Základný objektív s prirodzeným podaním perspektívy sa vyznačuje vysokou svetelnosťou F1,2. U Canonu to nie je žiadne prekvapenie, zrkadlovkový objektív týchto parametrov je dobre známy a pred niekoľkými rokmi bol v ponuke dokonca základný objektív so svetelnosťou F1,0.
Canon RF 50mm F1.2L USM je výrazne väčší a ťažší, ako jeho zrkadlovkový ekvivalent. Je to daň za neustále zlepšovanie optických vlastností objektívov tak, aby mali výbornú kresbu aj v rohoch a to pri otvorenej clone. Plus samozrejme vyššiu rozlišovaciu schopnosť pre fotoaparáty s čoraz väčším rozlíšením, lepšie korigované chyby atď. Vďaka bezzrkadlovej konštrukcii sa nám fotoaparáty zmenšujú, ale objektívy zväčšujú. Fyzika nepustí.
Špecifikácia
Objektív patrí do profesionálneho radu “L”, čomu zodpovedá kvalita konštrukcie. Tá je samozrejme utesnená proti prachu a vode. Ohnisková dĺžka objektívu je 50 mm, perspektívou je preto podobný tomu, ako svet vidíme očami. Vysoká svetelnosť F1,2 rozširuje možnosť fotografovať za horších svetelných podmienok, s vylúčením statívu a pri nižšej citlivosti ISO. Ďalej umožňuje pracovať s veľmi malou hĺbkou ostrosti.
Objektív využíva zaostrovanie USM motorčekom. Pre manuálne zaostrovanie slúži pomerne široký prstenec. Stupnica zaostrenia však chýba, spolieha sa tu na zobrazenie vzdialenosti v hľadáčiku a na displeji fotoaparátu.
Optická konštrukcia je tvorená 15 prvkami v 9 skupinách, výrobca neudáva počet a druh špeciálnych šošoviek. Clona je tvorená až 10 lamelami.
Objektív pri zaostrovaní nemení veľkosť a predná obruba s priemerom 77 mm sa pri tom neotáča. Rozmery objektívu sú 89,8 x 108 mm, hmotnosť je 950 g.
- Zorný uhol (horiz., vert., diag.): 40°, 27°, 46°
- Konštrukcia objektívu (prvky/skupiny): 15/9
- Počet lamiel clony: 10
- Maximálna clona: f/1,2
- Minimálna clona: 16
- Najnižšia vzdialenosť zaostrenia (m): 0,40
- Maximálne zväčšenie (x): 0,19
- Aktivátor AF: USM
- Priemer filtra (mm): 77
- Max. priemer x dĺžka (mm): 89,8 x 108
- Hmotnosť (g): 950
https://www.canon.sk/lenses/canon-rf-50mm-f-1-2l-usm-lens/
Objektív v praxi
Aj keď je objektív na 50-ku veľký, mne to problémy nerobilo, aspoň na EOS R dobre padol do podpornej ruky. Hmotnosť však pocítite, je takmer 1 kg! Osobne sa mi dizajn RF objektívov páči, je jednoduchý a moderný, červený krúžok “L” modelov je dnes už legendárny a neviem si ho bez neho predstaviť.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 40 cm od roviny snímača. Pri nej je zväčšenie takmer 1:5. Na šírku nafotíte objekt veľký približne 20 cm, čo stačí na veľký detail tváre. Na objektíve je limitér obmedzujúci rozsah zaostrenia na 80 cm až nekonečno. Zíde sa pri fotení portrétov pomedzi nejaké objekty, napr. konáre s listami.
Toto je maximálny detail zo vzdialenosti 40 cm.
U všetkých objektívov RF nájdete novinku v podobe programovateľného prstenca (control ring). Nachádza sa v prednej časti objektívu a môžete ním ovládať napr. čas, clonu, ISO, či korekciu expozície. Vylepšuje to celkovú ergonómiu ovládania.
Pri Canon zrkadlovkách býva často problém s nepresným zaostrovaním (backfocus a frontfocus). Pri práci s malou hĺbkou ostrosti majú fotografi veľa odpadu. Pri bezzrkadlovkách je zaostrovanie oveľa presnejšie a naviac tu pomáha aj funkcia zaostrovania na oko. Je to jeden z pádnych dôvodov, prečo prejsť na bezzrkadlovku, ak sa venujete portrétnemu foteniu. A tým nemyslím hneď sa zbaviť všetkých EF objektívov. Tie fungujú výborne s jedným z troch adaptérov.
Objektív zaostroval s EOS R rýchlo a vďaka vysokej svetelnosti mu nerobili problémy ani zlé svetelné podmienky.
Ak mi na objektíve niečo chýbalo, tak to bola stabilizácia obrazu, pretože Canon zatiaľ nemá stabilizované snímače vo fotoaparátoch. Kombinácia nadpriemernej svetelnosti a stabilizácie obrazu by posunula využiteľnosť objektívu ešte o level vyššie. Doplatil som na to, keď som u Izzina vo Whisky pube fotil portréty pri najnižšej citlivosti ISO 100 a dúfal som, že časy okolo 1/60 sekundy vždy spoľahlivo udržím.
Obrazová kvalita
Nebudeme si nič nahovárať, takýto objektív sa kupuje kvôli portrétom, či už za zlých svetelných podmienok, alebo s čo najmenšou hĺbkou ostrosti. V inom prípade si fotograf kúpil lacnejší a menej svetelný objektív. Zaujímať nás preto bude najviac ostrosť a bokeh na maximálnej clone. Pri testovaní som sa zameral na schopnosť objektívu odpichnúť pozadie.
Canon nemá zabudovanú korekciu chýb objektívov priamo v RAW, zatiaľ sa testovaný objektív nenachádza v databáze Adobe napriek tomu, že od jeho premiéry už bol ACR aktualizovaný aspoň 2x. Pri plne otvorenej clone je pomerne veľká vinetácia. Veľmi dobre je korigovaná klasická chromatická chyba. Občas sa na fotografiách ale objaví slabšia predo-zadná, typická pre objektívy s podobnými parametrami. Sférické skreslenie je nepatrne súdkovité a netreba ho ani korigovať. Objektív si výborne vedie v protisvetle, bez difúzovania a náchylnosti na vznik reflexov.
Vďaka presnému zaostrovaniu môžete statické portréty fotografovať s plne otvorenou clonou. Ostrosť objektívu je aj vtedy výborná.
Testovaný objektív exceluje z hľadiska ostrosti. Tak ostré rohy pri otvorenej clone som veru nečakal. Klobúk dole. Kvôli ostrosti cloniť nemusíte, aj keď samozrejme sa priclonením zlepší, ako pri každom objektíve. Svetelnosť tak môžete využiť naplno, pre minimalizáciu hĺbky ostrosti a čo najkrajší bokeh. Optimum dosahuje objektív od clony f/2,8, kedy je aj výraznejšie potlačená vinetácia.
Silnejšia vinetácia pri otvorenej clone, výraznejšie je potlačená od f/2,8. Do pozornosti dávam ale nadpriemerne ostré rohy pri f/1,2.
Poďme sa pozrieť na bokeh. Bokeh monsterom by som ho úplne nenazval, to očakávam u nového RF 85/1,2L USM, ktorý dokáže pozadie rozostriť účinnejšie. Aj tak však objektív poskytuje nadpriemernú možnosť sa vyhrať s malou DOF. Charakter bokehu závisí na voľbe pozadia. V prípade členitého pozadia nie je vždy tak pekne zamatový, aj keď vie byť aj taký. Pri záberoch s bodovými zdrojmi svetla sú smerom ku krajom obrazu krúžky deformované do tvaru mačacích očí.
V prípade správneho výberu pozadia bude fotograf odmenený pekným hladkým bokehom.
Bodové zdroje svetla sú smerom ku krajom obrazu rozostrené do tvaru mačacích očí.
Záver
Náročnejšia konštrukcia a slabnúci trh sa podpísali na vysokej cene objektívu Canon RF 50mm F1.2L USM, stojí 2490€ a to je približne o 1000€ viac, ako stojí jeho EF ekvivalent. Je to však vynikajúci objektív a ak naň máte, kúpu neoľutujete. Vyrobiť plnoformátový objektív, tak dobre kresliaci po celej ploche až do najkrajnejších rohov pri plne otvorenej clone, to nie je macherstvo, ale skôr zázrak. Tu sa ukazuje, že nárast veľkosti a hmotnosti stojí za to.
Nebudem tu písať, na čo sa objektív hodí, kto si ho kúpi, musí už dobre ovládať fotografiu. Predstavené ale bolo veľké lákadlo v podobe portrétneho objektívu RF 85/1,2L USM. Verím, že bude viacero takých fotografov, ktorí sa budú medzi týmito objektívmi rozhodovať. To však nechám na nich. Na záver musím spomenúť, že objektív získal ocenenie TIPA World Awards 2019 a ešte prestížnejšie ocenenie “TOP redakcie ePhoto.sk".