Je typická bratislavská zima. Nikto ju nemá rád. Ak nesneží je zamračené a slniečko vykukne len zriedkavo. Keď nasneží, máme tu hneď kalamitu, aj keď je to len pár centimetrov. Ak sa sneh nezačne hneď topiť v hnusnú hnedú kašu a kaluže špinavej vody, hovoríme o šťastí. To sa snáď ani neoplatí vyťahovať von fotoaparát. Na začiatku zimy ho zakonzervovať a na jar oživiť. Alebo nie?
Občas nezaškodí zmeniť štýl, spôsob fotenia a spôsob úprav. Treba vyprázdniť hlavu, všetko zjednodušiť a ísť do ulíc si užiť. Bez veľkej brašny plnej techniky, len fotoaparát, jeden objektív a ja. Do svojho najmenšieho fotoaparátu vkladám nabitú batériu, prázdnu kartu, nasadzujem pevný záklaďák. Láka ma použiť zabudované umelecké efekty, ale to by som sa pripravil o zábavu za počítačom. Veď čo budem robiť večer, keď sa zotmie? Nastavujem aspoň monochromatický profil, preč s rozptyľujúcimi farbami. Veď je aj tak šedivo. Ovládač expozičných režimov štandardne na Á-čko, plánujem sa pohrať s malou hĺbkou ostrosti, materiálmi, textúrami.
Mierne mrholí, sneh sa topí, všade mláky. Po uliciach tečú malé potôčiky. Každú chvíľu stojím v nepríjemne rozmočenom snehu, cítim že mám mokré ponožky. Zo striech na mňa neustále kvapká. Expozíciu často korigujem do mínusu, oceňujem výhody živého náhľadu môjho fotoaparátu. Podexpozícia sa hodí k počasiu a pri fotení tmavyých objektov je dokonca nutná. Celú sériu chcem s prevahou tmavých tónov (low-key). Oveľa častejšie ako so zrkadlovkou fotím z podhľadu a nadhľadu. V tomto je výklopný displej na nezaplatenie.
Symbol schátranosti Starého mesta.
Domov prichádzam uzimený s mokrými nohami, zatiaľ čo sa fotografie importujú do počítača, je sa idem rozmraziť do vane. Mám retro náladu. Moderný retro fotoaparát, fotenie v historickom centre, digitálna čistota mi tu nevyhovuje. Chce to retro úpravu. A to pre celú sériu, nech majú fotografie jednotný vizuál.
Aj keď som mal vo fotoaparáte nastavený moochromatický obrazový profil, po importe RAW súborov, Lightroom použije svoj štandardný profil a čiernobiele náhľady sú nahradené farebnými.
Prvé čo urobím, prevediem fotografie opäť do ČB. Stačí ich všetky označiť a stlačiť klávesu “V”.
Lightroom má niekoľko nástrojov, ktorými sa rýchlo a ľahko docieli vzhľad fotografií zaznamenaných na filmový materiál. Čistotu digitálneho formátu potláčam pridaním vinetácie a filmového zrna (panel Effects), zvyšujem kontrast, orezávam svetlá a tiene. Vyberám si jednu fotografiu, kde tieto úpravy prevediem.
Jednu fotografiu upravím do filmového vzhľadu.
Po úprave vzorovej fotografie si vytváram Preset v ktorom označím úpravy, ktoré budú spoločné pre všetky fotografie. Jedným kliknutím potom Preset aplikujem na všetky fotografie. Je čas vybrať najlepšie fotografie a individuálne na nich doupravovať expozíciu, gradáciu, prípadne orezom kompozíciu.
Vytvorenie Presetu úprav, ktorý potom môžem rýchlo aplikovať na ľubovoľné množstvo fotografií.
V module Library vyznačujem všetky fotografie a aplikujem na ne Preset, ktorý som nazval Retro. Ak budem v budúcnosti v tejto sérii pokračovať, budem ho mať k dispozícii.
Zo 136-tich nasnímaných fotografií som vybral zhruba 40 najvydarenejších.
Použitá technika: Olympus OM-D E-M10 black, Olympus M.ZUIKO 45/1,8 MSC black.
Prinútiť sa ísť von a fotiť, aj keď je počasie na draka, je osviežujúce. Iné svetlo, takmer prázdne ulice. Objavil som nové detaily na miestach, kde som bol už veľakrát.