Hore

Akú hlavu na monopod?

Monopod je jednonohý statív, ktorý slúži na stabilizáciu fotoaparátu s objektívom. Obľubujú ho fotografi športu a divokej zvery. Tí používajú výkonné teleobjektívy, náchylné na roztrasenie obrazu. Problematické je aj dlhodobejšie držanie fotoaparátu s teleobjektívom, takáto zostava váži aj niekoľko kilogramov.

Na monopode je závit, na ktorý sa môže priamo pripnúť fotoaparát, zmenu sklonu by ste museli riadiť sklopením celého monopodu. Je to nepraktické a stráca sa aj účinnosť stabilizácie.

Fotoaparát musí byť ľahko polohovateľný ako laserové kanóny na Millenium Falcon v rukách Luka Skywalkera. Preto potrebujete statívovú hlavu.

Hlava musí umožňovať naklápanie fotoaparátu v smere hore-dole a otočenie do horizontálnej alebo vertikálnej polohy. Otáčanie do strán sa prevádza otočením fotoaparátu aj s monopodom okolo jeho osi.

Objektív Canon EF 100-400 má prstenec pre upevnenie na statív alebo monopod.
Po uvoľnení aretačnej skrutky môže fotograf  voľne otáčať fotoaparátom pre zmenu formátu snímania.


Výklopná hlava (tilt)
 

Hlava je určená práve pre použitie na monopode, má len jeden smer pohybu - naklápanie hore a dole. Preto sa používa len v kombinácii s objektívmi, ktoré majú prstenec pre upnutie na statív. Otáčanie fotoaparátu pre zmenu formátu z horizontálneho na vertikálny umožňuje práve prstenec objektívu. Výhodou je, že pri zmene formátu sa nepresúva ťažisko mimo os monopodu.


Monopod používam na 99% s objektívmi Nikon 80-200/2,8 a 80-400VR, ktoré majú statívový prstenec práve v kombinácii s takouto hlavou (Manfrotto 690 + MA 234).

Joysticková hlava

Jedná sa o špeciálny typ guľovej hlavy. Uvoľnenie sa prevádza stlačením páky, podľa miery stlačenia sa mení odpor kĺbu. V tejto triede je asi najlepšia hlava Manfrotto 322RC2, ktorá umožňuje upevniť rýchloupínaciu doštičku až z troch strán.

Odporúčam ju používať v kombinácii s objektívmi s vlastnou obrubou. Pri vyklopení do strán sa výrazne presúva ťažisko mimo os monopodu.

Guľová hlava

Najuniverzálnejšou je guľová hlava. Má všetky stupne voľnosti, preto je vhodná pre použitie s ľubovoľnou kombináciou fotoaparát-objektív. Hlava je univerzálna aj pre použitie s trojnohým statívom.

Hlavy sú ponúkané v dvoch prevedeniach, s pevnou upínacou skrutkou alebo rýchloupínacou doštičkou

Ak chcete používať hlavu aj so statívom pre panoramatickú fotografiu, zvoľte model so samostatnou aretáciou horizontálneho otáčania a uhlovou stupnicou.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bear
2009-01-26 13:03:01
Gulove a joystickove hlavy som skusal, ale bolo to dost nestabilne, ta tilt hlava vyzera ovela nadejnejsie.
 
julo kotus
2009-01-26 13:12:41
Používam výklopnú hlavu a k plnej spokojnosti. Mal som aj joistick, ale nesadol mi a tak som ho predal.
 
peterXC
2009-01-26 17:14:18
pouzivam monopod RUP-43, jeho slabinou je gulova hlava (aj pri pomerne silnom utiahnuti ´uvädne´) , niekto doporucuje to poriadne utahovat, ale asi by to skoro odislo, riesil som to tak, ze som tu gulicku natrel roztokom liehu v ktorom som rozpustil kusky kolofonie (tip pre pivarov: cele sa to da urobit v pivovej miske), teraz hlava drzi poriadne, odskusane aj so 70-200 F/2.8, zatial pol roka pokoj
 
Cohen
2009-01-26 21:14:04
no konečne viem aku hlavu na monopod, tak a teraz hura do obchodu ...???
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-01-26 22:28:38
príspevok od: peterXC
pouzivam monopod RUP-43, jeho slabinou je gulova hlava (aj pri pomerne silnom utiahnuti ´uvädne´) , niekto doporucuje to poriadne utahovat, ale asi by to skoro odislo, riesil som to tak, ze som tu gulicku natrel roztokom liehu v ktorom som rozpustil kusky kolofonie (tip pre pivarov: cele sa to da urobit v pivovej miske), teraz hlava drzi poriadne, odskusane aj so 70-200 F/2.8, zatial pol roka pokoj
RUP-43 je v dobrej cene, ale pre malu amatersku zrkadlovku s lahuckym objektivom.
 
peterXC
2009-01-27 08:39:02
príspevok od: Karol Srnec
RUP-43 je v dobrej cene, ale pre malu amatersku zrkadlovku s lahuckym objektivom.
presne to som zistil, bol to moj prvy monopod, kupovany cez net, aj preto to bolo treba provizorne doriesit, a pisem to aj preto, aby sa ini nemuseli ucit na svojich chybach...:)
 
dmedia
2009-01-27 23:49:32
Uzivam monopod Manfrotto 479B+vyklopnu 234RC, pod Sigmu 50-500 co je dost tazke ´hovadko´, robi sa s tym velmi dobre. Niekedy aj gulovu Manfrotto 488RC2, ktorá je stavana na niekolkokilovu zataz, ale s tou vyklopnou sa mi to zda praktickejsie, ta Sigma ma prstenec, takze nie je problem to otocit na vysku. Bez opory resp. monopodu by sa prakticky nedalo ani velmi robit s tym ´zavazim´ aj ked mam slusnu kondiciu...ale neudrzite tak zaber z ruky ako na monopode.
 
Floyd
2009-07-27 15:32:19
Má niekto z Vás praktickú skúsenosť s monopodom: VELBON PRO POD CF 7 + VELBON QHD-71 - guľová hlava? A s akou technikou ho používate? Prípadne klady, resp. zápory - praktické skúsenosti, alebo odporúčanie iného monopodu a hlavy...
PS: samozrejme som si prehľad v monopodoch spravil a tento sa mi pozdáva pre Nikon D700 s gripom + Nikon 70-200mm.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2009-07-27 16:01:07
Kludne ti postaci aj mensi, zo sestkovej rady. Hlavu ber s rychloupinacou dostickou, inak budes nadavat. Ja som tu chybu urobil. Inak su tieto karbose vyborne, teraz som objednaval do redakcie pre EOS 5D MArk II s 70-200/2,8.
 
Floyd
2009-07-27 16:30:56
príspevok od: Karol Srnec
Kludne ti postaci aj mensi, zo sestkovej rady. Hlavu ber s rychloupinacou dostickou, inak budes nadavat. Ja som tu chybu urobil. Inak su tieto karbose vyborne, teraz som objednaval do redakcie pre EOS 5D MArk II s 70-200/2,8.
Ďakujem za radu. Ešte mám však jednu otázku, prečo je lepšia hlava s rychloupinacou dostickou, prečo by som bez nej nadával?! Napadá mi, že preto, ak by som prístroj dával z hlavy často dole, cez rychloupinaciu dosticku je to zrejme rýchlejšie...
 
2009-07-27 18:38:45
príspevok od: Floyd
Ďakujem za radu. Ešte mám však jednu otázku, prečo je lepšia hlava s rychloupinacou dostickou, prečo by som bez nej nadával?! Napadá mi, že preto, ak by som prístroj dával z hlavy často dole, cez rychloupinaciu dosticku je to zrejme rýchlejšie...
ano, aj preto. bez dosticky musis odmontovat monopod od objektivu len odskrutkovanim a to je dost neprakticke...takto urobis par 2-3 pohyby a mas to vonku...ale preco karbonovy a prave CF-7? podla mna je to zbytocne drahe oproti napr. Manfroto 679+234RC...bez ohladu na to, ze ho mam, pokial viem, ma ho i Karol alebo nieco podobne a za 70-75€ zrejme lepsia varianta neexistuje...je sice o 10cm dlhsi v zlozenom stave a o 14cm nizsi v rozlozenom, no je aj lahsi ale je do 10kg a omnho lacnejsi...
 
