Hore

MultiStitch - skúste veľký formát!

Nedávno bola predstavená veľmi zaujímavá novinka, ktorá umožňuje použitie moderných digitálnych fotoaparátov s veľkoformátovými mechovými zariadeniami formátu 4x5. Vďaka špeciálnej zadnej stene umožňujúcej otáčanie a preklápanie tak môžeme získať fotografie s takmer 4-násobným rozlíšením, čo robí z každého fotoaparátu s rozlíšením nad 10 MPx výkonnú digitálnu stenu.

Ako príklad môžeme uviesť použitie MultiStitch zadnej steny s fotoaparátom Canon EOS 5D Mark II s efektívnym rozlíšením 21,1MPx. Vyhotovíme 4 expozície (dokopy 84,4MPx) a po ich spojení dostaneme výslednú fotografiu s rozlíšením 71,4 MPx. Obrazový odpad, respektíve prekrývajúce sa časti jednotlivých fotografií tvoria približne 15,4% finálneho rozlíšenia, takže pokiaľ si chcete vypočítať, aké rozlíšenie by ste dosiahli so svojou technikou, máme pre vás jednoduchý vzorec.

(Počet efektívnych megapixelov x 4) x 0,846 = výsledné rozlíšenie fotografie po spracovaní v MPx.

Čísla, ktoré vychádzajú, sú veľmi pôsobivé a prekonávajú rozlíšenie niektorých súčasných digitálnych stien Hasselblad, alebo Phase ONE. Toto riešenie je však použiteľné len pre zrkadlovky so snímačom veľkosti FF (36 x 24 mm). APS-C snímače a menšie nemajú pre MultiStich požadované parametre a aj pokiaľ by sme ich použili, obrazové straty na prekrývajúcich sa častiach obrazu by dosahovali 40-50% a my by sme sa reálne dostali približne iba na veľkosť FF senzoru. V dnešnej dobe však už FF zrkadlovky nie sú iba výsadou profesionálov. S modelmi, ako Canon EOS 6D, alebo Nikon D600 a ich rozlíšením je toto technické riešenie veľmi dobre aplikovateľné.


Jedným z konštrukčných problémov, s ktorým sa museli konštruktéri vysporiadať, bola hĺbka v akej sa nachádza snímač digitálnej zrkadlovky a grip, kvôli ktorému musí byť medzi bajonetom a MultiStitch stenou ešte adaptér (momentálne už  dostupný pre Nikon, aj Canon zrkadlovky). Tieto adaptéry sú v podstate upravené medzikrúžky Canon EF12 II a Nikon PK12. Ďalším príslušenstvom, ktoré môže byť pri takomto type fotografovania potrebné je aj MultiVent, čo je vlastne malá vetracia šachta na zadnej stene, ktorá vyrovnáva zmeny tlaku v celom systéme počas ostrenia. Samozrejmosťou je úprava proti vniknutiu nežiaduceho svetla.

Postup fotografovania je nasledovný: expozícia – otočenie – expozícia – prevrátenie + premiestnenie zrkadlovky na druhú stranu – expozícia – otočenie – expozícia – HOTOVO.


Takýmto istým spôsobom je však možné použiť nielen zrkadlovky, ale aj stredo-formátové digitálne steny. Vzorec na výpočet konečného rozlíšenia je rovnaký, ako pri DSLR a odpadá nutnosť používania akéhokoľvek adaptéru pre nasadenie steny na MultiStitch. Rozlíšenia, ktoré sa nám pri tomto variante ponúkajú sú skutočne astronomické a ponúkajú profesionálne riešenie napríklad pre architektúru, produktovú fotografiu alebo dokonca aj makro. Postup fotografovania tu zostáva rovnaký ako pri DSLR.


Čo sa týka softvérového zázemia, na vyskladanie výslednej fotografie zo štyroch snímkov je možné použiť ktorýkoľvek dostupný editor, no fotograf musí mať aspoň minimálne skúsenosti a vedomosti o skladaní fotografií, aby línie presne sedeli a nevyskytli sa akékoľvek viditeľné zlomy alebo prechody medzi fotografiami. Takéto rozlíšenie neodpustí fotografovi žiadnu chybu. Vývojári z MultiStitch odporúčajú dve softvérové riešenia. Prvým je platený program PTgui dostupný aj na vyskúšanie, ako trial verzia a druhým je ICE Microsoft, ktorý je úplne free (zatiaľ).

Ceny takéhoto systému sa pohybujú na úrovni 950 USD pre digitálne zrkadlovky a od 1300 do 1750 USD pre digitálne steny. Pokiaľ si však vezmete, že najlacnejšia digitálna stena s rozlíšením 33MPx stojí okolo 15 000USD (Leaf Aptus-II 33 Digital Back (Mamiya 645AFD) a ešte v tom nemáte nič iné, MultiStitch je skutočne riešením, ktoré Vám dokáže ušetriť okolo 75% nákladov na veľkoformátovú produkciu. Produkt je zatiaľ dostupný iba pre trh v USA. Ide o horúcu novinku, prvá oficiálna predvádzačka prebehla len nedávno v New Yorku. Sme zvedaví, aké budú ohlasy širšej fotografickej verejnosti.

V priloženej galérii nájdete niekoľko technických schém fungovania celého systému, ako aj ukážkové fotografie s výrezmi detailov.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2013-03-27 12:47:58
"Nedávno bola predstavená veľmi zaujímavá novinka..," pokial mi je zname podobne systemy pre MFDB a rozne velkoformatove pristroje existuju uz hodne dlho. Co sa tyka pouzitia DSLR, Cambo ponuka podobne riesenia tiez uz nejaky ten piatok.
 
haplo602
2013-03-27 13:02:03
to iste vyraba Fotodiox uz nejaky ten piatok, cca 300USD. Mutlistitch je za 950USD.
 
vd
2013-03-27 14:51:25
si nacvakam panoramu a usetrim...to je fakt len pre amikov lenivych...
 
Marek Janicko
2013-03-27 15:22:52
príspevok od: vd
si nacvakam panoramu a usetrim...to je fakt len pre amikov lenivych...
no neviem mne logicky vychadza, ze toto panorama nieje. Objektiv stale mieri na jeden objekt a snazim sa ho zachytit 4x. Vo vysledku dostavam to, ze stred fotky bude ten najvyssej kvality a smerom k stranam bude trpiet na vady objektivu. Panorama trpi na chyby objektivu priamo v strede, pokial je skladana do stvorca z 4 zaberov.

Vychadzam iba logicky, kedze som to v ruke nemal takze vysledna kvalita bude spickova oproti tvojej chabej z panoramy. Otazne je ci oko laika to zaznamena. Podla mna to bude sot zaujimave riesenie napr. pre toho kto foti produktovky pre renomovane znacky.

Plus kedze som to neskumal otazne je ci mech bude pouzivat objektivy od Nikonu/Canonu alebo musi byt takisto plnoformatovy.
 
vd
2013-03-27 15:32:54
príspevok od: Marek Janicko
no neviem mne logicky vychadza, ze toto panorama nieje. Objektiv stale mieri na jeden objekt a snazim sa ho zachytit 4x. Vo vysledku dostavam to, ze stred fotky bude ten najvyssej kvality a smerom k stranam bude trpiet na vady objektivu. Panorama trpi na chyby objektivu priamo v strede, pokial je skladana do stvorca z 4 zaberov.

Vychadzam iba logicky, kedze som to v ruke nemal takze vysledna kvalita bude spickova oproti tvojej chabej z panoramy. Otazne je ci oko laika to zaznamena. Podla mna to bude sot zaujimave riesenie napr. pre toho kto foti produktovky pre renomovane znacky.

Plus kedze som to neskumal otazne je ci mech bude pouzivat objektivy od Nikonu/Canonu alebo musi byt takisto plnoformatovy.
dajme tomu, ze to je nejak tak, ako si to napisal. vysledok by vsak nerozoznal nikto, ci uz by to bol billboard 960 x 360 alebo web prezentacia...
 
lilbunny
2013-03-27 18:57:01
idealne na sport
 
Marek Janicko
2013-03-27 19:43:48
príspevok od: vd
dajme tomu, ze to je nejak tak, ako si to napisal. vysledok by vsak nerozoznal nikto, ci uz by to bol billboard 960 x 360 alebo web prezentacia...
Tak ako som pisal. Toto bude zaujimave iba pre specificky okruh ludi. Ani till-shift si ludia bezne nekupuju a pritom to nieje az tak cenovo narocne.
 
sachmo
2013-03-27 20:43:57
http://digiarena.e15.cz/udelejte-si-bezzrcadlovkou-fotky-jako-ze-stredoformatu
 
lubomirzvolensky
2013-03-27 21:06:47
chlapci nemate tu nejaku moc silnu cenzuru ? Nebolo by nacase sa nad sebou uz trosku zamysliet ? Preco zmizol moj povodny prispevok, nic zleho ani sprosteho v nom nebolo. A bol absolutne k teme.

 
sachmo
2013-03-27 21:50:53
príspevok od: lubomirzvolensky
chlapci nemate tu nejaku moc silnu cenzuru ? Nebolo by nacase sa nad sebou uz trosku zamysliet ? Preco zmizol moj povodny prispevok, nic zleho ani sprosteho v nom nebolo. A bol absolutne k teme.

... ako keby si tu bol prvy den
 
haplo602
2013-03-28 10:40:28
príspevok od: vd
si nacvakam panoramu a usetrim...to je fakt len pre amikov lenivych...
asi nema ponatia o tom na co sluzi dane zariadenie ... resp aky je rozdiel medzi obyc DSLR a VF fotakom s plnymi pohybmi ...
 
vd
2013-03-28 12:26:42
príspevok od: haplo602
asi nema ponatia o tom na co sluzi dane zariadenie ... resp aky je rozdiel medzi obyc DSLR a VF fotakom s plnymi pohybmi ...
nie, ale rad sa necham poucit
 
haplo602
2013-03-28 13:38:34
príspevok od: vd
nie, ale rad sa necham poucit
http://en.wikipedia.org/wiki/View_camera
 
admin
redakcia ephoto.sk 2013-03-28 13:44:14
príspevok od: lubomirzvolensky
chlapci nemate tu nejaku moc silnu cenzuru ? Nebolo by nacase sa nad sebou uz trosku zamysliet ? Preco zmizol moj povodny prispevok, nic zleho ani sprosteho v nom nebolo. A bol absolutne k teme.

Neviem o tom, ze by vas prispevok niekto mazal. Nic take sme v komentaroch pri tomto clanku nerobili (ani ja, ani nikto z kompetentných).
 
vd
2013-03-28 13:58:02
príspevok od: haplo602
http://en.wikipedia.org/wiki/View_camera
to bude asi spatny link...
 
lubomirzvolensky
2013-03-29 19:22:30
admin - tak potom sa nejako stratil sam ten prispevok, nech mu je zem lahka.

Napisal som nieco v zmysle ze podobne stitchingy, panoramy a zlepenice tu uz su s nami hodne dlho, a teraz dodame ze sa daju prevadzkovat na vsetkych fotakoch bez rozdielu znacky velkosti snimaca objektivu atd avsak objektivne musime priznat ze je to samozrejme extremne odlisna technika a z nudze cnost nez v tomto clanku spominany produkt. S nehybnou optickou sustavou MultiStitchu je to samozrejme nieco trosku ine ako s fotakom/objektivom ktory sa pohne pri klasickom "viacriadkovom panoramovani" na stative a naslednom dorovnavani perspektivy v pocitaci. Ano, viem, nodal point a techniky okolo toho...

Otazka je ci tisic pfenigov sa tuto "vec" plus dalsie prachy za stredoformatovy objektiv stoja za to. Niektorym ludom urcite budu stat, je to jednoduche, prijemne, az takmer bezpracne. Jasne, v pocitaci stale treba skladat avsak daleko jednoduchsie ako doteraz s korekciou perspektivy, nestatickym nodal pointom a podobne. Vyborny napad tento produkt. Len keby to stalo 200eur... ale to je skor rant na nase slovenske platy.
 
haplo602
2013-04-03 08:46:24
príspevok od: vd
to bude asi spatny link...
nie, link je spravny
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované