Hore

Autor: Karol Srnec_ePhoto

Fujifilm X-Pro2 čiernobielo i farebne

Aký je charakter rangefinder fotoaparátu od Fujifilm? Je lepší alebo horší ako X-T2? Fotoaparát otestoval už X-Photographer Jožko Peniak. Čo dokáže snímač, to viem z modelu X-T2. Koncepčne je to ale veľmi odlišný fotoaparát. Nakoľko odlišný, to som sa rozhodol zistiť na vlastnej koži.

Niet viac retro fotoaparátu ako Fujifilm X-Pro2. Ak nie ste fanúšik fototechniky, pri pohľade spredu, budete myslieť, že je to starší filmový fotoaparát. Z omylu vás vyvedie až pohľad na displej. Fotoaparát je pomerne veľký a ťažký. Je to pravý hľadáčikový fotoaparát s výmennou optikou, v štýle Leica M. Mne ale viac pripomína hľadáčikové fotoaparáty Yashica Electro 35.

Osobne mi viac sedia Fujinky radu X-T. Zobral som ale odkúšanie X-Pro2 ak výzvu, aby som zistil, prečo má tento fotoaparát a jeho predchodca priam kultový charakter.

Na test som si vybral dva objektívy, širokouhlý XF 16/1,4R WR a základný XF 35/1,4R. Praví "streetkari" by zvolili asi kompaktnejšie objektívy, ale plánoval som fotografovať potme, preto som uprednostnil väčšie, ale svetelnejšie sklá.

Prv ako som vyrazil do ulíc vianočnej Bratislavy, fotoaparát som nastavil, podľa svojích potrieb. Prístroj má novšie menu, rovnako ako u X-T2. V prvom rade som ho stíšil, prepol na tichú uzávierku a vypol všetky elektronické zvuky. Veľa Fujinkárov fotí do formátu JPG, využívajúc výborné obrazové profily simulujúce legendárne filmové materiály (Vevia, Provia, Astia, Acros…). Z nich som si vybral Acros a Classic Chrome, jeden čiernobiely s prirodzene vyzerajúcim efektom filmového zrna a druhý farebný s charakteristickými farbami diapozitívu.

Aj keď toto nie je recenzia, ale užívateľský test, nezaškodí si stručne pripomenúť špecifikáciu fotoaparátu.

Fujifilm X-Pro2

X-Pro2 je bezzrkadlovka typu rangefinder s hybridným opticko-digitálnym hľadáčikom. V portfóliu Fujifilm je na najvyššej priečke spolu s modelom X-T2. Obidva fotoaparáty patria do profesionálnej kategórie, čomu zodpovedá kvalita použitých materiálov a spracovanie. Obidva fotoaparáty sú vyrobené z horčíkovej zliatiny a utesnené proti prachu a vode. Rovnaký je použitý snímač X-Trans tretej generácie s rozlíšením 24 Mpx. Jedine tieto modely ponúkajú rozšírenú paletu obrazových profilov.

• X-Trans III. CMOS snímač s rozlíšením 24 Mpx.

• Procesor: X Processor Pro

• Citlivosť ISO 200 - 12800 (rozšírená: ISO 100 - 51200)

• Súborový formát: JPEG (Exif v2.3), Raw (14-bit RAF, nekomprimovaný alebo s bezstratovou kompresiou)

• 273 bodový AF

• Pevný 3” LCD s rozlíšením 1 620 000 bodov

• Hybridný hľadáčik s rozlíšením 2 360 000, pokrytie 92%, zväčšenie 0,6x

• Rozsah uzávierky: 30 s. - 1/8 000 s. + B, elektronická uzávierka až 1/32 000 s.

• Sériové zábery: max. 8 obr./s.

• X-sync: 1/250 s.

• Video: 1920 x 1080 (60p, 50p, 30p, 25p, 24p), 1280 x 720 (60p, 50p, 30p, 25,p, 24p)

• Duálny slot

• WiFi: 802.11b/g/n

• Hmotnosť: 495 g

• Rozmery: 141 x 83 x 56 mm



V čom sú klady a nedostatky tohto fotoaparátu? 

Ergonómia

Ako som vyššie napísal, ergonómia ovládania sa čo najviac približuje starším filmovým fotoaparátom. Pozrime sa na charakteristické prvky ovládania prevzaté z minulosti i tie modernejšie.

Začnem objektívmi. U ktorých to ide, použili konštruktéri nastavenie clony prstencom s vyznačenými hodnotami tak, ako to poznáme u manuálnych objektívov. Dnes sa väčšinou používa ovládanie clony z tela fotoaparátu.

Nenápadné retro, bez rušivého loga výrobcu.


Priamo na fotoaparáte nájdete prvky prebrané zo starších prístrojov najmä na jeho vrchnej časti. Začneme takou drobnosťou ako je závit v spúšti pre mechanickú diaľkovú spúšť. Ak vám zostala nejaká z flexaretu alebo zenitu, môžete ju použiť. Znalci starších fotoaparátov bezpečne rozoznajú chrakteristický ovládač expozičných časov s integrovaným nastavením citlivosti. Mechanickým voličom je ovládaná aj korekcia expozície. Pri pohľade zhora sa fotoaparát najviac podobá na filmový.

Iné je to už zozadu, kde sa prehupneme do súčasnosti a poznáme, že je to digitál. Ovládanie je variáciou na zaužívaný štandard.

Pohľad zhora. Ovládanie ako na oveľa starších filmových fotoaparátoch.


Pri použití pevných skiel fotograf okamžite vidí nastavenie expozičného trojuhoľníka, clonu na objektíve, čas a citlivosť spolu s korekciou expozície na vrchu fotoaparátu. Spôsob zaostrovania vidí na prepínači pri objektíve.


Vidím tu ale aj určitu nedomyslenosť pri snahe o maximum manuálnych ovládacích prvkov. Myslím si, že formou prepínačov by sa mohli nastavovať aj spôsob merania expozície a režim snímania.

Pohľad na zadú časť nás vracia do digitálnej súčasnosti.


Joystick v hornej časti je výbornou alternatívou k dotykovému ovládaniu.


Pozrime sa na modernejšie prvky, ktoré sa mi páčia. V prvom rade je to joystick na zadnej strane, výborne využiteľný pri výbere zaostrovacieho bodu. Ďalej je to mechanický prepínač režimu hľadáčiku. Mrzí ma slabé využitie predného a zadného rolleru, fungujú len vtedy, keď sa v určitých prípadoch nedajú funkcie ovládať mechanickými prvkami.

Vychytávky

Vychytávkou č. 1  je určite hybridný hľadáčik. U filmových fotoaparátov sa používali dve najrozšírenejšie riešenia toho, ako komponovať obraz. U fotoaparátov s výmennými objektívmi zvíťazil systém využívajúci sklopné zrkadlo. Dôverne ho poznáme z digitálnych zrkadloviek. U fotoaparátov bez výmeny objektívov (ale nielen u nich) bol rozšírenejší jednoduchší priehľadový hľadáčik. Ak ste mali filmový kompakt, bol na ňom priehľadový hľadáčik, ten sa spočiatku používal aj na digitálnych kompaktoch, postupne ale takmer úplne vymizol a komponuje sa pomocou displeja, zriedkavejšie aj pomocou elektronického hľadáčika. Elektronický hľadáčik našiel najväčšie uplatnenie v bezzrkadlovkách. X-Pro2 je bezzrkadlovka. Mohla mať elektronický hľadáčik, ako po poznáme z iných bezzrkadloviek, aj Fujifilm ho používa. Vo Fujifilme sa ale vrátili do minulosti a preniesli z nej do digitálnej prítomnosti optický priehľadový hľadáčik (rangefinfer).

Predný priezor optického hľadáčika je charakteristický pre prvé rangefinfer fotoaparáty.


Okulár hľadáčika.


Takýto hľadáčik má veľa nedostatkov, nájde sa však dosť fotografov, ktorý ho uprednostňujú pred elektronickým hľadáčikom a hľadáčikom zrkadlovky. Fujifilm tento sytém oživil a vylepšil. Podarilo sa odstrániť mnohé z nedostatkov, vďaka hybridnej konštrukcii. Moderná technika umožňuje do hľadáčika premietať digitálny obraz (rámček kompozície, expozičné údaje, kontrolky atď.). Je to podobné ako u Head-up displeja v aute alebo lietadle, kde sa pred čelné sklo premietajú informácie). V X-Pro2 sa do rohu hľadáčika dokonca premieta malý obraz zo snímača. To stačí napr. na posúdenie nastavenia expozície. Môžete mať ale aj čisto elektronický hľadáčik, stačí potlačiť páčku na prednej strane fotoaparátu. Chytré riešenie ktoré uspokojí všetkých.


V ponuke Fujifilm nájdete objektív aj so svetelnosťou F1,2. Pri jeho použití niekedy nestačí ani 1/8000 s., najkratší čas použitej uzávierky. Výhodou CSC fotoaparátov je možnosť použiť aj elektronickú uzávierku. Tá v našom prípade poskytuje najkratší čas 1/32 000 s. V tomto režime je uzávierka úplne tichá, takže nebude rušiť v tichom prostredí.

Fotoaparát disponuje hybridným zaostrovaním s 273 bodmi. Kombinuje fázovú detekciu a vyhodnocovanie kontrastu. Body sa ľahko vyberajú joystickom. Rýchlosť zaostrovania značne závisí na použitom objektíve. Najrýchlejšie je paradoxne s transfokátormi, ktoré majú dva krokové motorčeky. S niektorými objektívmi, napr. XF 35/1,4R a XF 60/2,8R Macro vie byť až zúfalo pomalé.

Z vychytáviek musím tiež spomenúť nastaviteľný intervalometer.

Aj keď fotoaparát vyzerá historicky, nechýba tu WiFi s možnosťou prepojenia s chytrým zariadením. Poskytuje možnosť fotoaparát ovládať, alebo sťahovať z neho zábery. Aplikáciu, ktorá umožňuje komplexne nastaviť parametre snímania, musím pochváliť

Príjemným vylepšením je rozšírenie možnosti práce s bleskami. Konečne dokážu aj fotoaparáty Fujifilm (X-T2 a X-Pro2) pracovať aj v HSS režime s podporou TTL a diaľkového ovládania.

Dual Slot amatér využije skôr ako možnosť rozšírenia kapacity úložného priestoru. Profesionáli, ktorí fotia napr. svadby ocenia možnosť zálohovania. V každom prípade je duálny slot vítaným vylepšením.

Duálny slot pre pamäťové karty.


Inak fotoaparát pôsobí pomerne sparťanským dojmom. Niežeby neobsahoval to najnovšie čo Fuji v repertoári má. Pod “starým” vzhľadom nájdete aktuálne výdobytky techniky. Nenájdete tu rôzne efektové filtre, špeciálne funkcie, ani scénické ražimy. I video je tu len preto "aby sa nepovedalo". Inžinieri z Japonska sa ani neunúvali mu prideliť samostatné tlačidlo Record. Video má samostatnú záložku v menu, ponuka funkcii je ale veľmi chudobná. Až čudné sa zdá, že fotoaparát má vstup pre mikrofón.

Fotoaparát v praxi

Z fotoaparátmi v štýle rangefinder už skúsenosti mám. Pri použití menších objektívov sa mi s nimi fotí dobre i keď ergonómia držania nie je taká, ako u fotoaparátov s výrazným gripom. To mi však neprekáža. Mne k štastiu stačí málo a tak mi vyhovovala aj sparťanskejšia výbava. Čas, clona, ISO a zaostrovanie. To potrebujem mať pod kontrolou.

Zvedavý som bol na hybridný hľadáčik. Priznám sa, v optický režim mi príliš nevyhovoval. Napokon som dal prednosť EVF. Vadilo mi, že som v hľadáčiku videl objektív a pri komponovaní ma rušilo premiestňovanie rámčeku záberu. Viem, že niekomu bude vyhovovať viac hľadáčik optický.

To, že rýchlosť zaostrovania do veľkej miery záleží na použitom objektíve som spomínal vyššie. Záleži ale aj na tom, aký druh bodu vyberiete. Body s fázovou detekciou sú o poznanie rýchlejšie. Škoda, že sú sústredené len uprostred, najmä pri portrétovaní by sa hodili aj po stranách. Tu sa budete musieť uspokojiť s bodmi s detekciou kontrastu.

Rýchlosť zaostrovania do značnej miery závisí od použitého objektívu.


Potenciál snímača som si overil pri recenzovaní X-T2 a preto som už neopakoval test šumu a dynamického rozsahu. Viac ma zaujímalo, prečo Fujinkári tak milujú fotiť do JPG. Pri recenzovaní sa musím viac sústrediť na max. potenciál, ktorý poskytuje len RAW. Teraz som si mohol dovoliť dôkladnejšie vyskúšať JPG. Do určitej miery som tak urobil už pri písaní článkov o obrazových profiloch:

http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/obrazove-profily-fujifilm-i/

http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/obrazove-profily-fujifilm-ii/

Niet vhodnejšej kombinácie, ako najviac retro fotoaparát a obrazové profily so simuláciou filmov. Až takto je to maximálne priblíženej k tomu, ako sa fotilo kedysi. Ja som sa sústredil na dva profily, ktoré nájdete len u X-Pro2 a X-T2, farebný Classic Chrome a monochromatický Acros. Obidva som si obľúbil. Classic Chrome pre jeho charakteristické tlmenejšie farby a Acros pre jeho filmový vzhľad. Fotografie v galérii sú snímané do JPG s uvedenými profilmi, len minimálne úpravy, väčšinou len pridaný efekt vinetácie.

Monochromatický profil Acros s jedinečným efektom filmového zrna.


Farebný profil Classic Chrome s charakteristickým podaním farieb.


Až, kým sa neobjavila X-T2, nedalo sa o fotoaparátoch Fujifilm hovoriť aj ako o kamerách. Platí to aj pre X-Pro2. Video vo Full HD je kvalitné, o tom po tom, ale natočiť ho vyžaduje trpezlivosť a skúsenosti. Fotoaparát vám to neuľahčuje. Chýba tu stabilizácia snímača. Plusom sú obrazové profily, ktoré videu dodajú charakteristické farby, alebo jedinečný monochromatický look.

CIteľne mi chýbali dve veci. Tou prvou je stabilizovaný snímač. Mal som k dispozícii vysokosvetelné objektívy, ale svetelnosť vám nepomôže ak potrebujete cloniť. Stabilizovaný snímač by umožnil fotiť dlhšími časmi a znížiť tak použitú citlivosť. Chýbal mi aj výklopný displej, umožňujúci snímať z rôznych menej obvyklých uhlov.

X-Pro2 vs X-T2

Dva fotoaparáty z rovnakým obrazovým výstupom. Obidva v profesionálnej kategórii. A predsa tak rozdielné. Dve rôzne dizajnové koncepcie, ktoré výrazne ovplyvňujú ovládanie.

X-Pro2 je špecialista, ktorého kúpu si treba dobre premyslieť. Hľadáčikový fotoaparát s takýmto mechanickým ovládaním nemusí vyhovovať každému. Je to fotoaparát pre fotografa, ktorý presne vie do čoho ide. Naproti tomu je X-T2 univerzál s lepšou výbavou a lepšie konfigurovateĺný. Má plnohodnotné video, mimochodom veľmi dobré v rozlíšení 4K a výkonnejší procesor. Je predurčený pre použitie s väčšími objektívmi, vďaka čomu nájde uplatnenie aj pri fotení športu a wildlife. Ja som fotograf-univerzál a z toho dôvodu u mňa vyhráva X-T2, ktorý na prvý pohľad trochu retro, je moderným digitálnym fotoaparátom. X-Pro2 je naproti tomu digitálna interpretácia mechanickej filmovej klasiky.

Plusy a mínusy X-Pro2 oproti X-T2:

+ kvalitnejší displej

+ hybridný hľadáčik


- slabší procesor

- len Full HD video

- menší hľadáčik

- nemá výklopný displej

- 8 obr./s. oproti 14 obr./s.

- nemožnosť pripojiť bat. grip

- USB 2.0

- menej AF bodov

- horšia ergonómia ovládania

- vyššia cena

X-PRO2 vs X100T

X100T je kompakt bez možnosti výmeny objektívu, i tak má sa X-Pro2 viac spoločného ako ostatné bezzrkadlovky Fuji. Máme tu rovnakú koncepciu fotoaparátu s optickým priehľadovým hľadáčikom a maximom mechanických ovládacích prvkov. Mať, alebo nemať možnosť výmeny objektívov, to si musí každy fotograf zvážiť sám. Ani jeden z fotoaparátov nie je pre začiatočníkov, ktorí si kúpu ešte nevedia dobre premyslieť. Sú fotografi, ktorým stačí možnosť pripojenia predsádok k X100T.

Ak vám koncpciou vyhovujú obidva prístroje, rozhodovať bude snímač. V X100T je starší 16 Mpx, v X-Pro2 nový 24 Mpx, ktprý prináša aj nové obrazové profily. Možno práve profily budú dôvodom pre uprednostnenie X-Pro2. Je tu aj lepšie zaostrovanie. Sily sa viac vyrovnajú s príchodom nového modelu, vyzerá že by mohol mať označenie X100F a s veľkou pravdepodobnosťou dorovná sily použitím nového 24 Mpx snímača. Podla nezáručených správ z rumor stránok, by sme sa mali nového modelu dočkat v roku 2017, možno už jeho začiatkom.

U mňa vyhráva X-Pro2. Fujifilm momentálne pracuje na komplatizácii ponuky malých objektívov so svetelnosťou F2. Možnosť výmeny objektívov je pre mňa dôležitá. X100 môžete rozšíriť o predsádky, ale nie je to, ako keď môžete meniť objektívy.

X-Pro2 vs X-Pro1

Tri roky ubehli od predstavenia nástupcu X-Pro1, ktorý bol prvým X CSC fotoaparátom Fujifilm. Ešte nedávno sa vypredával za veľmi atraktívnu cenu, ktorá stlačila jeho bazárové ceny pod 300€. Vďaka pravidelnému upgradu firmvéru sa zlepšovala hlavne rýchlosť a tak aj dnes, je to stále veľmi dobrý fotoaparát. Tam, kde je rozdiel medzi X-T2 a X-T1 skutočne veľký, tu až taký nie je. Upgrad na nový model nie je až taký naliehavý. To neznamená, že novinka nemá dostatok vylepšení. Pozrime sa na tie najdôležitejšie:


+ nový 24Mpx snímač X-Trans CMOS III

+ nové obrazové profily Acros a Classic Chrome

+ výkonejší procesor

+ lepšie zaostrovanie

+ vylepšený hľadáčik

+ displej s vyšším rozlíšením

+ elektronická uzávierka

+ kratší X-sync, vylepšená funkcionalita pri práci s externými bleskami

+ nové menu

+ zrýchlenie sérioveho snímania z 6 na 8 obr./s.

+ video s vyššou frekvenciou

+ Dual Slot

+ Wifi

+ dlhšia výdrž batéri


Ako vidno, vylepšení je dosť, otázne je, či sú až takým pádnym dôvodom na upgrade.

Záver

Fujifilm X-Pro2 je v prvom rade čistokrvný dokumentárny fotoaparát. Jeho revírom sú ulice. Dobe sa cíti aj pri portrétovaní. Streetkarom bude vyhovovať nenápadnosť kompletne čierneho prevedenia. Dokonca na prednej časti “nesvieti” ani logo výrobcu, takže ho niektorí nemusia prelepovať. Hľadáčik umiestnený v rohu fotoaparátu umožňuje pozerať sa druhým okom na scénu. To má využitie nielen pri dokumente ale aj pri portréte, kde môžete lepšie komunikovať s fotografovanou osobou.

Ergonomicky je fotoaparát riešení čo najmechanickejšie. Ovládanie je v štýle starej školy. Dočerta aj s digitálnymi parádičkami, tu nájdete len to podstatné, nastavenie času, clony a citlivosti. Predsa len tu ale máme aj niečo z moderného sveta. V prvom rade je to automatické zaostrovanie. Jeho rýchlosť je výrazne ovplyvnená nasadeným objektívom. čo potrebujete mať pod kontrolou neustále, je výber zaostrovacieho bodu. To uľahčuje joystick, ktorý sa ukázal veľmi praktický, už keď som testoval X-T2. Duhou modernou vychytávkou je hľadáčik. Konzervatívni fotografi môžu použiť optický priehľadový s premietaním digitálnych údajov, ako v kokpite stíhačky. Tu môže vadiť neustále posúvania rámiku, ktorý reaguje na zmenu paralaxy a aj to, že v hľadáčiku vidíte nasadený objektív. Riešením je prepnutie na čisto elektronický hľadáčik.

Máme tu samozrejme digitálne spracovanie obrazu, u Fujifilm tradične inšpirované analógovým spracovaním obrazu. Medzi populárnymi symuláciami filmov nechýba Acros a Classic Chrome. Tie nájdete len u fotoaparátov s 24 Mpx X-Trans III snímačom a X Pro procesorom.

Čo by som fotoaparátu vytkol? V prvom rade na bezzrkadlovku pomerne hlučnú uzávierku. Môžete ale zvoliť režim tichej elektronickej uzávierky. Potrebné je vypnúť aj jej “umelý” zvuk a pípnutie pri zaostrení. U Olympusov, keď zvolíte režim tichej uzávierky, vypnú sa všetky zvuky automaticky.

Chápem, že tento fotoaparát je aj o robustnosti, ale výklopný displej mi u neho nesmierne chýba. Nechýba mi dotykové ovládanie, čo inokedy beriem ako nedostatok. Dobre ho nahrádza joystick.

Nevyhovuje mi spôsob nastavenia citlivosti ISO v štýle starších mechanických filmových fotoaparátov. Verím, že mnohým bude tento spôsob vyhovovať. Ja by som ale dal prednosť nastaveniu pomocou jedného z rollerov, ktoré sú bežne nevyužité.

Fujifilm X-Pro2 je ideálny fotoaparát pre tých, čo by chceli naďalej fotiť na film, s fotoaparátom bez zbytočností, ale napokon ich doba donutila fotiť na digital. Žiaden iný digitálny fotoaparát nie je tak blízko štýlu fotenia z pred x-desiatok rokov.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vetinari
2016-12-29 16:07:48
dobre napisane a dobre zhrnute. mne osobne styl X PRO vyhovuje a tak som nedavno preskocil z jednotky na dvojku a uz sa tesim na dlhsie pouzivanie.
diki za standardne dobry clanok.
 
blahoslav J B Art
2016-12-29 16:37:06
tato koncepcia rangefinder fotaku sa mi paci viac ako zrkadlovkova X-T1/T2 ... ale vyklopny displej mi na mojej X-E1 chyba ... ktovie, ci rad X-E1/E2/s bude mat pokracovanie
 
MagickVamp
2016-12-29 19:23:19
príspevok od: blahoslav J B Art
tato koncepcia rangefinder fotaku sa mi paci viac ako zrkadlovkova X-T1/T2 ... ale vyklopny displej mi na mojej X-E1 chyba ... ktovie, ci rad X-E1/E2/s bude mat pokracovanie
jeej clanok o technike a Blahoslav sa vyjadril k technike a neposiela toho co pisal pred nim racej fotit...cim to je...zeby tym ze je to o FUJI? ,-)
 
JohnNewton
2016-12-29 19:46:41
príspevok od: MagickVamp
jeej clanok o technike a Blahoslav sa vyjadril k technike a neposiela toho co pisal pred nim racej fotit...cim to je...zeby tym ze je to o FUJI? ,-)
Žeby sme ho už nalomili ?
 
blahoslav J B Art
2016-12-29 21:49:13
príspevok od: MagickVamp
jeej clanok o technike a Blahoslav sa vyjadril k technike a neposiela toho co pisal pred nim racej fotit...cim to je...zeby tym ze je to o FUJI? ,-)
verny svojej tradicii dam uryvok z dnesneho rozhovoru z nemenovaneho ceskeho fotoservera s ceskou fotografkou, tyka sa nielen Fuji ...

Takže fotografové si kupují velmi drahou techniku, ale pro samotné fotografování není vlastně technika až tak podstatná?

Dobrá technika pomůže, ale rozhodně ne tolik, jak si mnoho lidí myslí. Vynikající fotograf udělá i s průměrnou technikou výborné fotky, špatnému fotografovi nepomůže ani to nejlepší vybavení. Takže především o technice focení rozhodně není.

inak verim tomu, ze dobry fotograf by dokazal nafotit dobre, mozno aj velmi dobre fotky aj s mojou Fujinou
 
marcus_labeo
2016-12-30 11:04:32
Ako píše Karol, koncepcia X-Pro 1/2 je veľmi špecifická a vyžaduje zvyk a tiež vzdať sa niektorých vymožeností/návykov z klasických TTL foťákov. Mne, asi ako väčšine zrkadlovkárov vadili viaceré kompromisy ovládania a držania (napr. fakt, že na takú pomerne veľkú a ťažkú tehlu nemá žiaden grip a držať ho jednou rukou sa takmer nedalo; špecifické ovládanie expozičného trojuholníka by vyriešil zvyk). Paradoxne kritizovaný optický hľadáčik mi až tak nevadil, na X-Pro 1 sa mi páčil viac, ako EVF (ten mi prišiel pomerne biedny, čo však platí len pre jednotku, dvojka je zase niekde inde), aj keď chápem, že to nie je moc vhodné na širokouhlé, ani na teleobjektívy, len na ten štandard od 18 do povedzme 70mm. Ale všetko je o uhle pohľadu, čo je pre zrkadlovkára obmedzujúce, pre majiteľa pravého rangefinderu (Leica), kde sú tie obmedzenia ešte väčšie (nehovoriac o iba manuálnom ostrení) sa musí X-Pro 2 javiť ako dokonalý stroj za pár šupov.
Každopádne koncepcia rangefinder style má niečo do seba, mať oko na kraji foťáku a nemazať si nosom displej (notabene pri dotykáčoch) je praktické (samozrejme platí len pre pravákov, na ľavom oku je to najhoršie riešenie). Mne z tejto koncepcie najviac sadla rada 6xxx od Sony. Zdá sa ale, že aj samotní výrobcovia bezzrkadloviek (po logickej snahe vymedziť sa voči DSLR aj presadzovaním rangefinder štýlu) začínajú akceptovať, že koncepcia s hľadáčikom v rovine objektívu je najlepšia a topmodely každého výrobcu CSC sú práve foťáky v DSLR štýle (E-M1, X-T2, a7, GH4).
 
Hanigal
2016-12-30 11:05:55
Zdravim, rad som si precital tento clanok. Co sa tyka toho objektivu v hladaciku, tak Karol asi ho mal skor vyskusat s 35\2 alebo 23\2 tie su vhodnejsie na priehladovy hladacik. Prekvapil ma aj nazor, ze je ovela vacsi rozdiel medzi t1 a t2 ako pro 1 a pro 2. Doteraz som si myslel,ze je to naopak a tiez o hlucnosti uzavierky asi prvy krat citam. Vdaka za clanok.
 
matwey
2017-01-08 00:19:42
príspevok od: blahoslav J B Art
tato koncepcia rangefinder fotaku sa mi paci viac ako zrkadlovkova X-T1/T2 ... ale vyklopny displej mi na mojej X-E1 chyba ... ktovie, ci rad X-E1/E2/s bude mat pokracovanie
ten lid si to žádá ... koncepcia rangefinder sa aj mne viac pozdáva, čítal som zvesti, že sa chystá X-E3 s novým 24mpix senzorom a Pro procesorom z X-T2 a konečne aj výklopným displejom, ktorý E-čkam dosť chýba... a možno sú to iba zbožné želania niektorých fotografov ... ak by to tak bolo, bol by mi tento model najviac po chuti... keby som naň mal + na svetelné objektívy
 
matwey
2017-01-08 00:41:11
mal by som jednu otázku, iba zo zvedavosti a nie aktuálnosti kúpy... ak by niekto vedel, prečo je X-Pro2 o dosť drahší ako X-T2, ktorý je v mnohých parametroch lepší pri rovnakom senzore a procesore /aj keď aj ten je u X-T2 vylepšený/... X-T2 je v pluse v rýchlosti, väčšom hľadáčiku, väčším počtom AF bodov, prídavným gripom, výklopným displejom, 4K videom, výstupom pri rýchlejšom pohybe /aj keď celkovo sú zrovnateľné/... a v mínuse v podstate v ničom /podstatnom/... oba majú telá z veľmi kvalitných materiálov, oba vodotesné, oba prachotesné...
takže prečo je X-Pro2 o dosť drahší? proste nechápem, to mi hlava neberie
 
JohnNewton
2017-01-08 07:53:44
príspevok od: matwey
mal by som jednu otázku, iba zo zvedavosti a nie aktuálnosti kúpy... ak by niekto vedel, prečo je X-Pro2 o dosť drahší ako X-T2, ktorý je v mnohých parametroch lepší pri rovnakom senzore a procesore /aj keď aj ten je u X-T2 vylepšený/... X-T2 je v pluse v rýchlosti, väčšom hľadáčiku, väčším počtom AF bodov, prídavným gripom, výklopným displejom, 4K videom, výstupom pri rýchlejšom pohybe /aj keď celkovo sú zrovnateľné/... a v mínuse v podstate v ničom /podstatnom/... oba majú telá z veľmi kvalitných materiálov, oba vodotesné, oba prachotesné...
takže prečo je X-Pro2 o dosť drahší? proste nechápem, to mi hlava neberie
Mňa nič iné ako imidžovka nenapadá. Logiku tam nehľadám. Sediac ako poslanec v európskom parlamente si občas cvakneš kolegyne. Bolo by faux pas vytiahnuť niečo veľké
(nap. DSLR)
 
matwey
2017-01-08 16:31:52
príspevok od: JohnNewton
Mňa nič iné ako imidžovka nenapadá. Logiku tam nehľadám. Sediac ako poslanec v európskom parlamente si občas cvakneš kolegyne. Bolo by faux pas vytiahnuť niečo veľké
(nap. DSLR)
asi tak, kultovka
 
blahoslav J B Art
2017-01-08 17:03:08
príspevok od: matwey
asi tak, kultovka
na YT som videl aj taku imidzovu fotografku, ktora si hladacik X-Pro2 prikladala k lavemu oku
 