Floyd
2009-07-27 19:01:52
príspevok od:
ano, aj preto. bez dosticky musis odmontovat monopod od objektivu len odskrutkovanim a to je dost neprakticke...takto urobis par 2-3 pohyby a mas to vonku...ale preco karbonovy a prave CF-7? podla mna je to zbytocne drahe oproti napr. Manfroto 679+234RC...bez ohladu na to, ze ho mam, pokial viem, ma ho i Karol alebo nieco podobne a za 70-75€ zrejme lepsia varianta neexistuje...je sice o 10cm dlhsi v zlozenom stave a o 14cm nizsi v rozlozenom, no je aj lahsi ale je do 10kg a omnho lacnejsi...
Myslím, že doštička stráca zmysel aj pri (napr.) použití objektívu Nikon 70-200, ktorý sa dá veľmi rýchlo odpojiť od objímky... O hlave na monopod som tiež trocha v ´rozpakoch´, lebo mnohí ho používajú bez nej... Pri 679 je max. výška 162 cm (bez hlavy), nie je to málo?! Inak v tom čo si napísal budeš mať zrejme pravdu! A ďakujem Ti za názor. PS: ja som na peniaze nikdy moc nehľadel...
 
2009-07-27 19:08:17
príspevok od: Floyd
Myslím, že doštička stráca zmysel aj pri (napr.) použití objektívu Nikon 70-200, ktorý sa dá veľmi rýchlo odpojiť od objímky... O hlave na monopod som tiež trocha v ´rozpakoch´, lebo mnohí ho používajú bez nej... Pri 679 je max. výška 162 cm (bez hlavy), nie je to málo?! Inak v tom čo si napísal budeš mať zrejme pravdu! A ďakujem Ti za názor. PS: ja som na peniaze nikdy moc nehľadel...
mam objimku na teleobjektive, no je to omnoho praktickejsie, ked das dole objektiv spolu s objimkou a dostickou k tomu...velakrat nie je cas dat dole objektiv, objimka ti ostane na monopode a potom este aj to rozoberat...tiez nekukam na peniaze, ked nieco chcem alebo sa mi to paci, no mat nieco zbytocne len preto, aby to clovek mal, tiez nie je vyhra...kukam, ze si z BA, buduci tyzden tam zrejme budem, nie je problem zobrat monopod, mozes si to vyskusat, ako to ide s hlavou, bez nej, s objimkou atd...
 
duroslav
2009-07-27 19:49:11
príspevok od:
mam objimku na teleobjektive, no je to omnoho praktickejsie, ked das dole objektiv spolu s objimkou a dostickou k tomu...velakrat nie je cas dat dole objektiv, objimka ti ostane na monopode a potom este aj to rozoberat...tiez nekukam na peniaze, ked nieco chcem alebo sa mi to paci, no mat nieco zbytocne len preto, aby to clovek mal, tiez nie je vyhra...kukam, ze si z BA, buduci tyzden tam zrejme budem, nie je problem zobrat monopod, mozes si to vyskusat, ako to ide s hlavou, bez nej, s objimkou atd...
Ďalšiu výhodu uvidíš, keď budeš mať na statíve rovnaký systém rýchloupínacej doštičky ako na monopode.
Zo 70-200 sa ten malý držiačik síce dá veľmi rýchlo zhodiť, ale keď budeš chcieť použiť statív, tak nakoniec budeš musieť prešroubovávať z jednoho na druhé.
 
Floyd
2009-07-27 19:54:41
Máš pravdu, súhlasím! Ďakujem za názor.
 
DusanKerestur
2018-11-03 17:12:47
Pozorne som si prečítal komentáre lebo zháňam pre kamaráta profifotografa monopod aj s hlavou. Monopod som zatiaľ pozeral v tých najlepších značkách ale problém je hlava. Stačila by aj tá Manfrotto, ktorá tu bola spomínaná 234 RC ale nosnosť je tam písaná 2,5kg. Kamarátova sústava má cca 10kg. Stačila by tá hlava alebo je pevnejšia alternatíva, nejako inú neviem nájsť. Ďakujem za reakcie
 
acton
2018-11-04 14:35:56
príspevok od: DusanKerestur
Pozorne som si prečítal komentáre lebo zháňam pre kamaráta profifotografa monopod aj s hlavou. Monopod som zatiaľ pozeral v tých najlepších značkách ale problém je hlava. Stačila by aj tá Manfrotto, ktorá tu bola spomínaná 234 RC ale nosnosť je tam písaná 2,5kg. Kamarátova sústava má cca 10kg. Stačila by tá hlava alebo je pevnejšia alternatíva, nejako inú neviem nájsť. Ďakujem za reakcie
Kamaratova sustava ma cca 10kg? Dalsia hromadna diagnoza.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované