Jason Aten vám tentokrát ponúka zoznam vecí, ktoré váš web kazia a aj zoznam vecí, bez ktorých váš web nemôže existovať.
5x nie
Má vaša stránka nízku návštevnosť aj keď ste do nej investovali kopu času, financií a energie? Ostatní fotografi majú nabité kalendáre a ten váš zíva prázdnotou rovnako ako vaša peňaženka? Nasleduje 5 vecí, ktorým by ste sa mali pri tvorbe webu vyvarovať, ktoré na potenciálnych klientov pôsobia odstrašujúco. Keď vám niečo pripadá, ako super nápad, klient sa na to môže pozerať inak.
1. Viac, ako 20 fotografií na jednu galériu
V krátkosti – každá galéria by mala rozprávať svoj príbeh. Čím trefnejšie a pútavejšie tento príbeh rozpoviete, tým lepšie.
2. Hudba v pozadí
Sám som niekoľkokrát hudbu nasadil a znova stiahol, no nakoniec som ju zo svojej stránky úplne zrušil. Často sa mi potvrdilo, že pokiaľ ľudia otvorili stránku a začala hrať hudba jednoducho ju hneď zavreli. S ohľadom na to, že 80% ľudí surfuje v zamestnaní, myslite na to a hudbu jednoducho vypustite.
3. Čokoľvek, čo ste nenafotili v profi – akcii
Do tejto kategórie sa rátajú aj fotky, ktoré ste spravili na workshopoch, veci mimo zakázok a rozhodne čokoľvek, čo ste nenafotili! Viem, že pre začínajúceho fotografa je ťažké si založiť portfólio, ale môžete použiť napríklad fotky, ktoré ste nafotili, ako sekundant / asistent, samozrejme s povolením hlavného fotografa.
4. Fráza: „Všetko to začalo keď som mal 7 a dostal prvý fotoaparát.“
Uf. Samozrejme, že to tak začalo. Rovnako, ako u tisícok ďalších fotografov, ktorí spolu s prvými zábermi začali snívať o tom, ako budú fotiť svadby za peniaze. Skutočne to pre vás vtedy mohlo začať – no to isté si môže povedať veľa iných ľudí. Čo si myslíte, čo si pomyslí nevesta, keď si číta resumé desiatich fotografov a všetky začínajú tou istou frázou? Jedna vec je mať stránku podľa šablóny. Ale prosím nie resumé!
5. Viac, ako 7 stránok
Môj web má tri stránky. Stačí. Myslím si, že podstata vášho webu spočíva v jednej jedinej veci – aby si na vás ľudia našli kontakt. Stránka, ktorú máte, má ľudí previesť procesom v ktorom vás spoznajú a nakoniec kontaktujú. Moja stránka má galériu, info-sekciu a kontakty a pritom obsahuje všetko, čo potenciálny klient potrebuje vedieť – bio, údaje o cene, fotografie zo svadieb iných párov a kontakt. Je tak jasne deklarovaný zámer: „Pozrite si moju prácu – spoznajte ma – kontaktujte ma."
5x áno
Začínate s fotografovaním za peniaze a potrebujete web. Facebook vám nestačí a chcete vlastnú stránku, kde budete môcť realizovať všetky svoje predstavy. Zvolíte niektorý z nepreberného množstva šablón, alebo sa pustíte do vlastnej výroby? Akokoľvek sa rozhodnete nemali by ste zabúdať na 5 nasledujúcich zásad.
1. Vaše meno
Aj keď máte firmu, v ktorej názve sa nenachádza, niekde na vašej stránku musí byť. Ľudia chcú vedieť, kto ste! Fotografovanie svadieb je osobná vec a ľudia chcú vedieť, kto je ten muž (žena) za oponou. Aj keď celá firma nestojí len na vás, ľudia chcú aj tak poznať tváre a mená skutočných ľudí, ktorí za tým všetkým stoja.
2. E-mail a telefónne číslo
Mať kontaktný formulár a poskytnúť priamy e-mail nie je to isté. Aj keď správa nakoniec aj tak doputuje do vašej mailovej schránky, klient k tomu pristupuje inak. Čo ak sa chce spýtať niečo, čo nepasuje do formulára, alebo je to už klient s ktorým ste spolupracovali. Skutočne má opäť vypĺňať úvodný formulár? Pre ľudí musí byť jednoduché vás kontaktovať.
Samozrejme nezabudnite uviesť ani telefónne číslo. Môj služobný telefón cez deň normálne zvoní a večer ho nastavím na odkazovku. Pokiaľ nechcete mať druhý, služobný telefón, môžete telefonovanie vyriešiť aj prostredníctvom niektorej online služby, ako napríklad Google Voice, Skype, alebo Viber.
3. Kde sa nachádzate
Len tak som si prechádzal stránky fotografov a nikde som nemohol nájsť, v akom meste pracujú. Žiadna nápoveda – na žiadnej podstránke! Pokiaľ je vaším cieľom zarábať, prečo by ľudia nemali vedieť kde pracujete? Poznám argument: „Chcem byť dostupný pre ľudí všade. Keby som uviedol tú dedinu, v ktorej bývam a pracujem, ani sa mi neozvú.“ To je pravda. Nikto sa vám neozve. Drvivá väčšina svadieb je fotená miestnym fotografom, alebo niekým, s kým už majú svadobčania, či rodina predchádzajúcu skusenosť. V podstate sa nikdy nestane, že klient nájde fotografa cez google a objedná si ho bez toho, aby vedel odkiaľ je. Naviac, pokiaľ nemáte uvedené mesto prichádzate o cenných návštevníkov vašej stránky, nakoľko nie ste indexovaní cez google podľa mesta. Nemusíte uvádzať svoju presnú adresu (pokiaľ nemáte sídlo firmy, či ateliér), stačí mesto.
4. Údaje o cenách
Viete prečo potenciálni klienti navštívia vašu stránku? Jasné, chcú vidieť vaše fotky, ale pokiaľ si vás chcú objednať, tak potrebujú vedieť dve veci – termíny a ceny. Otázka termínov sa dá vyriešiť pomocou kalendára, ktorý pravidelne aktualizujete a dopĺňate do neho svoje akcie. Čo sa týka cien, nie je potrebné uvádzať ceny za každý jeden fotografický úkon zvlášť, no dajte ľuďom informácie, ktoré najčastejšie hľadajú. Chcú vedieť, či sa im vôbec zmestíte do rozpočtu a preto potrebujú vedieť, či majú rátať s čiastkou 500€, alebo 2500€. Neplytvajte čas ani energiu na zbytočné stretnutia, kde by ste si dohadovali ceny a podobne. Váš cenník by mal obsahovať minimálnu cenu za akciu podľa druhu a/alebo cenové rozpätie. Napríklad: „Cena kompletného svadobného balíčku začína od 400€, no najviac klientov sa pohybuje v rozpätí 600€ – 800€ za kompletne spracované fotografie vrátane albumu s výberom tlačených fotografií a dvoma plátnami v rozmere X x Y cm.“
5. Ukážte len špicu
A to myslím doslovne – ukážte len svoje najlepšie fotografie. V podstate sa vám do portfólia veľa z vašich najlepších kúskov ani nedostane. To, čo sa rozhodnete neukázať o vás svedčí rovnako ako to, čo sa rozhodnete zverejniť. Ukážte skutočne len to najvydarenejšie, aj keď by to malo byť menej. Pokiaľ začnete uverejňovať fotografie, ktoré nesúvisia s vašou prácou, alebo nie sú vašimi majstrovskými kúskami začnete potápať vlastnú značku a konečný dojem vašej stránky bude oveľa slabší.
Spracoval: Timotej Jančár