejšie dokonca ovládajú základné fotografické pravidlá a vedia, že najkrajšie zábery zlatého rúna sú počas zlatej hodinky.
Vraj hlúpe a stádovité. Ovce však boli opakovane využité vo vedeckých štúdiách zameraných na skúmanie postupov napomáhajúcich rozpoznávanie ľudských tvárí. Údajne preto, lebo ich mentálne procesy pri rozoznávaní sú podobné tým našim. Odlišujú nielen tváre iných ovcí, ale aj ľudské. Na koľko ovčích tvárí si dokážete spomenúť vy? Ovce si rôzne obličaje vedia pamätať aj niekoľko rokov. Nám pri tom pomáhajú fotografie. Ovce rozoznávajú i odlišné emócie vyjadrené mimikou tej istej tváre. Tajomstvo úspechu mnohých štúdiových portrétistov.
Pri portrétoch je údajne dôležitá prirodzenosť.
Pozoruhodná je aj technika, ktorú tieto chlpaté tvory používajú na skúmanie okolitého sveta. Ovce majú vynikajúce periférne videnie, s uhlom záberu od 270 až do 320 stupňov. Bez pohnutia hlavou dokážu vidieť objekty blížiace sa odzadu. Širokouhlé objektívy zachytia uhol záberu v rozsahu len 80-120 stupňov. Aj 180-220 stupňový rozsah super širokých objektívov typu rybie oko je v porovnaní so "sklami", ktoré používajú ovce len "šuviks". Podobne ako je tomu v prípade extrémne širokých objektívov aj extrémna ovčia optika trpí chybami skreslenia obrazu. Ovce majú slabé vnímanie priestoru a vzdialeností medzi jednotlivými objektami. Niečo ako malá hĺbka ostrosti.
Niektoré chyby ovčej optiky majú kreatívne uplatnenie vo svete fotografie.
Podobné paralely by sa dali nájsť aj v oblasti softwéru. Pokiaľ si myslíte, že trávite postprocesom príliš veľa času, také ovce spracúvajú svoj materiál vlastne kontinuálne. A začínajú s tým už v útlom veku.
Pravidelný tréning je tá najlepšia škola - platí to vo svete ovcí aj fotografov.
Bohužiaľ aj v ich prípade výsledok častokrát stojí za... No a o klonovaní by vám niektoré ovce mohli takisto zabéééčať svoje.
Hovorí sa: Svetská sláva, poľná tráva. S oboma majú ovce na rozdiel od fotografov už tisícročné skúsenosti. Kto o tom pochybuje, nech si skúsi spočítať, koľkokrát sa v Biblii vyskytuje slovo "fotograf"... Zato také ovce tam hrajú jednu z hlavných úloh! Tento trend pretrváva dodnes. Ovce sú v mnohých kultúrach a náboženstvách symbolickými zvieratami. Svojich zastupiteľov majú aj v zverokruhu a čínskom kalendári. Vo viacerých krajinách ovce svojim počtom prevyšujú nielen komunitu fotografov, ale aj tú ľudskú. A tešia sa veľkej popularite. Najslávnejší novozélandský baran Shrek sa v roku 2004 dostal dokonca až do parlamentu. Vďaka svojej vytrvalosti a povestnej tvrdohlavosti. Počas predchádzajúcich šiestich rokov sa ukrývaním v jaskyni úspešne vyhýbal pravidelnému strihaniu. Keď musel byť o niekoľko rokov neskôr utratený, vedela o tom celá krajina.
Plemeno Merino sa stalo symbolom kvalitných výrobkov z ovčej vlny, ale aj značkou, ktorá preslávila niektorých výrobcov.
Ovce úspešne prenikli aj do rôznych umeleckých žánrov. Stali sa protagonistami viacerých kníh, filmov či hudobných hitov. Vraj sa nimi nechali inšpirovať aj tí najslávnejší majstri.
Ľudská fascinácia ovcami je však nadčasová. Početných priaznivcov majú i dnes, a to aj v radoch nás - fotografov. Na sieti Flickr nájdete hneď niekoľko skupín venovaných týmto fotogenickým objektom.
Známe sú aj nespočetné vtipy o ovciach. Z tých si však tieto mierumilovné tvory nerobia ťažkú hlavu. Sú to kľudné povahy a upokojujúco pôsobia aj na ľudí. Až nebudete môcť najbližšie zaspať, skúste overenú metódu - počítanie ovečiek. Kým zrátate len tie v ephoťáckom košiari, ubehne aspoň zopár hodín.
Ovce fotím už niekoľko rokov. Jar je mojim najobľúbenejším obdobím. Na kopcoch vtedy raší čerstvá tráva, voňajú prvé kvety a všade sa ozýva bečanie novorodených jahniat. Vždy sa poteším každému novému prírastku v mojom fotostáde. Mladé ovečky sú však stvorenia naivné. Ľahko sa zatúľajú a oddelia od ostatných. Preto je lepšie dodržiavať bezpečnú vzdialenosť a na ich bečanie radšej neodpovedať. Aby aj fotograf bol sýty, aj ovca ostala celá.
Použitá fototechnika: Canon PowerShot A710 IS, Canon EOS 1000D, Canon EOS 70D, objektívy Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS a Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS II, cirkulárny polarizačný filter Hoya.