Hore

Brzda v honbe za megapixelmi

V počiatkoch komerčnej digitálnej fotografii prudko stúpalo rozlíšenie snímačov. Niet sa čo čudovať. Prvé modely nemali ani 1 Mpx. Ako úboho málo to bolo oproti rozlíšeniu filmu. Pri 6 Mpx sa už aj profíci zastrájali, že viac nebudú ani potrebovať. Čas ukázal, že to nie je pravda. Aby sa mohli z digitálnych fotografií tlačiť kvalitné výstavné zväčšeniny, muselo rozlíšenie vzrásť na dvojnásobok. Ukázalo sa však, že nárast rozlíšenia nemusí automaticky znamenať nárast obrazovej kvality. S rastúcim rozlíšením sa zmenšuje svetlocitlivá plocha jednotlivých buniek - pixelov a klesá ich citlivosť na svetlo. Výsledkom je väčšie množstvo šumu, ktorý prekrýva detaily zaznamenané vďaka vyššiemu rozlíšeniu. A tak sa stalo, že v kategórii kompaktov a ultrazoomov, s rastúcim rozlíšením, obrazová kvalita klesala. Nebolo to len nárastom šumu. Pri vyššom rozlíšení potrebujete kvalitnejší objektív. Ceny fotoaparátov klesali a to sa odrazilo aj na kvalite objektívov. Fotoaparáty boli rýchlejšie, vybavenejšie, mali väčšie displeje, väčší rozsah objektívov, ale my sme nostalgicky spomínali na kompakty s rozlíšením 3 až 6 Mpx. Zvyšovanie rozlíšenia sa negatívne neprejavilo len na zrkadlovkách, ktorých snímače mali dostatočne veľkú plochu snímača, aby aj pri rastúcom rozlíšení, mali dostatočne svetlocitlivé bunky. Pokrok umožnil vyvinúť fotoaparáty s 36 Mpx snímačom, ktoré majú väčší dynamický rozsah a menší šum, než staršie fotoaparáty s 12 Mpx snímačom. Architektúra snímačov zaznamenala veľký pokrok. Za vyššou kvalitou stoja aj nové procesory a softvéry pre spracovanie obrazu.

Aj v kompaktoch pokračoval pokrok. Ale ani nové BSI CMOS snímače nedokázali pri rozlíšení atakujúcom 20 MPx, žiadne zázraky. Ak si kúpite bežný kompakt, stále bude fotiť horšie ako niekoľko rokov starý kompaktík. Česť výnimkám.

Preteky v zvyšovaní rozlíšenia pokračujú, ale konečne badať trend, kedy si konečne aj výrobcovia uvedomujú, že rozlíšenie nie je všetko a že nad určitú hranicu neprináša zlepšenie, práve naopak. Nefotografi stále počúvajú na marketingové oblbovanie megapixelmi. Skúsenejší fotografi už pochopili, že potrebujú fotoaparáty s optimálnym a nie najvyšším rozlíšením. A výrobcovia im vychádzajú v ústrety. Preteky v zbrojení nezastavili, ale dávajú fotografom na výber. A tak tu máme pokročilé fotoaparáty s rozlíšením 12, ale aj 36 Mpx.


Milióny svetlocitlivých buniek, ktoré okom nerozoznáte.

Kompakty

Ak to technologický pokrok umožňuje, nemusí zvýšenie rozlíšenia znamenať pokles obrazovej kvality. To dokazujú napr. kompakty s 1” snímačom, napr. Sony RX100 s rozlíšením 20 MPx. Ostatní výrobcovia sa držia viac pri zemi. Najnovší Fujifilm X30 má “len” 12 Mpx. A každý jeho majiteľ je len rád.


Nikon Coolpix 3700 mal rozlíšenie len 3,3 Mpx, produkoval krásne ostré fotografie. Aj vy s nostalgiou spomínate na podobé vydarené modely, ktorým sa ich súčasný nástupcovia nie a nie vyrovnať?


Fujifilm X30 môžeme zaradiť medzi kompakty s menším snímačom. Výrobca to kompenzuje najnovšiou technológiou snímača typu X-Trans druhej generácie s rozlíšením 12 Mpx.


Sony RX100 M3, jeho predchodcovia redefinovali pojem kvalitný kompakt. Aj keď sa 20 Mpx snímač zdal bláznovstvom, dnes už vieme, že fotí výborne. Práve s 1” snímačmi sa v najbližšom období budeme stretávať častejšie. Napríklad aj u nedávno predstavenom Canone PowerShot GX7.


Panasonic Lumix LX100, kompakt s Micro 4/3 snímačom, ktorý patril medzi najväčšie prekvapenia Photokiny 2014. Výborná kombinácia ergonómie, funkcionality, obrazovej kvality a retro dizajnu.


Sony RX1r, najkvalitnejší kompakt na trhu demonštruje možnosti tejto triedy fotoaparátov. S Full Frame snímačom a špičkovým objektívom Carl Zeiss konkuruje najlepším zrkadlovkám. Len extrémne vysoká cena spôsobuje, že sa ho nepredá viac. V predstihu ukazuje, čo nás čaká v budúcnosti.


Kompakty, na jednej strane sú na ústupe, na druhom chytajú druhý dych. Zlaté časy lacných kompaktov pominuli. Prichádza éra pokročilých fotoaparátov s väčšími snímačmi a rozumnými parametrami, určených pre náročných fotografov. Výrobcovia tu reagujú na rastúcu popularitu CSC fotoaparátov.

CSC

CSC fotoaparáty sú príkladnou skupinou, kde výrobcovia netlačia na silu rozlíšenia do nebeských výšok. Väčšina modelov má rozlíšenie 16 Mpx, ktoré sa ukazuje ako optimum. Je dostatočné pre tlač aj veľkých zväčšenín, pritom umožňuje vyrobiť kvalitné snímače a nezaťažovať procesory a pamäťové média. Pre situácie, kedy je potrebné ešte vyššie rozlíšenie je tu napr. Sony A7r (36 Mpx), na druhej strane je tu nízkošumové Sony A7s, pre niekoho s podpriemerným rozlíšením 12 Mpx.


Fujifilm X-T1  a Olympus OM-D E-M1, dvaja typicky predstavitelia najvyššej kategórie CSC fotoaparátov, zhodne disponujú snímačmi s rozlíšením 16 Mpx.


Sony A7r je prvým CSC fotoaparátom s Full Frame snímačom a rozlíšením 36 Mpx. Pri kompaktných rozmeroch obrazovo konkuruje najlepším zrkadlovkám na trhu.


V kategórii CSC fotoaparátov výrobcovia najviac počúvajú, čo fotografovia od nich chcú a to nielen v otázke rozlíšenia. Preto neustále rastie záujem o tento typ fotoaparátov.

Zrkadlovky

Dnes sa nevyrába zrkadlovka s menším snímačom ako APS-C. Myslím, že nikto nepochybuje, že aj pri rozlíšení 24 Mpx nie je problém vyrobiť špičkový snímač, tejto veľkosti. U Full Framu je to až 36 Mpx. U týchto fotoaparátov môžeme očákavať ďalšie zvyšovanie rozlíšenia. Tu výrobcovia bohužiaľ nepribrzdili, ale možno budú musieť. Fotoaparáty s vysokým rozlíšením majú svoj význam, ale využijú sa len obmedzene. Dúfam, že aspoň načas sme sa zastavili na 24 Mpx. Svetlom v tme je Nikon Df, ktorý prináša “len” 16 Mpx Full Frame snímač, vďaka čomu sa stal kráľom neprofesionálnych fotoaparátov s najnižším šumom. Fotoaparátov takéhoto druhu by mohlo byť na trhu viac.


Nikon Df zapôsobil ako blesk z čistého neba. Pokročilá amatérska zrkadlovka výrazne vybočuje z aktuálneho trendu a prináša retro dizajn, mechanické ovládanie a v kategórii zrkadloviek podpriemerné rozlíšenie 16 Mpx. Vďaka tomu patrí k absolútnej špičke fotoaparátov s vysokou citlivosťou a nízkym šumom.


Vysoké rozlíšenie nie je u zrkadloviek kritické. Mnohých by aj tak menšie rozlíšenie potešilo. Viac ako rozlíšenie by ocenili ešte menší šum a menšiu veľkosť súborov. Menšie rozlíšenie kladie aj menšie nároky na kvalitu objektívov.

Záver

Vymierajúca trieda základných kompaktov, travelzoomov a ultrazoomov ide stále pomýlenou cestou. Ani technológia BSI CMOS snímačov nie je zárukou slušnej obrazovej kvality. Objektívy nestačia na snímače s privysokým rozlíšením. Pozornosť náročnejších fotografov preto púta vyššia trieda kompaktov a ultrazoomov, v ktorej sme sa v posledných rokoch dočkali pozitívnych zmien. Snímače sa zväčšujú, rozlišenie niekedy dokonca klesá. Najrozumnejšie si výrobcovia počínajú v kategórii CSC fotoaparátov. Neženú sa za vyšším rozlíšením a nikto to po nich ani nechce. V kategórii zrkadloviek nie je nadbytok pixelov faktorom znižujúcim obrazovú kvalitu. Aj tak by sme prijali zopár modelov s nižším rozlíšením.

Ďakujeme výrobcovia, že ste aj vy pochopili, že rozlíšenie je len jedným z parametrom fotoaparátu a že vyššie číslo neznamená automaticky lepší fotoaparát. My sme to pochopili už dávno, vy ste si ale pred našim krikom zapchávali uši. Niekto od marketingu vám zle radil, tvrdiac, že donekonečna budeme ľahko ovplyvniteľní. My sme dospeli a pochopili omnoho skôr, že to, čo bolo v začiatkoch digitalizácie dôležité, ba priam prioritné, už dôležité nie je. Dúfam, že nás budete počúvať ešte pozornejšie. Aj keď je stále čo vylepšovať, fotoaparáty dosiahli takú úroveň, že bohato uspokoja nároky všetkých úrovní fotografov. Väčšina fotografov ani nevyužije ich plný potenciál. Menia sa aj naše potreby. Pochopili sme, že fotoaparát  nie je len snímač. Že jeho využiteľnosť určuje mnoho iných parametrov a konštrukčných riešení. Začínate konečne vyrábať to, čo chceme my a nie, to čo chcete vy. Čaká vás ešte veľa práce, ale ste na dobrej ceste. Tak to nepokazte. Fotografovanie konečne začína byť o fotení a nie o technike.

Aké je optimálne rozlíšenie a veľkosť snímača pre vás?

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bonifacko
2014-10-27 07:00:03
Pre APS-C je limit 16-18 mpx, to sa raz vrati z tych 24 mpx. Micro 4/3 by tiež mohli ubrať. Dufam, že ich nenapadne tam davať 20 či 24 mpx snímače.
 
rumpeak
2014-10-27 07:06:11
Už se těším na Nikon D820 a doufám, že rozlišení bude alespoň 45 MPx.
 
juven
2014-10-27 07:25:02
Honbu za megapixelami nahradili honbou za ISO, pritom použiteľné je tak do max. 1600,
Radšej by mali pracovať na dynamickom rozsahu a viac bitových prevodníkoch..!
 
Jubi
2014-10-27 07:37:45
Mpx Mpx Mpx ... Veď to je slepá ulička , veď čiste teoreticky keby sme aj dokázali zachytiť na FF snímač nekonečné množstvo megapixelov, tak že v PC by sme mohli zoomovať a zoomovať a orezať si čo sa nám zapáči. Ale ako by sme tie jednotlivé pixle ukladali? 16Mpx = 20Mb , 160Mpx = 200Mb, 1600Mpx = 2Gb, (čísla si vymýšľam), ide mi o to že asi... "vedie tadiaľto správna cesta?" , PS: len polemika, chce to asi riadny prevrat v celkovej filozofii zachytávania obrazu.
 
noik
ocenenie redakciou 2014-10-27 08:26:44
U mňa je to tých 6x6 cm
 
rbr69
2014-10-27 08:27:16
i ked canonista, Nikon Df je zavideniahodny kusok v rade FF
 
alexmenti
2014-10-27 08:33:45
mám pocit, že som práve dočítal jeden veľmi dobrý a hlavne rozumný článok...
 
kubizmus
externý redaktor 2014-10-27 08:59:38
Ja som uz pred rokmi radil znamym, alebo vysvetloval, ked sa pytali kolko Mpx ma moj fotak, ze rozlisenie nie je vsetko a od urcitej hranice, cim vacsie rozlisenie tym horsie a ze tento marketingovy tah je porovnatelny s tzv. digitalnym zoomom, ktory je v podstate len orezom, ale vyrobca kompaktu sa nestiti napisat ze "1-4 optical zoom and 4-24 digital zoom!!!!" . Dobry clanok
 
smartin
2014-10-27 09:06:08
Toto je dost zbytocny clanok, ale aspon je nejaky obsah na webe
 
Marián Kuric
2014-10-27 09:22:07
Ja som to uz aj prestal vysvetlovat, lebo aspon moje okolie to nechape, zenu sa za Mpx v mobiloch, kompatkoch atd, to je pre nich smerodatny udaj kvality zariadenia. Osobne rad spominam na D90 a 12Mpix Raw-ka, dym rozsah sice horsi, aj to kus sumelo, ale mne 12Mpix uplne stacilo.
 
z80
2014-10-27 09:27:49
príspevok od: bonifacko
Pre APS-C je limit 16-18 mpx, to sa raz vrati z tych 24 mpx. Micro 4/3 by tiež mohli ubrať. Dufam, že ich nenapadne tam davať 20 či 24 mpx snímače.
Existuju objektivy na APS-C ktore dokazu vykreslit aj viac ako 16 Mpix a nie su to len drahe Zeiss ale napriklad to dokazu aj niektore (cenovo dostupne) Sigmy. Takze 24 Mpix na APS-C ma zmysel.
Na m43 je tych 16 Mpix viac menej limitom, tam uz nema zmysel ist dalej, aj tie najlepsie objektivy maju max 11 Mpix rozlisenie. Mozno by tu pomohlo odstranenie AA filtra (pokial
viem, neexistuje model m43 bez AA filtra).
Aj ked samozrejme by nezaskodilo mat na vyber aj v APS-C nieco podobne ako to existuje pri Sony A7 rade, kde si clovek moze vybrat ci chce vyssie rozlisenie, vacsi dynamicky rozsah alebo rozumny kompromis obidvoch pri nizsej cene.
 
z80
2014-10-27 09:29:15
príspevok od: Jubi
Mpx Mpx Mpx ... Veď to je slepá ulička , veď čiste teoreticky keby sme aj dokázali zachytiť na FF snímač nekonečné množstvo megapixelov, tak že v PC by sme mohli zoomovať a zoomovať a orezať si čo sa nám zapáči. Ale ako by sme tie jednotlivé pixle ukladali? 16Mpx = 20Mb , 160Mpx = 200Mb, 1600Mpx = 2Gb, (čísla si vymýšľam), ide mi o to že asi... "vedie tadiaľto správna cesta?" , PS: len polemika, chce to asi riadny prevrat v celkovej filozofii zachytávania obrazu.
Ciste teoreticky nekonecne mnozstvo detailov nezachytis - vlnove vlastnosti svetla limituju najmensi detail pri danej velkosti senzoru.
 
knedla
2014-10-27 09:31:50
moje obmedzenie je 6x9 na hasselblad masinke oskenovane
 
netmouse
2014-10-27 09:57:43
tak moja D200 nema chybu 10MPix len ten dynamicky rozsah a ISO sum by mohol byt lepsi.
takze APS-C- 12-16 a FF 16-32 ala Sony A7 ... kupis co potrebujes ... cize Nikon Df teda az na tu cenu, ta by sa mohla blizit k Sony A7s
 
kuchar
2014-10-27 10:06:27
príspevok od: juven
Honbu za megapixelami nahradili honbou za ISO, pritom použiteľné je tak do max. 1600,
Radšej by mali pracovať na dynamickom rozsahu a viac bitových prevodníkoch..!
Este u ISA je to pochopitelnejsie,kedze cim dalej tym vyssie ISA su pouzitelnejsie, co ma pre vacsinu uzivatelov aj niejaky realny prinos..
 
Paulie
2014-10-27 10:09:07
príspevok od: z80
Existuju objektivy na APS-C ktore dokazu vykreslit aj viac ako 16 Mpix a nie su to len drahe Zeiss ale napriklad to dokazu aj niektore (cenovo dostupne) Sigmy. Takze 24 Mpix na APS-C ma zmysel.
Na m43 je tych 16 Mpix viac menej limitom, tam uz nema zmysel ist dalej, aj tie najlepsie objektivy maju max 11 Mpix rozlisenie. Mozno by tu pomohlo odstranenie AA filtra (pokial
viem, neexistuje model m43 bez AA filtra).
Aj ked samozrejme by nezaskodilo mat na vyber aj v APS-C nieco podobne ako to existuje pri Sony A7 rade, kde si clovek moze vybrat ci chce vyssie rozlisenie, vacsi dynamicky rozsah alebo rozumny kompromis obidvoch pri nizsej cene.
m4/3 bez AA filtra má Oly OM-D E-M1. Volakedy (nie tak dávno) sa niektorí odborníci dušovali, že 12 mpx pre 4/3 je limit, že zvýšenie rozlíšenia bude mať za následok menší DR a vyšší šum. Dnes vieme, že to tak nieje (OM-D).
 
psykora2
2014-10-27 10:55:03
príspevok od: noik
U mňa je to tých 6x6 cm
v klude ?
 
JohnNewton
2014-10-27 11:15:47
Takú D 750 ku by som z radosťou prijal aj s tou viazaničkou " zbytočných " pixelov.
 
ajkoduricek
2014-10-27 11:18:43
robim si printy A3 z Olympusu - zo zrkadlovky 10MPX a PEN 12 MPX - rozdiel nevidim, vsetko je ostre plne detailov... Uvidim rozdiel pri 16 MPX? A tiez by ma zaujimalo, kolki z tych, co maju 20 MPX a viac si robia printy aspon A4...
 
JohnNewton
2014-10-27 11:22:26
Samo Chalupka už dávno honil : " vo Zvolene zvony zvonia, za Zvolenom Branka honia, honia, honia, durným honom po doline hore Hronom ."..... atď.... honba tak ľahko neprestane
 
total empty
2014-10-27 12:04:26
A čo tak snímač z plávajúcim počtom bodov-Mg pixel ? Sám by si určil, koľko pre danú scénu je potrebné.
 
bonifacko
2014-10-27 12:07:58
príspevok od: total empty
A čo tak snímač z plávajúcim počtom bodov-Mg pixel ? Sám by si určil, koľko pre danú scénu je potrebné.
No niektorí už skušali aparaty naučiť plavať a nepodarilo sa im to.
 
morseee1
2014-10-27 12:12:31
ked uz moze byt objektiv s tekutou sosovkou, preco nie plavajuce mgpxl ...
http://digiarena.e15.cz/canon-si-nechal-patentovat-objektiv-1022-mm-s-tekutou-cockou
 
total empty
2014-10-27 12:35:57
príspevok od: morseee1
ked uz moze byt objektiv s tekutou sosovkou, preco nie plavajuce mgpxl ...
http://digiarena.e15.cz/canon-si-nechal-patentovat-objektiv-1022-mm-s-tekutou-cockou
...a LED diódove svetlá sú chladené olejom.
Ale plávajúce som myslel ako napr auto ISO, dá si len koľko potrebuje, aby zbytočne nezašumoval a nenafukoval fotku do obrovských rozmerov a váhy.
Nejaký automegapixel. Ono si to foťák aj tak koriguje podľa množstva detailov pri fotení. ale vidno to len pri jpeg, keď fotíš raw+jpeg. RAW má stabilné hodnoty v mega.
 
bonifacko
2014-10-27 13:02:45
príspevok od: total empty
...a LED diódove svetlá sú chladené olejom.
Ale plávajúce som myslel ako napr auto ISO, dá si len koľko potrebuje, aby zbytočne nezašumoval a nenafukoval fotku do obrovských rozmerov a váhy.
Nejaký automegapixel. Ono si to foťák aj tak koriguje podľa množstva detailov pri fotení. ale vidno to len pri jpeg, keď fotíš raw+jpeg. RAW má stabilné hodnoty v mega.
Ved fotografuj do jpg a tam si určiš megapixele len napr. 6, alebo 4.
 
palys
2014-10-27 13:48:29
príspevok od: bonifacko
No niektorí už skušali aparaty naučiť plavať a nepodarilo sa im to.
ja dva.
 
noik
ocenenie redakciou 2014-10-27 14:03:32
príspevok od: psykora2
v klude ?
...no viem...na dlzku nic moc...ale ta hrubka... aj v studenej vode dokonca :p
 
lu_boss
2014-10-27 14:25:29
príspevok od: JohnNewton
Samo Chalupka už dávno honil : " vo Zvolene zvony zvonia, za Zvolenom Branka honia, honia, honia, durným honom po doline hore Hronom ."..... atď.... honba tak ľahko neprestane
" vo Zvolene zvony zvonia, za Zvolenom Branka honia, honia, honia, durným honom ....."
... bezi s plnym demizonom, dnes-zajtra ho chytia, budeze to pitia !
Sorry, nedalo mi, verzia je Rohaca




 
total empty
2014-10-27 14:42:49
príspevok od: bonifacko
Ved fotografuj do jpg a tam si určiš megapixele len napr. 6, alebo 4.
no určite, jpeg má svoje obmedzenia, mne je fakt jedno, čo s tými snímačmi budú robiť, len dúfam, že rozumné veci.
 
jan21
2014-10-27 15:02:43
príspevok od: total empty
...a LED diódove svetlá sú chladené olejom.
Ale plávajúce som myslel ako napr auto ISO, dá si len koľko potrebuje, aby zbytočne nezašumoval a nenafukoval fotku do obrovských rozmerov a váhy.
Nejaký automegapixel. Ono si to foťák aj tak koriguje podľa množstva detailov pri fotení. ale vidno to len pri jpeg, keď fotíš raw+jpeg. RAW má stabilné hodnoty v mega.
Ja zas čakám pokrok v podobe tak ako pri výmene filmu u celuloidu alebo ako asi digitálne steny na stredoformáte!

Mať systémové telo k nemu objektívy a ostatnú omáčku a univerzálne rozhranie na snímač (asi dve-tri veľkosti / kategórie ) a podľa typu fotenia si tam šupneš vhodný snímač. A snímače by vyrábali špecialisti a každy by dodržoval špecku rozhrania


...a jedno by bolo či zrkadlo, bezzrkadlo, kompakt, ...
 
total empty
2014-10-27 15:15:41
príspevok od: jan21
Ja zas čakám pokrok v podobe tak ako pri výmene filmu u celuloidu alebo ako asi digitálne steny na stredoformáte!

Mať systémové telo k nemu objektívy a ostatnú omáčku a univerzálne rozhranie na snímač (asi dve-tri veľkosti / kategórie ) a podľa typu fotenia si tam šupneš vhodný snímač. A snímače by vyrábali špecialisti a každy by dodržoval špecku rozhrania


...a jedno by bolo či zrkadlo, bezzrkadlo, kompakt, ...
Vyvoj sa môže uberať rôznýmy smermi , čas ukáže.
 
balazovic.lubos
2014-10-27 15:48:33
príspevok od: ajkoduricek
robim si printy A3 z Olympusu - zo zrkadlovky 10MPX a PEN 12 MPX - rozdiel nevidim, vsetko je ostre plne detailov... Uvidim rozdiel pri 16 MPX? A tiez by ma zaujimalo, kolki z tych, co maju 20 MPX a viac si robia printy aspon A4...
Presne ! Trefa ! Fotka je fotkou, keď je vytlačená, ale to honiči za pixelmi nepochopia. Na prezentáciu na webe do 1200 bodov stačí aj hocaká mydlová krabička .
 
netmouse
2014-10-27 15:53:04
príspevok od: total empty
A čo tak snímač z plávajúcim počtom bodov-Mg pixel ? Sám by si určil, koľko pre danú scénu je potrebné.
tak to si dobre neviem predstavit ako by to mohol byt ... ci na sposob pamatovych materialov ... podla napatia sa zoskupia do skupin ....
ale ako poznam konstrukterov, tak by to dopadlo iba ako interpolacia susednych bodov .... ci by to pomohlo? no mozno aj ano ale ten zasah do bitoveho toku by bol na zaciatok podobny k dnesnym olejomalbam z kompaktov
 
netmouse
2014-10-27 16:01:52
príspevok od: total empty
...a LED diódove svetlá sú chladené olejom.
Ale plávajúce som myslel ako napr auto ISO, dá si len koľko potrebuje, aby zbytočne nezašumoval a nenafukoval fotku do obrovských rozmerov a váhy.
Nejaký automegapixel. Ono si to foťák aj tak koriguje podľa množstva detailov pri fotení. ale vidno to len pri jpeg, keď fotíš raw+jpeg. RAW má stabilné hodnoty v mega.
- pri jpg software vo fotaku "komprimoje / zhustuje" zapis to nema nic spolocne s rozlisenim snimaca.
- RAW zaznamenava obraz s urcitou kvalitou nie podla komnpresie software ale na maximalny mozny objem aby si mal v PC co najvacsi pocet informacii na spracovanie
- taktiez volba mensieho rozlisenia mpix pre jpg je iba interpolacia susednych bodov podla vopred definovaneho algoritmu ... ziadne preskupenie bodov na senzore
 
z80
2014-10-27 16:04:35
príspevok od: Paulie
m4/3 bez AA filtra má Oly OM-D E-M1. Volakedy (nie tak dávno) sa niektorí odborníci dušovali, že 12 mpx pre 4/3 je limit, že zvýšenie rozlíšenia bude mať za následok menší DR a vyšší šum. Dnes vieme, že to tak nieje (OM-D).
Aha, jasne, diky, to som nevedel.
No ale aj tak, pevne skla maju aj na 16 Mpix OM-D E-M1 bez AA filtru rozlisenie max 13 Mpix (tych 11 Mpix co som pisal vyssie plati pre zoomy) takze mozno zvysenie na 20 Mpix a ziskanie trochu viac detailov by na m43 este islo, ale dalej uz fyzika nepusti. Vyssie rozlisenia maju zmysel hlavne pri krajinkach, kde treba kvoli hlbke ostrosti aj vyssie clonove cisla a tam uz difrakcia robi zle.
Na druhej strane, ja fotim na E-PM2 vacsinou do 8 Mpix jpeg (+RAW v plnom rozliseni) pretoze moj objektiv jednoducho viac detailov neda a ak by bol k dispozicii snimac s technologiou sucasnych snimacov ale nizsim rozlisenim (8-12 Mpix) ktory by daval vyssi dynamicky rozsah, bol by urcite zaujimavy.
 
total empty
2014-10-27 16:07:15
príspevok od: netmouse
tak to si dobre neviem predstavit ako by to mohol byt ... ci na sposob pamatovych materialov ... podla napatia sa zoskupia do skupin ....
ale ako poznam konstrukterov, tak by to dopadlo iba ako interpolacia susednych bodov .... ci by to pomohlo? no mozno aj ano ale ten zasah do bitoveho toku by bol na zaciatok podobny k dnesnym olejomalbam z kompaktov
Ale preboha, nech si stým lámu hlavu japončíci na to určený, ja chcem len fotiť a podľa výsledku si vybrať foťak alebo sklo.
 
JohnNewton
2014-10-27 16:11:28
príspevok od: balazovic.lubos
Presne ! Trefa ! Fotka je fotkou, keď je vytlačená, ale to honiči za pixelmi nepochopia. Na prezentáciu na webe do 1200 bodov stačí aj hocaká mydlová krabička .
Bejvávalo, doba sa trochu zmenila, kam z toľkým papierom, do kartónov, či tapetovať steny ? Pár dostatočne veľkých 4k alebo 8k fotorámikov to v budúcnosti umiestnené na stene elegantne poriešia.
 
total empty
2014-10-27 16:15:12
príspevok od: netmouse
- pri jpg software vo fotaku "komprimoje / zhustuje" zapis to nema nic spolocne s rozlisenim snimaca.
- RAW zaznamenava obraz s urcitou kvalitou nie podla komnpresie software ale na maximalny mozny objem aby si mal v PC co najvacsi pocet informacii na spracovanie
- taktiez volba mensieho rozlisenia mpix pre jpg je iba interpolacia susednych bodov podla vopred definovaneho algoritmu ... ziadne preskupenie bodov na senzore
žeby sme sa rozumeli,pri rovnakých nastaveniach kvality a všetkého potrebného:
napr rawy budú mať trebárs po10,50mega, ale jpeg od 4 po 7 mega, rôzne hodnoty, čiže, ak je tam viac malých detailov-listy stromu, má ten jpeg viac mega ako napr fotka mačky na chodníku z dvoch metrov. Takže foťak si vie určiť nejakú komprimáciu podľa foteného,počtu ostriacích bodov a neviem čoho.
Prečo majú raw rovnakú hodnotu a jpeg nie ? Aj preto že jpeg je raster ?
Vieš tých systémov komprimácie a algoritmov na prevod a komprimáciu je veľa a nechcel by som tu preberať čisto tech termíny, že prečo, lebo tomu ani sám nerozumiem, jednoducho to ani nepotrebujem
Ja si len tak fotím
 
total empty
2014-10-27 16:23:38
príspevok od: JohnNewton
Bejvávalo, doba sa trochu zmenila, kam z toľkým papierom, do kartónov, či tapetovať steny ? Pár dostatočne veľkých 4k alebo 8k fotorámikov to v budúcnosti umiestnené na stene elegantne poriešia.
aj ty sleduješ startrek ? ale inak máš pravdu, na stenách budú iba ploché rámy a obrazy sa nám budu meniť podľa programu alebo chuti. tkzv digi obrazy, časom holografické.....
 
bonifacko
2014-10-27 16:25:51
príspevok od: total empty
no určite, jpeg má svoje obmedzenia, mne je fakt jedno, čo s tými snímačmi budú robiť, len dúfam, že rozumné veci.
Ja viem, ale takto mi raz niekto odpovedal na podobnu otazku.
Velmi nepočítaj s technologiou volby množstva pixelov. A ak, tak jedine nejakymi vymennymi senzormi, napr. 24 mpx a 12 mpx a hotovo. Takto by to išlo. Bolo by to drahšie, ale cesta tadialto je možna.
 
z80
2014-10-27 16:49:38
príspevok od: bonifacko
Ja viem, ale takto mi raz niekto odpovedal na podobnu otazku.
Velmi nepočítaj s technologiou volby množstva pixelov. A ak, tak jedine nejakymi vymennymi senzormi, napr. 24 mpx a 12 mpx a hotovo. Takto by to išlo. Bolo by to drahšie, ale cesta tadialto je možna.
X10 od Fuji mala moznost fotit alebo v 12 Mpix alebo v 6 Mpix ale so zvysenym dynamicky rozsahom (dokonca tam boli 2 mody).
 
PeCh
2014-10-27 17:04:30
príspevok od: z80
Existuju objektivy na APS-C ktore dokazu vykreslit aj viac ako 16 Mpix a nie su to len drahe Zeiss ale napriklad to dokazu aj niektore (cenovo dostupne) Sigmy. Takze 24 Mpix na APS-C ma zmysel.
Na m43 je tych 16 Mpix viac menej limitom, tam uz nema zmysel ist dalej, aj tie najlepsie objektivy maju max 11 Mpix rozlisenie. Mozno by tu pomohlo odstranenie AA filtra (pokial
viem, neexistuje model m43 bez AA filtra).
Aj ked samozrejme by nezaskodilo mat na vyber aj v APS-C nieco podobne ako to existuje pri Sony A7 rade, kde si clovek moze vybrat ci chce vyssie rozlisenie, vacsi dynamicky rozsah alebo rozumny kompromis obidvoch pri nizsej cene.
S tym rozlisenim objektivov by som bol opatrnejsi. Ziadny objektivnedokaze plne nakrmit senzor s bayerovou maskou. Je to preto, lebo obraz sa zachytava napr. 16M subpixelmi a nasledne sa interpoluje na 16Mpx (teda 3x16M subpixelov). Preto sa ti moze stat, ze otestujes objektiv a zistis, ze ma tych 11 Mpx a vymenis senzor za dvojnasobne rozlisenie a znova otestujes a zistis, ze zrazu zvlada viacej. Samozrejme nie kazdy objektiv. Dobre to ale vidno na foveon senzore; ostrost je tam s rovnakym objektivom jednoducho lepsia. Takze bayerova maska a jej interpolacne algorytmy hra svoju ulohu.
 
root27
2014-10-27 17:31:08
príspevok od: smartin
Toto je dost zbytocny clanok, ale aspon je nejaky obsah na webe
tak nie kazdy ma v tom jasno, je skupina ludi co este nepresli takym procesom ako ty a by pochopili a zorientovali sa, pre nich je ten clanok celkom ok
 
root27
2014-10-27 17:31:41
príspevok od: psykora2
v klude ?
hard-on
 
JohnNewton
2014-10-27 17:33:02
príspevok od: total empty
aj ty sleduješ startrek ? ale inak máš pravdu, na stenách budú iba ploché rámy a obrazy sa nám budu meniť podľa programu alebo chuti. tkzv digi obrazy, časom holografické.....
Nesledujem, len mám plné krabice " papierových " foto a moc praktické to nie je
 
helmiczka
2014-10-27 17:34:55
Nedávno som sa rozprával so známym. Som mu povedal, že fotím. Prvá otázka, že koľko megapixelov má môj fotoaparát. Ja že 12. Dozvedel som sa, že taký šrot môžem vyhodiť, lebo jeho mobil má 20.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2014-10-27 17:41:01
Pekne spísané, ve sprepáčením nad 16Mpx. sú už tie megapixle na APSC nanič a pri FUll Frame je tých 20-24 Mpx fakt optimum. Dúfam, že to tak zostane a Canon/Nikon bude mať do tých 16-24 Mpx na APSC aj FF aspon na amatérsky a reportážnych strojoch. Všetko navyše je pri ne -ideálnych podmienkach a nastaveniach len generovanie hluchých dát. A som aj za to nech kľudne nech v ponuke majú výrobcovia aj 46Mpx. FF alebo 32Mpx APSC, pre tých ktorí to potrebujú ale nech to nenútia vo všetkých modeloch
 
root27
2014-10-27 17:41:53
príspevok od: helmiczka
Nedávno som sa rozprával so známym. Som mu povedal, že fotím. Prvá otázka, že koľko megapixelov má môj fotoaparát. Ja že 12. Dozvedel som sa, že taký šrot môžem vyhodiť, lebo jeho mobil má 20.
ked ten srot budes vyhadzova,t daj mi vedeit kedy a kde
 
z80
2014-10-27 17:42:21
príspevok od: PeCh
S tym rozlisenim objektivov by som bol opatrnejsi. Ziadny objektivnedokaze plne nakrmit senzor s bayerovou maskou. Je to preto, lebo obraz sa zachytava napr. 16M subpixelmi a nasledne sa interpoluje na 16Mpx (teda 3x16M subpixelov). Preto sa ti moze stat, ze otestujes objektiv a zistis, ze ma tych 11 Mpx a vymenis senzor za dvojnasobne rozlisenie a znova otestujes a zistis, ze zrazu zvlada viacej. Samozrejme nie kazdy objektiv. Dobre to ale vidno na foveon senzore; ostrost je tam s rovnakym objektivom jednoducho lepsia. Takze bayerova maska a jej interpolacne algorytmy hra svoju ulohu.
No, lenze vzhladom k tomu, ze vacsina sucasnych snimacov tu Bayerovu masku ma, tak treba v porovnani s tym pocitat. A difrakcia, ktora rozlisenie tiez limituje, posobi nezavisle od toho, aky typ senzoru je pouzity.
Zaciatkom buduceho roku, ked Samsung vyda NX Achromatic, kde bude pravdepodobne rovnaky 20 Mpix senzor ako je v sucasnej NX300, ale bez Bayerovej masky (lebo bude iba CB), sa bude dat pekne vidiet aky vplyv na rozlisenie ta Bayerova maska ma.
 
total empty
2014-10-27 18:21:54
príspevok od: helmiczka
Nedávno som sa rozprával so známym. Som mu povedal, že fotím. Prvá otázka, že koľko megapixelov má môj fotoaparát. Ja že 12. Dozvedel som sa, že taký šrot môžem vyhodiť, lebo jeho mobil má 20.
ja mam 14,5 mega a tiež je to "šrot" proti mobilu
Ono ten gadžo s tým telefónom zabúda,že zďaleka tam nemá taký objektív (vymený) ako my, a že fotí do jpeg, lebo telefóny raw nevedia plus ďalšie argumenty..............
Tie jeho fotky môže tak na FB zdieľať a zbierať lajky od podobných "neznabohov".
 
total empty
2014-10-27 18:23:27
príspevok od: JohnNewton
Nesledujem, len mám plné krabice " papierových " foto a moc praktické to nie je
Ale také digirámčeky 60x90 na stenu, kde sa ti menia obrazy, to by si bral,nie ?
 
thunder rider
2014-10-27 18:28:07
Nejdem ani čítat , proste FF nikonu sa dotiahol v pixeloch na stredoformáty, podla mna + ako - nikon má velké rezervy + kvaltný RAW soft a nieje o čom.
 
jan21
2014-10-27 18:49:31
príspevok od: balazovic.lubos
Presne ! Trefa ! Fotka je fotkou, keď je vytlačená, ale to honiči za pixelmi nepochopia. Na prezentáciu na webe do 1200 bodov stačí aj hocaká mydlová krabička .
Ano tak je, keď berieme fotku ako výsledny koncový produkt. Ale fotoaprát môže a produkuje aj polotovary nielen pre "výrobu" fotografiíí ale v súčasnej dobe aj pre iné produkty. Od štruktúr, pozadí detailov do katalógov, filmu, ...pre výrobu iných produktov...a v súčasnosti často len digitálnych - eletronických.
A tu je dôležitá aj tá binárna hustota a primárna veľkost "suroviny".
 
poto73
2014-10-27 19:25:46
Niekde som čítal, že súčasné APS-C 24mpx snímače pri ich hustote pixelov by po prepočte na FF políčko dosahovali až 56mpx. Čiže FF 36mpx snímač je na tom vlastne podstatne lepšie než 24mpx APS-C. Len tie sklá ... To sú potom pálky. Sranda potom je, že aj sklo za 1500 eur už dnes využijete aj pri entry level tele ... A potom spite kludne
 
seifi
2014-10-27 19:59:58
Nikon Coolpix 3700 mal rozlíšenie len 3,3 Mpx, produkoval krásne ostré fotografie ...a rád by som si prečítal recenzie na jeho nástupcov; pre výrobcu a to samé pre predajcu je dôležitý proces prechodu z bodu A do bodu B, ale kľudne aj naopak, t.j. stav nestability, váhania, kedy sa dá zákazník pripraviť o prachy...
 
psykora2
2014-10-27 20:42:12
nikon to s D810 podla mna vyriesil idealne, ked fotim napr. sport, wild a reportaz prepnem si ho do DX rezimu, s crop faktorom 1,5x dostanem na Tamrone 150-600 krasnych 900mm stabilizovanych so svetelnostou 6.3 a tusim 15Mpx (vid. https://www.flickr.com/photos/herosjourneymythology45surf/sets/72157648374019016/) alebo si nastavim mensi raw a ked potrebujem retusovat studiovy portret alebo vykreslit detaily v krajine nastavim 36Mpx
 
total empty
2014-10-27 21:17:29
príspevok od: psykora2
nikon to s D810 podla mna vyriesil idealne, ked fotim napr. sport, wild a reportaz prepnem si ho do DX rezimu, s crop faktorom 1,5x dostanem na Tamrone 150-600 krasnych 900mm stabilizovanych so svetelnostou 6.3 a tusim 15Mpx (vid. https://www.flickr.com/photos/herosjourneymythology45surf/sets/72157648374019016/) alebo si nastavim mensi raw a ked potrebujem retusovat studiovy portret alebo vykreslit detaily v krajine nastavim 36Mpx
To maju al Lumixi kategórie G už pár rokov, lenže aká je prax, to nejak nikto neštudoval.
Je skutočne prepnutie na menší raw aj menšia kvalita ?
Také štúdie a porovnania u konrétnych foťakoch som nejak nevidel, ale solidné štúdie.
Lebo menší raw=menšia kvalita=menej mega, tak to aspoň bolo doteraz prezentované, takže aká je pravda ?
 
psykora2
2014-10-27 21:31:54
príspevok od: total empty
To maju al Lumixi kategórie G už pár rokov, lenže aká je prax, to nejak nikto neštudoval.
Je skutočne prepnutie na menší raw aj menšia kvalita ?
Také štúdie a porovnania u konrétnych foťakoch som nejak nevidel, ale solidné štúdie.
Lebo menší raw=menšia kvalita=menej mega, tak to aspoň bolo doteraz prezentované, takže aká je pravda ?
je tam nizsi DR, ale na upravy WB a podobne to vraj nema vplyv, ale neviem lebo som neskusal, http://photographylife.com/sraw-format-explained
 
total empty
2014-10-27 22:51:46
príspevok od: psykora2
je tam nizsi DR, ale na upravy WB a podobne to vraj nema vplyv, ale neviem lebo som neskusal, http://photographylife.com/sraw-format-explained
Panasonic má v Lumixoch RW2-raw, vraj je to komprimácia raw 1:2 ,neviem pýtam sa.
Dá sa v menu nastaviť raw kvalitnejšie, aj menej kvalitné-rozumej menšie dáta. Takže ako je to s komprimovaním RW2 kvlatným a RW2 menej kvalitným. Pokiaľ je pravda, že už samotné RW2 je komprimované. A či to zase nejde o nejakú kačicu, alebo dobre utajované obchodno-priemyselné tajomstvo.
 
bonifacko
2014-10-28 06:25:23
príspevok od: poto73
Niekde som čítal, že súčasné APS-C 24mpx snímače pri ich hustote pixelov by po prepočte na FF políčko dosahovali až 56mpx. Čiže FF 36mpx snímač je na tom vlastne podstatne lepšie než 24mpx APS-C. Len tie sklá ... To sú potom pálky. Sranda potom je, že aj sklo za 1500 eur už dnes využijete aj pri entry level tele ... A potom spite kludne
Sila, no napr. micro 4/3 ma 16 mpx, čo je vlastne 50% plocha FF a D800 maju 36 mpx. Takže micro 4/3 ma ešte rezervu na maximalne 18 mpx.
 
Paulie
2014-10-28 06:44:25
príspevok od: z80
Aha, jasne, diky, to som nevedel.
No ale aj tak, pevne skla maju aj na 16 Mpix OM-D E-M1 bez AA filtru rozlisenie max 13 Mpix (tych 11 Mpix co som pisal vyssie plati pre zoomy) takze mozno zvysenie na 20 Mpix a ziskanie trochu viac detailov by na m43 este islo, ale dalej uz fyzika nepusti. Vyssie rozlisenia maju zmysel hlavne pri krajinkach, kde treba kvoli hlbke ostrosti aj vyssie clonove cisla a tam uz difrakcia robi zle.
Na druhej strane, ja fotim na E-PM2 vacsinou do 8 Mpix jpeg (+RAW v plnom rozliseni) pretoze moj objektiv jednoducho viac detailov neda a ak by bol k dispozicii snimac s technologiou sucasnych snimacov ale nizsim rozlisenim (8-12 Mpix) ktory by daval vyssi dynamicky rozsah, bol by urcite zaujimavy.
Začínam mať alergiu na slovné spojenie "fyzika nepustí".
 
z80
2014-10-28 07:52:26
príspevok od: Paulie
Začínam mať alergiu na slovné spojenie "fyzika nepustí".
To ti nepomoze, ked fyzika nepusti.
 
z80
2014-10-28 07:55:14
príspevok od: bonifacko
Sila, no napr. micro 4/3 ma 16 mpx, čo je vlastne 50% plocha FF a D800 maju 36 mpx. Takže micro 4/3 ma ešte rezervu na maximalne 18 mpx.
m43 ma oproti FF plochu len cca. 1/4.
 
duroslav
2014-10-28 08:22:57
príspevok od: z80
m43 ma oproti FF plochu len cca. 1/4.
Presne tak, matematika nepustí
 
JohnNewton
2014-10-28 09:26:28
príspevok od: total empty
Panasonic má v Lumixoch RW2-raw, vraj je to komprimácia raw 1:2 ,neviem pýtam sa.
Dá sa v menu nastaviť raw kvalitnejšie, aj menej kvalitné-rozumej menšie dáta. Takže ako je to s komprimovaním RW2 kvlatným a RW2 menej kvalitným. Pokiaľ je pravda, že už samotné RW2 je komprimované. A či to zase nejde o nejakú kačicu, alebo dobre utajované obchodno-priemyselné tajomstvo.
Nikon D300 tiež ponúkal možnosť ukladať do komprimovaného RAWu, nie je to nič nové
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-10-28 09:44:55
príspevok od: total empty
To maju al Lumixi kategórie G už pár rokov, lenže aká je prax, to nejak nikto neštudoval.
Je skutočne prepnutie na menší raw aj menšia kvalita ?
Také štúdie a porovnania u konrétnych foťakoch som nejak nevidel, ale solidné štúdie.
Lebo menší raw=menšia kvalita=menej mega, tak to aspoň bolo doteraz prezentované, takže aká je pravda ?
Co sa tyka crop funkcie, tak to je len orez pixelov. Na kvalite to nic nemeni. Rozdiel je novy sRAW vyuzivajuci celu plochu snimaca. SKusal som porovnavat komprimovany a nekomprimovany RAW a rozdiely su minimalne. Nekomprimovany RAW obsahuje o malo viac informacii. Maly rozdiel je pri zmykani RAWov z tazkych svetelnych situacii.
 
bonifacko
2014-10-28 10:14:59
príspevok od: duroslav
Presne tak, matematika nepustí
aha, pomylil ma crop faktor
 
total empty
2014-10-28 10:23:35
príspevok od: Karol Srnec
Co sa tyka crop funkcie, tak to je len orez pixelov. Na kvalite to nic nemeni. Rozdiel je novy sRAW vyuzivajuci celu plochu snimaca. SKusal som porovnavat komprimovany a nekomprimovany RAW a rozdiely su minimalne. Nekomprimovany RAW obsahuje o malo viac informacii. Maly rozdiel je pri zmykani RAWov z tazkych svetelnych situacii.
No malý ako maly, podľa toho článku občas dosť výrazny.
http://photographylife.com/sraw-format-explained
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2014-10-28 10:28:23
O s RAW so vo svojom prispevku nic nepisal, len o komprimovanom RAW a o orezanom RAW. Pre mna je sRAW zbytocnost.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované