Študenti majú často tendencie si počas školy svoju budúcnosť prifarbovať a nevidieť ju reálne. Tí, ktorí študujú fotografiu samozrejme tiež. Potom vhupsnú do reálneho života a zistia, že nie všetko je tak ako si predstavovali - nedarí sa im uplatniť sa, školský titul im je vo fotobiznise nanič, treba platiť dane a prispôsobovať sa požiadavkám zákazníka. A to sa nemusí každému páčiť.
Dnes pre vás máme pripravený článok od amerického fotografa Stevea Giralta, ktorý pravidelne prednáša na svojej domovskej univerzite pre študentov komerčnej fotografie. Toto je 18 faktov, ktoré sa na jeho prednáškach vyskytujú najčastejšie a sú podložené rokmi skúseností.
1) Škola nie je reálny život
Fakt, že ste patrili na škole medzi najlepších a vaši profesori vás zbožňovali neznamená v reálnom živote vôbec nič. Samozrejme, vedieť dobre fotiť je dôležité, ale ešte dôležitejšie je vedieť riadiť svoj biznis. Ste dobrí v marketingu, vyjednávaní, sociálnych sieťach, dokážete sa vyzdvihnúť pred ľuďmi, viete sa starať o svoje financie, … ?? Máte vôbec radi biznis?
2) Je naozaj ťažké stať sa a ostať úspešným komerčným fotografom
Povedzme, že ste pracovali naozaj tvrdo a podarilo sa vám vybudovať si akú-takú klientskú základňu. Myslite na to, že minimálne rovnako tvrdo musíte pracovať na to aby ste získali nových klientov a stále si dokázali udržať tých starých. Komerčný fotograf, ktorý zlenivie je odsúdený na krach. Bohužiaľ v tomto odvetví je to tak, že tí čo najviac makajú sa majú najlepšie.
3) Nechcete byť hladujúcim umelcom keď budete mať cez 30
Reálny život je komplikovaný. Nedokážem ani spočítať s koľkými študentami som sa už rozprával, ktorí mi tvrdili, že ich peniaze nezaujímajú. Faktom je, že keď niekoľko rokov na to títo ľudia majú po škole, dlh v banke a už ich nebaví bývať s tromi špinavými spolubývajúcimi v pidibyte – vtedy sú peniaze zrazu veľmi dôležité. Čím skôr si teda uvedomíte, že je pre vašu budúcnosť dôležité zarábať, tým to bude pre vás lepšie. Aj umeleckí fotografi musia z niečoho žiť.
4) Žite tam, kde chcete pracovať, alebo pracujte tam, kde chcete žiť
Ak chcete byť módny fotograf a fotiť pre Vogue, ale plánujete žiť naďalej napr. v Clevelande, len preto, že tam máte rodinu a máte radi to mesto, je to pekné, ale pre Vogue tam nič nenafotíte. Ak chcete veľké zákazky a pracovať pre najlepšie magazíny, musíte ísť do centra diania.
5) Komerční fotografi sú skôr robotníci ako umelci
Väčšinou, keď si klient najíma komerčného fotografa na nejakú prácu, nenajíma si ho kvôli jeho umeleckému cíteniu, ale kvôli tomu, že dokáže splniť požiadavky. Majú svoj nápad, ktorý chcú ako fotografiu a fotograf je ten, kto tento ich problém vyrieši.
6) Väčšina z vás nebude o desať rokov komerčným fotografom
Je ťažké v dnešnej dobe prežiť ako fotograf na voľnej nohe. Každodenne je ťažšie a ťažšie sa sa tohto biznisu dostať. Rovnako ťažké je sa v ňom udržať. Naozaj musíte mať radi fotografiu a fotobiznis. Z ľudí, ktorí vyštudujú fotografiu sa po destiatich rokoch živí čisto fotografiou možno 20% z nich.
7) Nikoho netrápi aké dobré známky ste mali v škole
Povedzme si to úprimne, keď pracujete ako fotograf na voľnej nohe, nikoho nezaujíma či ste študovali fotografiu a už vôbec nie aké ste mali známky. Škola je dobré miesto na to, aby ste zistili, kto ste ako fotograf. Fotografický obor je v tomto odlišný od ostatných v tom, ako sa ľudia najímajú a dostávajú sa k práci.
8) Životné potreby zrejme prehlušia vaše umelecké cítenie
Často študentov počujem hovoriť, ako by sa nikdy nepredali alebo ako nikdy nebudú fotiť nič iné ako to čo chcú. Pri týchto študentoch platí, že keď vyjdú zo školy, nepracujú v obore fotografie, ale fotia si iba pre seba popri práci. Druhou možnosťou je, že sa z nich stanú tí, ktorí sa predávajú najviac, za najmenej peňazí, berú všeky možné zákazky a celý čas na to iba nadávajú. Ak vám záleží na vašom umeleckom cítení viac ako na zarábaní peňazí – nefoťte komerciu.
9) Samotné fotografovanie je tá ľahšia časť
Po rokoch fotenia, propagácie, marketingu a podobne ste sa dostali k svojim prvým plateným zákazkám a vtedy si uvedomíte, že samotné fotenie je tá jednoduchšia časť. Zohnať prácu, udržať si ju a zároveň viesť biznis je tá ťažšia. Hlavne ak vám riadenie firmy nepríde úplne prirodzené.
10) Kariéru nerozbehnete len preto, že máte veľa priateľov na Facebooku
Poznám pár fotografov, ktorí celý svoj marketing stavajú na tom, že pridávajú fotky na Facebook. Áno, je to sranda a je to super, ale nepomôže vám to k práci komerčného fotografa. Potrebujete zistiť ako svoje fotografie dostať k fotoeditorom, art directorom a obchodníkom s umením – tak sa dostávate k práci. Mnoho z klientov pre ktorých fotím je totiž tak zaneprázdnených, že ani nie sú na Facebooku.
11) Dúfam, že ste si na škole spravili priateľov
Niekoľko prvých zákazok, ktoré som mal a rovnako niekoľko z mojich najlepších klientov boli ľudia, ktorých som stretol počas štúdia. Rovnako ako ľudia chodia na Harvard aby si spravili magisterský titul z obchodu a spoznali tam ľudí, ktorí im neskôr môžu pomôcť, rovnako je to aj s fotoškolami. Na každého komerčného fotografa v ročníku pripadá minimálne jeden fotoeditor a jeden obchodník s umením. V škole si spravte radšej kamarátov ako nepriateľov – môžu sa vám ešte zísť.
12) Propagácia – technológie sa menia, ale to čo chcete ľuďom povedať by sa nemalo
Keď príde čas na to, aby ste propagovali svoju prácu, nesústreďte sa na technológie – je jedno, či je to e-mail, facebook, twitter alebo nejaká iná novinka. Dôležitejšie ako spôsob doručenia je posolstvo, ktoré vaša správa nesie. Malo by byť jasné, stručné a dostať sa k tým správnym ľuďom.
13) Ak pracujete pomaly, život je náročný... ak ste zaneprázdnení, je to rovnaké
Zaneprázdnení fotografi sú občas radi za deň voľna, aby si mohli oddýchnuť a venovať sa nejakým osobným veciam. Často sa ale stáva, že ich deň voľna je rovnako náročný ako pracovný deň. Často si potrebujem počas dňa voľna spraviť revíziu, naplánovať ďalšie fotenia, stretnutia a podobne. Je to jedno – aj pomalší aj zaneprázdnení fotografovia makajú ako fretky. V našom obore je to často buď bieda a hlad alebo naopak kráľovská hostina a oboje má svoje výhody a nevýhody.
14) Z referencií si barák nekúpite
Keď začínate, ide vám hlavne o to, aby bola vaša práca publikovaná, aj keby to malo byť neplatené. Na chvíľu je to fajn, ale rýchlo si uvedomíte, že z toho veľa nemáte. Ako komerčný fotograf potrebujete svojou prácou zarábať, pokiaľ si nemyslíte, že je to váš osobný projekt, alebo že zarobíte na predaji fotografií do fotobánk neskôr.
15) Daniam neutečiete
Najhoršou vecou na kariére komerčného fotografa je sledovanie výdavkov, účtovníctvo, fakturácia a dane. Bodka.
16) Potrebujete najprv investovať, aby ste začali zarábať
Na rozdiel od spisovateľov, fotografi potrebujú k svojej práci výbavu. Keď začínate, väčšina peňazí ide do výbavy a budovania vašej firmy/biznisu. To zahŕňa samotný fotoaparát, objektívy, workshopy, webstránku, doménu a mnoho ďalších vecí. Keď si kúpite niečo, čo vám uľahčí prácu, je to dobrá investícia. Osobne by som ale najradšej odkladal všetky svoje zárobky. Bohužiaľ stále je potrebné niečo vylepšovať a obnovovať. Nezabúdajte na to, že môžete celkom slušne zarobiť aj na požičiavaní výbavy.
17) Nie všetci fotografi by mali byť komerčnými fotografmi
Ak sa nezvládate starať o chod vášho biznisu... a ak vás to nebaví, mali by ste zvážiť inú kariéru a fotografiu si nechať len ako umelecký koníček. Inak strávite celý život tým, že budete robiť dookola veci, ktoré vás nebavia. Robte to čo máte radi a buďte v tom dobrí.
18) Nikoho nezaujíma, čo si myslia vaši rodičia
Svoj život by ste mali prežiť podľa svojich predstáv a nie podľa predstáv vašich rodičov. Aj keď sa mi darilo menej, moji rodičia ma vždy podporovali v tom, čo ma bavilo, ale nie všetci rodičia sú takí. Ak vás niečo naozaj baví, choďte za tým – "aj cez mŕtvoly".
Zdroj: Internet