Odkiaľ sa vzali?
Na počiatkoch digitalizácie tu boli jednoduché fotoaparáty, často prapodivných tvarov a na druhom konci príšerne drahá snaha pridať filmovým zrkadlovkám digitálny snímač. Väčšiu šancu na komerčný úspech mali tie lacnejšie (nie lacné) fotoaparáty. Z takmer nepoužiteľnej technickej hračky sa postupne vyvinuli kompaktné fotoaparáty. Čas zrkadloviek mal prísť až o niekoľko rokov. Kompakty sa neustále zlepšovali a fotografom postupne dochádzalo, že digitalizácia je nevyhnutná. Digitál lákal mnohými výhodami. Najmä tou, že po investovaní do fotoaparátu a pamäťovej karty, fotograf fotografoval prakticky zadarmo. Mnohých lákalo to, že si mohli fotografie upravovať sami a nespoliehať sa na obsluhu minilabu. Kompakty ale neboli ani zďaleka náhradou filmových zrkadloviek s ich výbavou a paletou objektívov. Fotografi boli ochotní prijať kvalitatívne kompromisy, kým sa na trhu neobjavia cenovo dostupné zrkadlovky. Chceli mať ale fotoaparát s funkciami zrkadlovky a objektív s väčším rozsahom ohniskových dĺžok. Výrobcovia im vyhoveli a na trh prišli ultrazoomy. V zahraničí sa ujal pre ne názov bridge camera.U nás sa niekedy mylne označujú ako EVF zrkadlovka.
Ultrazoom - fotoaparát, ktorý klame telom
Vzhľad ultrazoomu môže oklamať nejedného fotografa. Vyzerá takmer ako zrkadlovka, niekedy viac, niekedy menej. Pýši sa ovládačom programov, rukoväťou a objektívom výrazne vytŕčajúcim z tela. Výpočet funkcií je na dlhý zoznam, čo každého technofila len teší. Keď sa k tomu pridá hľadáčik nad displejom a sánky pre blesk, vo fotografovi skrsne myšlienka, žeby sa predsa len stal zázrak a za prijateľnú cenu zoženie takmer plnohodnotnú náhradu zrkadlovky. Väčšinou prichádza sklamanie. Ak nie, sú nároky fotografa menšie, než si myslel.
Prierez moderným ultrazoomom. Aj keď sa tvarovo podobá na zrkadlovku, príbuzný je s kompaktnými fotoaparátmi. Ultrazoomy nemajú zrkadlo, matnicu a hranol. Obraz je prenášaný na displej alebo do elektronického hľadáčiku.
Hore ultrazoom Nikon Coolpix P520, dole DSLR zrkadlovka Nikon D3200. Nefotograf, ktorý si ide kúpiť svoj prvý lepší fotoaparát, nemusí podľa obrázkov rozoznať rozdiel medzi obidvomi koncepciami.
Ultrazoom je vo svoje podstate kompakt. Osadený je malým snímačom, mnohonásobne menším než v akejkoľvek zrkadlovke. Tým je dané, že obrazový výstup nikdy nebude tak dobrý ako u zrkadlovky. Ultrazoom fotí ako kompakt. Presne tak a nie inak. Kto dúfa v niečo viac, bude sklamaný. Malý snímač spôsobuje, že aj pri väčšom rozsahu objektívu takmer neumožňuje pracovať s hĺbkou ostrosti. Tá je jedným z dôležitých vyjadrovacích prostriedkov fotografie, ktorý u ultrazoomu ale nenájdete. Má menší dynamický rozsah a produkuje omnoho viac šumu ako zrkadlovka.
Pozrime na jednu vyhľadávanú funkciu, ktorá na prvý pohľad má fotografovi priniesť kreativitu. Sú to pokročilé expozičné režimy PASM. Tie umožňujú kontrolovať expozičné parametre. Kombinácia času, clony a citlivosti tvorí expozíciu každej fotografie. Skúsený fotograf chce mať nad expozičným trojuholníkom kontrolu. Časom reguluje zachytenie pohybu, clonou hĺbku ostrosti. U ultrazoomu a vlastne aj bežnom kompakte toho ale veľa nezmôže. Ako sme si povedali, malý snímač veľa možností pracovať kreatívne s hĺbkou ostrosti neponúka. Prestavujete clonu a nič sa nedeje. Niektoré fotoaparáty majú dokonca len dve hodnoty clony! No a expozičný čas je rovnako dobre použiteľný. Krátke časy by vám mali pomôcť zachytiť pohyb ostro, zaostrovanie ultrazoomov je ale pre akčné fotografovanie príliš pomalé. Pomalšia je aj odozva spúšte, sériové snímanie je pomalé a obmedzené na pár záberov. Ultrazoom je skrátka vegeťák a nie trénovaný šprintér. O niečo lepšie sú použiteľné dlhšie časy používané za horších svetelných podmienok. Ale ak natrafíte na skutočne zlé podmienky, ultrazoomy neposkytujú dostatočne dlhé časy a zvýšenie citlivosti rýchlo vedie k výraznej degradácii obrazovej kvality. Zhrňme si to, tie najväčšie trumfy na ultrazoome nenájdete.
Jeden z benefitov kompaktov a ultrazoomov, snímanie videa, už nie je ich výsadou. Video zvláda každá súčasná zrkadlovka. Aj keď sa ešte pasujú s rýchlosťou zaostrovania, presvedčujú vynikajúcou obrazovou kvalitou, ktorá je využiteľná aj profesionálne. Ďalší z argumentov pre ultrazoom bolo snímanie makra. Áno, malý snímač uľahčoval snímanie detailných záberov. Neraz len zo vzdialenosti jedného či dvoch centimetrov. Ak sa nad týmto impresívnym údajom zamyslíte, musia vám prísť na um niektoré otázky. Nebudem si tieniť svetlo? Nevyplaším hmyz a drobné živočíchy? Nie je všetko zlato, čo sa blyští.
Zlaté časy sú preč
Kým sa na pulty predajní nedostali prvé cenovo dostupnejšie zrkadlovky, zažívali ultrazoomy zlaté časy. Nemali sme na výber a tak sa ultrazoomy predávali jedna radosť. Čo že to nebola zrkadlovka, aspoň sme mali dojem, že máme fotografovanie pod kontrolou. Keď sme prišli na ich limity, urobili sme napokon zopár dobrých fotografií. Zrkadlovky medzi tým zľudoveli, stali sa dostupné. Jeden z hlavných argumentov pre ultrazoom, dostupná cena, je definitívne preč. Ultrazoomy preklenuli obdobie, keď si fotografi nemohli dovoliť zrkadlovky. Vďaka im za to, ale život ide ďalej.
Ešte aj dnes niektorí začiatočníci uvažujú nad ultrazoomom, aj keď ich ostatní presvedčujú, aby si kúpili zrkadlovku alebo aspoň CSC fotoaparát. Začiatočníci majú niekedy obavy, že zrkadlovka bude pre nich príliš náročná na obsluhu a vedomosti o fotografovaní. Nebojte sa. Zrkadlovka, najmä tá amatérska sa ovláda rovnako “ľahko” ako ultrazoom. Ak to zoberieme z druhej strany, ultrazoom sa ovláda rovnako “ťažko” ako zrkadlovka.
Minolta Dimage 7 spôsobila malú revolúciu. V čase, keď zrkadlovky mali rozlíšenie 3 Mpx, priniesol tento ultrazoom rozlíšenie cez 5 Mpx. Bol to sen každého amatérskeho fotografa. Zoom bol manuálny so závitom pre upevnenie filtrov a predsádok, naviac širokouhlý, hľadáčik bol výklopný a nechýbala ani pätica pre externý blesk. Nebol lacný, dnes by ste za tie peniaze mali full frame zrkadlovku.
Konica Minolta Dimage Z5, ultrazoom nižšej triedy. Jeden z najpopulárnejších modelov je typickým predstaviteľom fotoaparátu zo zlatej éry ultrazoomov.
Olympus Camedia C-770. Ultrazoomy Olympus patrili medzi najžiadanejšie. Rad C-7XX sa vyznačoval kompaktnými rozmermi.
Sony CyberShot DSC F-707 sa vyznačoval unikátnou konštrukciou. Objektív bol kĺbom spojený s telom, takže ním bolo možné otáčať. Bola to alternatíva k výklopným otočným displejom.
Dinosauri úplne nevyhynuli
Vážne, ich potomkami sú napríklad krokodíly alebo vtáci. A to je dobrá správa pre ultrazoomy a ich priaznivcov. Ak ste si dobre premysleli, čo od fotoaparátu chcete a vaším požiadavkám ultrazoom vyhovuje, kúpte si ho. Ešte pár rokov na trhu vydržia. Stále sa dobre uživia ako dobrí spoločníci na dovolenku či výlet. Veľký objektív vám umožní fotiť to, čo s kompaktom alebo setovým objektívom na zrkadlovke neodfotíte. Práve veľký rozsah objektívu je hlavnou devízou ultrazoomov. Za dobrých svetelných podmienok, pokiaľ výrobca na objektíve príliš nešetril, môže byť obrazový výstup veľmi dobrý. Pozrite si napríklad fotografie z Canon Powershot SX50 HS.
Svoje využitie nájde ultrazoom aj v podnikaní. V niektorých firmách potrebujú silný teleobjektív za prijateľnú cenu. Napr. pri dokumentácii stavieb, elektrorozvodov, montáži antén a pod. Obrazová kvalita vtedy nie je až tak dôležitá, zrkadlovka s drahým teleobjektívom by bolo zbytočné plytvanie financiami.
Canon Powershot SX50 HS. Pri pohľade zhora je takmer na nerozoznanie od zrkadlovky. Vybavený je objektívom s neuveriteľným 50-násobným zoomom. Najdlhšie ohnisko je ekvivalentom 1200 mm superteleobjektívu!
Canon EF 1200/5,6L USM stojí 83 000$, a to v cene nie je fotoaparát a poriadný statív, bez ktorého sa s objektívom vôbec nedá fotiť. Hmotnosť je totiž 16,5 kg a rozmery 228x836 mm. Canon Powershot SX50 HS má rovnaké priblíženie, o málo horšiu svetelnosť F/6,5, ale so stabilizátorom a váži len 551 gramov. A to za cenu 479$, to je 173 ultrazoomov za cenu jedného superteleobjektívu.
Fujifilm X-S1 je asi najlepším ultrazoomom, aký bol vyrobený. Aj tak ale zrkadlovkám nedokáže konkurovať. Možno je to labutia pieseň ultrazoomov najvyššej triedy a výrobcovia sa budú sústrediť skôr na kompaktnejšie travelzoomy.
Záver
Ultrazoomy som zrovna nevynachválil, niektorí budú preto na mňa nahnevaní. Priznajme si to, ultrazoomy majú svoje najlepšie časy za sebou. Svedčia o tom nielen predajné čísla, ale aj malý záujem o informácie o nich. Kde sú tie časy, keď ste na fóre preberali, ktorý ultrazoom je lepší? Kto sa dnes rozhoduje medzi ultrazoomom a zrkadlovkou? Objavuje sa nová dilema. CSC alebo zrkadlovka? Ale o tom niekedy inokedy. Zatiaľ s nami ultrazoomy ešte nejakú tu chvíľu vydržia, aj keď už nie na výslní záujmu. Ešte stále majú čo ponúknuť.