JohnNewton
2017-01-08 17:16:13
príspevok od: blahoslav J B Art
na YT som videl aj taku imidzovu fotografku, ktora si hladacik X-Pro2 prikladala k lavemu oku
No a ? Ja som mal spolužiaka čo mal jedno oko sklenené , k tomu je zbytočné prikladať hľadáčik Ale keď sa chcel uliať z hodiny tak si ho vybral a po dlážke zagúľal k profesorovi... so slovami, pán profesor, vypadlo mi oko
 
j.a.r.o.
2017-01-08 17:53:19
príspevok od: JohnNewton
No a ? Ja som mal spolužiaka čo mal jedno oko sklenené , k tomu je zbytočné prikladať hľadáčik Ale keď sa chcel uliať z hodiny tak si ho vybral a po dlážke zagúľal k profesorovi... so slovami, pán profesor, vypadlo mi oko
Nebol to Columbo
 
JohnNewton
2017-01-09 12:33:14
príspevok od: j.a.r.o.
Nebol to Columbo
Aj on ? Som si myslel že ma len jedno menšie
 
seifi
2017-01-09 16:53:56
príspevok od: matwey
mal by som jednu otázku, iba zo zvedavosti a nie aktuálnosti kúpy... ak by niekto vedel, prečo je X-Pro2 o dosť drahší ako X-T2, ktorý je v mnohých parametroch lepší pri rovnakom senzore a procesore /aj keď aj ten je u X-T2 vylepšený/... X-T2 je v pluse v rýchlosti, väčšom hľadáčiku, väčším počtom AF bodov, prídavným gripom, výklopným displejom, 4K videom, výstupom pri rýchlejšom pohybe /aj keď celkovo sú zrovnateľné/... a v mínuse v podstate v ničom /podstatnom/... oba majú telá z veľmi kvalitných materiálov, oba vodotesné, oba prachotesné...
takže prečo je X-Pro2 o dosť drahší? proste nechápem, to mi hlava neberie
na fotovideoshop.sk je X-T2 za 1.667,- ; cena X-Pro 2 za 1759,- mínus 100 cashback; to je X-Pro 2 lacnejší o 8,- €
 
matwey
2017-01-09 21:15:09
príspevok od: seifi
na fotovideoshop.sk je X-T2 za 1.667,- ; cena X-Pro 2 za 1759,- mínus 100 cashback; to je X-Pro 2 lacnejší o 8,- €
tu nejde o jeden konkrétny obchod, kde je pomer otočený, aj to iba vďaka cashbacku... díky za tip, ale momentálne sa nejdem stať majiteľom ani jedného z nich
tu bola otázka prečo z dvoch veľmi porovnateľných aparátov je drahší ten menej výkonný podľa parametrov...
pre istotu uvádzam aktuálne cenové rozpätie oboch na heureka.sk:
X-T2 Telo od 1653 do 1718 Eur
X-Pro2 Telo od 1749 do 1832 Eur
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2017-01-10 10:56:09
príspevok od: matwey
mal by som jednu otázku, iba zo zvedavosti a nie aktuálnosti kúpy... ak by niekto vedel, prečo je X-Pro2 o dosť drahší ako X-T2, ktorý je v mnohých parametroch lepší pri rovnakom senzore a procesore /aj keď aj ten je u X-T2 vylepšený/... X-T2 je v pluse v rýchlosti, väčšom hľadáčiku, väčším počtom AF bodov, prídavným gripom, výklopným displejom, 4K videom, výstupom pri rýchlejšom pohybe /aj keď celkovo sú zrovnateľné/... a v mínuse v podstate v ničom /podstatnom/... oba majú telá z veľmi kvalitných materiálov, oba vodotesné, oba prachotesné...
takže prečo je X-Pro2 o dosť drahší? proste nechápem, to mi hlava neberie
lebo vyrobiť ten hybridný hľadáik je drahšie ako EVF, je to nielen pridaná elektronika ale aj mechanika a optika a to je dosť drahé...
 
matwey
2017-01-10 15:15:07
príspevok od: Jozef Peniak
lebo vyrobiť ten hybridný hľadáik je drahšie ako EVF, je to nielen pridaná elektronika ale aj mechanika a optika a to je dosť drahé...
asi to tak bude, okrem toho asi Fujifilm považuje radu X-Pro za svoju vlajkovú loď... díky za odpoveď
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované