Digitálne zrkadlovky patria k pomyselnej špičke komerčne dostupných fotoaparátov. Až donedávna mali neotrasiteľnú pozíciu. Kto chcel mať fotografie vysokej technickej kvality, nemal na výber. Rozdiel medzi kompaktami a zrkadlovkami bol veľký. Hlavnou príčinou bol plošne malý snímač kompaktných fotoaparátov a ultrazoomov, ktorý neposkytuje porovnateľnú kvalitu. Má malý dynamický rozsah, produkuje omnoho viac šumu a naviac neumožňuje pracovať s hĺbkou ostrosti. K zrkadlovkám kinofilmového formátu je naviac množstvo príslušenstva, ktoré z nich robí najuniverzálnejší fotografický nástroj. Trón sa začína pod zrkadlovkami otriasať a to hneď z niekoľkých príčin.
V roku 2009 do hry vstúpila nová kategória fotoaparátov. So zrkadlovkami majú spoločnú možnosť výmeny objektívov, nevyužívajú ale systém sklopného zrkadla. Od toho je odvodené aj ich označenie - mirrorless (bez zrkadla). Používa sa aj označenie CSC alebo ILC. Tieto fotoaparáty dokážu konkurovať zrkadlovkám obrazovou kvalitou. Sú o dosť menšie a ľahšie. Práve to je silný argument pre mnohých fotografov, ktorí požadujú vysokú obrazovú kvalitu, modularitu, ale nie sú ochotní so sebou nosiť ťažký fotoaparát a objektívy.
Pomaly sa ozývajú aj kompaktné fotoaparáty a ultrazoomy. Nie sú tak univerzálne, ale niektoré modely sa už kvalitou obrazu zrkadlovkám a mirrorlessom vyrovnajú. Konštruktéri do nich čoraz viac inštalujú väčšie snímače.
Tri fotoaparáty s rovnako veľkým snímačom Full Frame. Najvyššia obrazová kvalita je zaručená u všetkých. Zľava kompakt Sony RX1, CSC fotoaparát Sony A7 a digitálna zrkadlovka Nikon D800.
Kompakty vz. zrkadlovky
Kompakty a zrkadlovky sa koncepčne od seba veľmi odlišujú a preto ich nemožno medzi sebou priamo porovnávať. Práškovacie lietadlo tiež nebudete porovnávať s veľkokapacitným dopravným lietadlom. Táto kategória fotoaparátov je určená najmä pre “nefotografov”. Niekoľko modelov je určených aj pre entuziastov, ktorí túžia vlastniť aj menší fotoaparát, ktorý sa ľahšie prenáša a je menej nápadný. Trendom je inštalovať do najvyšších modelov väčšie snímače. Ako dobrý základ môžeme považovať napr 1” snímač v Sony RX100 M2 alebo s o niečo väčší snímačom Canon PS GX1 Mk II.. Pokročilí fotografi chcú kompakty s rovnakými snímačmi, aké majú vo svojich zrkadlovkách. APS-C snímač nájdete napr. vo Fujifilm X100s, Nikone Coolpix A, alebo Leica X2. Špičkou je Sony RX1/RX1r, zatiaľ jediné kompakty s Full Frame snímačom. Tieto fotoaparáty obrazovo konkurujú zrkadlovkám, ale majú svoje obmedzenia, pre ktoré zrkadlovku nemôžu nikdy plne nahradiť. Hlavným obmedzením je nevýmenný objektív. U najlepších modelov je osadený dokonca pevný objektív, bez možnosti transfokácie. Kvalitný kompakt je naviac drahý, a cena zvykne presahovať cenu zrkadlovky. Lacné kompakty sú pre seriózne použitie nevhodné a tie kvalitné sú drahé. Preto si ich môžu dovoliť majetnejší majitelia zrkadloviek, ktorí chú mať vo výbave aj kompaktný fotoaparát s výbornou obrazovou kvalitou.
Kvalitné kompakty a ultrazoomy majú momentálne neľahkú pozíciu. Za posledné roky im vyrástla veľká konkurencia v podobe CSC fotoaparátov. Nielenže sú často lacnejšie, ale majú výhodu v možnosti meniť objektívy a ani nemusia byť väčšie a ťažšie, univerzálnosť víťazí.
CSC/Mirrorless vz. zrkadlovky
Keď Panasonic a krátko na to aj Olympus predstavili nový prvé CSC fotoaparáty, mysleli sme si, že je to skôr vyplnením medzery na trhu, než ohrozením pozície zrkadloviek. Aj keď tieto dve firmy predstavili tento typ skôr z donútenia, pretože ich zrkadlovky boli nekonkurencie schopné, ukázal sa tento krok neskôr ako vizionársky. Skôr či neskôr každá značka predstavila svoju odpoveď na týchto priekopníkov. Donedávna sa všetky tieto fotoaparáty brali ako doplnok k ponuke zrkadloviek a kompaktov. Teraz však prichádza doba, kedy aj zarytí zrkadlovkári začínajú vážne uvažovať nad CSC fotoaparátmi nielen ako na doplnkoch k svojmu systému, ale ako na jeho náhrade. Chcelo to, aby výrobcovia predstavili CSC fotoaparáty, koncepčne bližšie zrkadlovkám. Za prelomový môžeme považovať Olympus OM-D E-M5. Na trhu sú aj lepšie fotiace prístroje, ale tento model v sebe dobre skĺbil dizajn a funkcionalitu do novej formy. Evolúciou vznikol model OM-D E-M1. Na odvetu sme nečakali dlho, Sony predstavilo svoje prvé Full-Frame CSC fotoaparáty v štýle OM-D a čoskoro bude v predaji aj nový Fujifilm X-T1. To vzbudzuje veľkú pozornosť aj najnáročnejších fotografov. V triede CSC fotoaparátov je teraz dostupná najvyššia obrazová kvalita a to v kompaktnom prevedení a za prijateľnú cenu. Je toto tá reálna hrozba pre zrkadlovky aj vyššej triedy? Ak nie úplne, tak naznačuje ďalší vývoj. Dlho sa diskutuje o tom, či zostane zachovaná koncepcia zrkadlo/matnica/hranol/okulár, alebo je možné ju nahradiť elektronickým hľadáčikom so živým náhľadom. EVF hľadáčiky sa neustále vyvíjajú. Zlepšuje sa ich rozlíšenie, veľkosť, obnovovacia frekvencia, kvalita obrazu. Už teraz dosahujú úroveň, ktorá postačuje aj náročným fotografom. Firma Sony už svoje zrkadlovky vybavila elektronickým hľadáčikom, ktorý je medzi profesionálmi prijímaný trochu rozpačito. Doba pre úplnú náhradu DSLR konštrukcie ešte nedozrela.
Vľavo CSC Olympus OMD-EM1 (najvyšší model Olympusu) vedľa DSLR vlajkovej lodi Nikonu, modelu D4s. Zrkadlovka Nikon je bezkonkurenčne lepšia a zvláda situácie, ktoré sa s CSC fotoaparátom nedajú nafotiť. Napriek tomu dnes mnoho fotografov dá prednosť špičkovému CSC fotoaparátu. Omnoho menšie rozmery, nižšia hmotnosť, nenápadnosť, a stále dostatočne dobrá obrazová kvalita s príkladnou funkcionalitou sú častokrát užitočnejšie. Ach, keby sme si mohli každý dovoliť oboje :-)
Pozrime sa na lacnejšie CSC fotoaparáty. Tie budú viac ukrajovať z koláča doteraz patriaceho zrkadlovkám. Sú menšie, ľahšie a poskytujú porovnateľnú obrazovú kvalitu ako amatérske zrkadlovky. Pre začiatočníka je prechod na CSC fotoaparát menej stresujúci. Niektoré modely sa veľmi podobajú dizajnom, ovládaním a aj funkcionalitou kompaktom. S CSC fotoaparátmi je ľahšie snímať video. Začiatočníkom vyhovuje aj Live View režim, na ktorý sú zvyknutí z kompaktov a telefónov. Ak na najlacnejší CSC fotoaparát dáte kvalitnejší objektív, vyrovná sa obrazovo najdrahším kompaktom.
Sony NEX-3n. CSC fotoaparát, ktorý vyzerá a aj sa ovláda ako kompakt. Niektorí fotografi by si možno ani nevšimli, že objektív je vymeniteľný. Čo si všimnú, je lepšia obrazová kvalita daná veľkým APS-C snímačom.
Fujifilm X-E2. Fotoaparát hľadáčikovej koncepcie. Niečo, čo zrkadlovky nevedia poskytnúť. CSC fotoaparát vniesli do segmentu fotoaparátov s vymeniteľnými objektívmi aj retro dizajn, mechanickejšie ovládanie. Naviac fotografované osoby na takéto fotoaparáty lepšie reagujú.
Digitálna zrkadlovka ako nástupca filmovej, je evolučne dopracovaná takmer k dokonalosti. Celý systém príslušenstva je premyslený a nesmierne obsiahly. Pokročilé zrkadlovky sú odladené pre prácu. Poskytujú fotografovi takú funkcionalitu a ergonómiu, aby mu technika neprekážala pri realizácii jeho zámerov. Ale to poskytujú už aj CSC fotoaparáty. V čom sú zrkadlovky lepšie?
Zrkadlovky sú na trhu dlhšie. Tam kde výrobcovia CSC fotoaparáty ešte odlaďujú, zrkadlovky len zdokonaľujú. Najmenší snímač v zrkadlovke je veľkosti APS-C. Každá súčasná zrkadlovka preto poskytuje výbornú obrazovú kvalitu. Aj ta najlacnejšia poskytuje profesionálny výstup. Väčšina dlhoročných užívateľov zrkadloviek vám povie, že pohľadu cez hľadáčik poloprofesionálnej a profesionálnej zrkadlovky sa žiaden displej nevyrovná.
Veľkou devízou zrkadloviek je rýchlosť. Rýchlosť zaostrovania a odozva spúšte. Rozdiel oproti CSC fotoaparátom si uvedomíte pri akčnom fotografovaní. CSC fotoaparáty ešte nedozreli na to, aby ste s nimi mohli fotografovať šport. Šport a iné žánre zostanú ešte dlho doménou zrkadloviek. Zrkadlovky majú omnoho dlhšiu výdrž. Profesionálne modely zvládnu aj 2000 záberov na jedno nabitie.
Väčšie rozmery zrkadloviek sú dôležité z ergonomického hľadiska. Profesionál potrebuje perfektnú ergonómiu držania a ovládania aj pri použití veľkých superteleobjektívov.
Čo nás čaká?
Výrobcovia, ktorí ťažia hlavne zo zrkadloviek (Canon, Nikon, Pentax) doteraz nepredstavili v triede CSC fotoaparátov nič zaujímavé. Canon má v ponuke jediný model s obmedzenou paletou objektívov. Nikon má slušne rozvinutý systém Nikon 1, ktorý ale so svojim 1” snímačom nemá potenciál vážnejšie konkurovať zrkadlovkám. Pentax bojuje na dvoch frontách, zatiaľ neúspešne. Rad fotoaparátov Q môžeme zaradiť skôr medzi Fun fotoaparáty a APS-C model K-1 sa aj vďaka svojmu dizajnu stal prepadákom. Pritom práve jeho koncepcia je najzaujímavejšia a nik iný obdobnú nepredstavil. Len tento fotoaparát zachoval možnosť používať objektívy pre zrkadlovky, bez akéhokoľvek adaptéra! Škoda, že si z neho iní nezobrali príklad. Každý z tejto trojice bude musieť čoskoro predstaviť svoju odpoveď na fotoaparáty Sony, Olympus a Panasonic, inak im ujde vlak. O niečom sa už pošuškáva a možno svoju šancu zotrvať na najvyšších priečkach vidia v predstavení stredoformátových fotoaparátoch. To by ocenili len profesionálny fotografi. Stredoformátové fotoaparáty nikdy nebudú tak praktické a univerzálne ako ich menší súrodenci. A ani cenovo dostupné.
Koncepcia zrkadlovky ešte niekoľko rokov zostane neprekonaná. Obrazovou kvalitou zrkadlovkám konkurujú CSC fotoaparáty, ale už aj niektoré kompakty. Čím im konkurovať nemôžu je univerzálnosť. Ale keď sa pozrieme na plány Olympusu a Fujifilm s rozšírením objektívov o profesionálne svetelné transfokátory, či dokonca výkonné tele a superteleobjektívy, ani toto nemusí dlho platiť.
Viete si takýto superteleobjektív predstaviť na malom CSC fotoaparáte?
Takúto ponuku objektívov majú len zrkadlovky.
V kategórii lacných amatérskych zrkadloviek už CSC fotoaparáty konkurujú naplno. Sú menšie, ľahšie, niekedy dokonca rýchlejšie a poskytujú viac zábavy. Zrkadlovky sa prakticky nezmenili už niekoľko rokov. Zvyšuje sa rozlíšenie snímačov, ale inak tento segment stagnuje. Chýbajú výraznejšie zmeny, chýbajú argumenty prečo si má amatér kúpiť zrkadlovku namiesto CSC.
Iná je situácia v kategórii pokročilých zrkadloviek. U ich majiteľov je veľká pravdepodobnosť, že neskôr prejdu do poloprofesionálnej alebo profesionálnej kategórie. Práve profesionálne zrkadlovky sú tie, čo budú dlhšie odolávať náporu CSC fotoaparátov. Možno sa dočkáme výraznejšej evolúcie zrkadloviek, ktoré do seba predsa len implementujú niektoré prvky CSC fotoaparátov.
Súčasný trend
Vo svojom okolí pozorujem zvýšený záujem o CSC fotoaparáty najmä zo strany skúsenejších fotografov, ktorý si dobre vybavený zrkadlovkami a objektívmi, ale prekáža im vysoká hmotnosť a väčšie rozmery ako aj ich nápadnosť. Začiatočníci, ktorí chcú začať intenzívnejšie fotografovať, väčšinou uvažujú o zrkadlovke. Roky sme ich (my novinári a pokročilí fotografi) presviedčali, že jediným vhodným typom fotoaparátu je zrkadlovka. To už dnes neplatí. CSC fotoaparáty sa stávajú rovnocennými súpermi zrkadloviek základnej a strednej triedy. Pri kúpe svojho prvého pokročilého fotoaparátu smelo zaraďte aj CSC fotoaparáty. Zvážte prednosti a nedostatky obidvoch hlavných koncepcií najmä v súvislosti s tým, ktorým fotografickým žánrom sa chcete venovať. Šport, wildlife, svadby, firemné akcie, tieto žánre ešte nejaký čas budú doménou zrkadloviek. Do ostatných sa môžete pustiť aj s CSC fotoaparátom.
Čoraz viac skúsených fotografov presedláva zo zrkadloviek na CSC fotoaparáty. Ako huby po daždi sa na internete objavujú blogy, v ktorých popisujú svoje dôvody a ukazujú, čo CSC-čka dokážu. Ich doménou je zatiaľ cestovanie, architektúra, krajina, dokument, street photo, ale nezriedka aj portrétna, glamour a módna fotografia, či dokonca fotografovanie svadieb.
Ja, zrkadlovky a CSC
Prakticky okamžite, ako som zistil, že nechcem byť obmedzený technikou, ale len vlastnými schopnosťami a fantáziou (ktoré môžem ďalej rozvíjať), kúpil som si zrkadlovku. Od Praktiky BMS som prešiel dlhú cestu. Najprv prechod na AF filmové zrkadlovky, potom prechod na digitálne. Vždy som vedel, že zrkadlovka je jediný ten pravý fotoaparát pre mňa. Dnes fotografujem s Nikonom D800E, jednou z najlepších zrkadloviek na svete. Mám tie najlepšie objektívy od 16 po 400 mm. Donedávna som si myslel, že keď budem mať to najlepšie, nebudem mať dôvod na nespokojnosť, že to bude len o tom tú techniku využiť. Urobilo to zo mňa lepšieho fotografa? Neurobilo. Len som dosiahol technický vrchol. Ale o tom fotografia a fotografovanie nie sú. V honbe za dokonalou fotografiou sa vytráca zábava. Väčšina z nás si kúpi fotoaparát pre zábavu, sami si ju však kazíme. Vytráca sa aj to, čo je pekné na nedokonalosti. Samotný proces fotografovania môže byť dôležitejší než samotná výsledná fotografia.
Čoraz viac mi prekáža veľkosť zrkadlovky a objektívov k nej. Prestáva ma baviť denne vláčiť niekoľko kilogramov, pričom fotoaparát možno ani nepoužijem. Mínusom je aj nápadnosť. CSC fotoaparáty testujem a sledujem od ich príchodu na trh. V určitom momente dosiahli takú kvalitu, že som sa rozhodol zaradiť jeden do svojho portfólia. Začal som so Sony NEX-5, z druhej ruky, za dobrú cenu som si kúpil fotoaparát, ktorý fotil ako zrkadlovka. V ostatnom však mal bližšie ku svojim kompaktným príbuzným. Pomalý s pomerne zlou ergonómiou ovládania. Ani ponuka objektívov nebola nejako ohurujúca. Mal som ho rád, pretože s nim bola zábava. Pre tak zhýčkaného fotografa, akým som ja, to ale bolo málo. Museli prísť nové modely, nové objektívy, aby sa stal CSC fotoaparát v mojich očiach dostatočne konkurencieschopným aj pre náročnejšie použitie. Dnes už je z čoho vyberať. Sony A6000/NEX-6/7, Fujifilm X-E2, X-T1, Panasonic GX7, Olympus OM-D E-M5/EM1, PEN E-P5...
Dnes fotografujem s CSC fotoaparátmi Olympus. Do relatívne malej brašne sa mi zmestí fotoaparát s gripom a až 7 objektívov. A ani pri celodennom chodení sa necítim byť unavený. Zrkadlovku používam už len sporadicky, keď chcem dosiahnúť najvyššiu možnú obrazovú kvalitu, alebo potrebujem superteleobjektív. Každý si vie teoreticky zdôvodniť, že predsa môj m43 Olympus nemôže byť tak dobrý ako FF zrkadlovka. Vďaka tomu, že si na rozdiel od väčšiny môžem odskúšať skoro všetky novinky, nemusím ostať len pri teórii. Fotoaparát nie je len o obrazovom výstupe. Je to súbor viacerých vlastností prístroja doplnený tým, čo dokážu objektívy. Obrazový potenciál je dôležitý, ale len v kombinácii s ostatnými vlastnosťami fotoaparátu a objektívov a vašimi schopnosťami sa ukáže, ako bude využitý. Dôležitý je dobrý základ na ktorom môžete stavať. Sám pre seba som si stanovil minimálny štandard, ktorý musia moje fotoaparáty spĺňať. Dostatočný dynamický rozsah a prijateľnú úroveň šumu.
Zrkadlovky sa rozhodne nemienim zbaviť. Obrazovému výstupu z môjho Nikonu môže konkurovať len stredoformátový fotoaparát. Dynamický rozsah je famózny. Keď naň nasadím profesionálne objektívy, tak ani chvíľku nepochybujem o tom, že toto je ten najvyšší technický stupeň, ktorému sa žiaden CSC zatiaľ nevyrovná. Nedávne fotografovanie na Slovakia Ringu mi opäť ukázalo v čom zrkadlovky vynikajú.
Nepotrebujem mať toto maximum stále k dispozícii. Väčšinou mi stačí kvalita a funkcionalita CSC fotoaparátu, menšieho, ľahšieho, zábavnejšieho a nenápadnejšieho. Ešte rok dva dozadu som fotil takmer výlučne zrkadlovkou. Dnes je mojim najpoužívanejším fotoaparátom, CSC fotoaparát. A ako tak sledujem internet, nie som sám.