Od roku 2011 to s predajmi fotoaparátov ide dolu vodou. Neznamená to však zmenšenie záujmu o fotografovanie. Veľkú časť podielu uchmatli kvalitné smartfóny, ktoré sa do štatistík predaja fotoaparátov nezaraďujú. Predaj kompaktov je na bode mrazu a nezachránia ich ani krásne nové modely s väčšími snímačmi. Naďalej klesá aj predaj zrkadloviek. V tejto kategórii sa žiadne veľke prekvapenia neobjavili. Už pár rokov tu máme skvelé zrkadlovky s tak dobrými parametrami, že nás nič nenúti ich každú chvíľu upgradovať. Digitalizácia fototografie je zavŕšená. Kto chce digitálny fotoaparát, ten už ho má. Zlatý vek predaja fotoaparátov je za nami. Štatistiky nezlepšuje ani predaj CSC/mirroless fotoaparátov, ktoré sú jedinou kategóriu, ktorej predaje neklesajú. Práve v nej sa dejú najzaujímavejšie zmeny. Mladá kategória fotoaparátov je v štádiu neskoršej puberty, detské choroby má
za sebou a teraz začína šliapať na päty “postarším” zrkadlovkam.
Rok 2014 je charakteristický najmä “switchingom”. Internet je plný príbehov fotografov, dlhoročných majiteľov zrkadloviek (poloprofesionálnych a profesionálnych), ktorí svoju výbavu vymieňaju za menšie a nenápadnejšie CSC fotoaparáty. Tí zároveň znovuobjavujú čaro svetelných pevných objektívov.
Pokles predaja sa však vôbec neprejavil na ponuke noviniek. Možno práve naopak. Výrobcovia sa snažia častejšie inovovať.
Kompakty
Kompakty pomaly chytajú druhý dych, ale len v kategórii fotoaparátov pre náročnejších. Čo nám plne vyhovuje. Canon predstavil hneď dvojicu zaujímavých fotoaparátov, kompaktnejší G7X s 1” snímačom a pokročilejší G1X Mark II s 1,5” snímačom.
Canon Powershot G7X s 1” snímačom konkuruje nekorunovanému kráľovi malých kompaktov, Sony RX100
Vo Fujifilme inovovali dva populárne modely, konkrétne X100T a X30. Inovácie sa týkali najmú funkčnej výbavy. U Nikonu v kategórii kompaktov takmer zaspali a jediným zaujímavejším modelom je Coolpix P340.
Olympus predstavil vydarený Stylus SP-100, ale žiaden model s väčším snímačom. Výrobcom, ktorý sa zaskvel je Panasonic s vydareným ultrazoomom FZ1000. Kompaktom roka môžeme vyhlásiť model LX100 s M43 snímačom, ergonomickým retro ovládaním a zaujímavým objektívom Leica.
Panasonic Lumix DMC-LX100 je prekvapením roka. So svojim M43 snímačom,
4K videom a objektívom Leica 24-75/1,7-2,8, podkúri nejednému vyspelému CSC fotoaparátu.
Samsung predstavil “šialenosť” v podobe ultrazoomu s vertikálnym gripom WB2200F. Za pozornosť stojí skôr smartcamera Galaxy Camera 2.
Sigma zase predstavila model DP2 Quatro s vynikajúcim obrazovým výstupom, ale kontroverzným dizajnom. Za prapodivnosť roka môeme označiť Lytro Illum, ktorý je skôr demonštráciou zaujímavej technológie, ako rozumne využiteľným fotoaparátom.
Lytro Illum je vo všetkých parametrocch výrazne lepšie ako “lentilková krabička” Light Field, ale to nemení nič na tom, že je to len ťažko využiteľný ako fotoaparát.
V Sony vylepšili už legendárny model RX100 na model Mark 3. Pridali vstavaný elektronický hľadáčik a vymenili objektív za širokouhlejší. Naďalej koketujú s fotomodulmi pre chytré zariadenia. Ten s označením QX30 ponúka
30-násobný oprický zoom.
CSC fotoaparáty
CSC fotoaparáty čoraz silnejšie šliapu na päty profesionálnym zrkadlovkám. V Canone naďalej hrajú mŕtveho chrobáka a nechávajú voľné pole pôsobnosti pre ostatných výrobcov. Nikon nezmyselne oholil najvyšší model, pod označením V3. Hľadáčik a grip si budú musieť budúci majitelia dokúpiť. Pribudol aj model J4, s 1” snímačmi. Ponuka Nikonu sa ale nestretáva s väčšim záujmom náročnejších fotografov. Canon i Nikon dĺžia svojim fanúšikom poriadne CSC fotoaparáty pre náročných.
Vo Fujifilme sa postarali o jednu z najzaujímavejších noviniek vôbec a to CSC fotoaparát najvyššej triedy,
model X-T1 v dizajne zrkadlovky, so vstavaným elektronickým hľadáčikom. Najskôr v čiernej, neskôr aj striebornej farbe.
Fujifilm X-T1 s osvedčeným X-Trans CMOS snímačom je najvyšším modelom a jediným so zrkadlovkovým dizajnom. Zámer je jasný. Lepšia ergonómia pri používani rozmernejších profesionálnych objektívov.
Prekvapujúco sa v kategórii CSC fotoaparátov predstavila značka Leica a tým nemyslím model M Edition 60, klasickej koncepcie, ale výstredný model T. Ten svojou koncepciou úplne vybáča s desaťročia overeného dizajnu. Obrovský dotykový displej a APS-C snímač by sme očakávali skôr u niektorého z fotoaparátov Samsung.
Jednou z najlepšie prijatých noviniek roku 2014 je Olympus OM-D M-10, najlacnejší z modelového radu OM-D, ale v skutočnosti vôbec nie lacný. Parametre fotoaparátu sú veľmi zaujímavé, pritom aj prevedenie je veľmi kvalitné. Na začiatku roka 2015 by mal prísť na trh aj stredný model, nástupca už legendárneho OM-D E-M5. Z M-10 sa niektoré nové prvky dostali aj do modelového radu PEN, konkrétne do modelu PEN E-PL7.
Vedúcou značkou v zavádzaní 4K videa sa stal Panasonic. Hlavne je to videošpecializovaný model GH4, ktorý patrí k najlepšie vybaveným CSC fotoaparátom vôbec. Zaujímavý je snáď najmenší CSC fotoaparát s elektronickým hľadáčikom, model GM5.
Panasonic Lumix DMC-GH4 je odpoveďou na Olympus OM-D E-M1 a Fujifilm X-T1.
Prevyšuje ich videovýbavou a najmä 4K rozlíšením.
Pentax pokračuje vo svojom neúspešnom rade CSC fotoaparátov s malým 1/1,7” snímačom modelom QS-1. Nástupcu APS-C modelu K-1 sme sa nedočkali. Škoda. Oveľa lepšie si počínal Samsung. Model NX300 pokračuje vo vytýčenom smere a neprináša nič výnimočne inovatívneho. Inak je tomu u modelu NX mini, ktorý je ako prvý postavený na 1” snímači a prekvapujúco dobre si viedol v našom redakčnom teste. Najviac pozornosti púta najvyšší model, vlajková loď NX1 s 28 Mpx APS-C snímačom, hybridným AF systémom a 4K videom.
Značkou roka môžeme označiť Sony. Aj keď nám trochu poplietli hlavy zmenami označenia CSC fotoaparátov, nič to nemení na tom, že predstavili množstvo zaujímavých noviniek. Asi nikto neprehliadol rýchly APS-C fotoaparát Alpha A6000, doplnený o nižší model A5000, ku koncu roku nahradený modelom A5100. O najväčší rozruch sa postaral “len” 12 Mpx video špecialista A7s s plnoformátovým snímačom a neuveriteľne nízkym šumom. Komerčne úspešnejšia bude koncoročná novinka A7 Mark II s prepracovanou ergonómiou a vylepšeným AF zaostrovaním.
Sony Alpha A7 Mark II má oproti predchodcovi výrazne vylepšenú ergonómiu držania a ovládania. Automatické zaostrovanie je o 30% rýchlejšie.
Zrkadlovky
V tábore Canonu je udalosťou roka, predstavenie EOS 7D Mark II, ktorý úplne zatienil najlacnejší APS-C model EOS 1200D.
Canon EOS 7D Mark II. Pre Canonistov je to novinka č. 1, ktorú im závidia aj NIkonisti, roky márne čakajúci na nástupcu Nikonu D300s.
Jednotkou v predstavovaní noviniek je jednoznačne Nikon, ktorý obmenil a doplnil skoro celé portfólio plnoformátových zrkadloviek. Nikony D750, D810 a D4s naznačujú, že do budúcna Nikon svoje úsilie bude smerovať práve na FX zrkadlovky. Čiernou škvrnou sú problémy, ktoré sprevádzajú takmer každú novopredstavenú FX zrkadlovku Nikon. Prvou novinkou bola najlacnejšia zrkadlovka, model D3300.
Nikon D750 je prvou plnoformátovou zrkaldovkou Nikon, nového radu. Sedmička v oznašení je mylná, nie je to nástupca D700. To však vôbec nevadí, pretože fotoaparát je to krásny. Kombinuje amatérske a profesionálne parametre. Zaujme výklopným displejom a vstavanou WiFi.
Sony svoje sily upiera najmä na kategóriu CSC fotoaparátov a predstavili jedinú zrkadlovku SLT A77 II. Tá je konkurenciou Canonu EOS 7D Mark II, ale vzhľadom na podiel na trhu, pozíciu Canonu ani v najmenšom neohrozí.
Pentax svojich priaznivcov nepotešil, predstavil len model K-S1, ktorý uspokojí skôr japonských turistov, ako serióznych fotografov. Nás oveľa viac potešila stredoformátová zrkadlovka Pentax 645Z, vzhľadom na jej inak priaznivú, ale stále privysokú cenu z nej predajný bestseller nikdy nebude.
Objektívy
Čo Canon zanedbal v ostatných kategóriach, to si vynahradil v objektívoch. V amatérskej triede pokračuje v aplikovaní STM zaostrovania, ktoré sa tak dobre osvedčilo pri snímaní videa. Pozornosť náročných fotografov priťahuje trojica “L”-kových objektívov. Najočakávanejší je asi telezoom s rozsahom 100-400 mm.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L II USM, známa “pumpa” sa konečne dočkala moderného nástupcu.
- Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM
- Canon EF-S 24mm F2.8 STM
- Canon EF 24-105mm F3.5-5.6 IS STM
- Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM
- Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
- Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L II USM
- Canon EF 400mm F4 DO IS II USM
V počte noviniek nezaostával ani Nikon. Ten dopĺňa rad FX objektívov s pevným ohniskom a svetelnosťou f/1,8. Predstavil aj profesionálny superteleobjektív 400 mm so svetelnosťou f/2,8 a k nemu optimalizovaný 1,4x telekonvertor. Pre systém Nikon 1 vyrobil zaujímavý supertelezoom 70-300 mm, ktorý uhlom záberu zodpovedá až 810 mm objektívu.
Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G. Nikon postupne a rýchlo dopĺňa rad amatérskych svetelných pevných objektívov pre plnoformátové zrkadlovky.
- Nikon AF-S Nikkor 400mm f/2.8E FL ED VR
- Nikon AF-S Teleconverter TC-14E III
- Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1.8G ED
- Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G
- Nikon AF-S DX Nikkor 18-300mm F3.5-6.3G ED VR
- Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II
- Nikon 1 Nikkor VR 70-300mm f/4.5-5.6
- Nikon 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-Zoom
Sony predstavilo skromnejší počet objektívov, čo je pre túto značku typické. Z trojice predstavených objektívov vyniká najmä FE objektív 28-135, ktorý je špeciálne navrhnutý pre snímanie videa.
- Sony 70-300mm F4.5-5.6 G SSM II
- Sony FE PZ 28-135mm F4 G OSS
- Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm F4 ZA OSS
Samsung predstavil trojicu objektívov pre nový rad NX mini. Druhá trojica je určená pre APS-C CSC fotoaparáty. Najvyšší model NX1 dopĺňajú dva profesionálne vysokosvetelné objektívy 16-50 a 50-150 mm.
- Samsung NX 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom ED OIS
- Samsung NX 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS
- Samsung NX 50-150mm F2.8 S
- Samsung NX-M 9mm F3.5 ED
- Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 ED OIS
- Samsung NX-M 17mm F1.8 OIS
Fujifilm svoje plány oznamuje svetu rok vopred a preto novinky príliš neprekvapujú, až na špeciálnu verziu objektívu XF 56/1,2R APD. To nič nemení na tom, že všetky novinky sú vždy veľmi očakávané. Veď Fujifilm patrí v kategórii CSC fotoaparátov k tým najúspešnejším.
Portrétny objektív Fujifilm XF 56mm F1.2 R, ktorý majiteľom Fujifilm fotoaparátov, môžu ostatní len závidieť.
- Fujifilm XF 56mm F1.2 R APD
- Fujifilm XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR
- Fujifilm XF 18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR
- Fujifilm XF 56mm F1.2 R
Podobne ako Sony, aj u Pentaxu je noviniek pomenej. Našich fotografov určite najviac potešil utesnený základný zoom s rozsahom 16-85 mm. Po minuloročnej žatve (vlastne už predminuloročnej) sa niet čo diviť. Obidve firmy v roku 2013 ponúkli oveľa viac objektívov.
- HD Pentax DA 16-85mm F3.5-5.6 ED DC WR
- HD Pentax DA AF 1.4X AW Rear Converter
- HD Pentax-DA645 28-45mm F4.5ED AW SR
Hviezdou ponuky Olympusu je profesionálny telezoom 40-150 mm so svetelnosťou f/2,8. A už poznáme aj to, čoho sa dočkáme v budúcom roku, budú to profesionálne objektívy 7-14/2,8 a 300/4.
Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO, druhý z objektívov radu PRO.
- Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO
- Olympus M.Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ
- Olympus M.Zuiko Digital 25mm F1.8
- Olympus 9mm F8 Fish-Eye Body Cap Lens
Panasonic tiež predstavíl svetelný telezoom, v menšom rozsahu, ale za to v oveľa kompaktnejšom balení. Za zmienku stojí aj špičkový vysokosvetelný špecialista do tmy, Nocticron 42.5mm F1.2 ASPH OIS.
- Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4.0-5.6 ASPH Mega OIS
- Panasonic Lumix G 14mm F2.5 II ASPH
- Panasonic Leica DG Summilux 15mm F1.7 ASPH
- Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm F1.2 ASPH OIS
Sigma posledné roky dupe na plyn. Veľmi rýchlo si dobré meno urobili objektívy z radu Art, duplovane to platí pre novú pätdesiatku. Prekvapením roka je dvojica supertelezoomov s rovnakými parametrami ale rozdielnou konštrukciou a cenou, ktorá je odpoveďou na veľmi vydarený Tamron SP 150-600.
Dvojica objektívov s rovnakými parametrami, ale odlišnou konštrukciou, ako odpoveď na úspešný Tamron s rovnakým rozsahom.
- Sigma 18-300 F3.5-6.3 DC Macro OS HSM | C
- Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | S
- Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | C
- Sigma 50mm F1.4 DG HSM | A
- Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM | C
Tamron sa naďalej špecializuje najmä na transfokátory. Ale len jeden môžeme zaradiť do profesionálnej kategórie. Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD pútal na Photokine veľkú pozornosť, aj keď bol k videniu len za sklom vitrínky. Mohol by "zatopiť" profesionálnym zoomom Canon a Nikon.
Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD, jeden z najobdivovanejších objektívov na Photokine 2014.
- Tamron SP 15-30mm F/2.8 Di VC USD
- Tamron 14-150mm F/3.5-5.8 Di III
- Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro
- Tamron 28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD
Tokina predstavuje objektívy zriedkavejšie a v roku 2014 to bol jediný, ale o to zaujímavejší model AT-X 70-200mm F4 PRO FX VCM-S. Leica k novému modelu T predstavila trojicu objektívov. Z noviniek ostatných známejších výrobcov musím vyzdvihnúť Zeiss Otus 85/1,4, ktorý má všetky predpoklady stať sa najlepším objektívom svojích parametrov, rovnako ako sa to podarilo 50 mm objektívu rovnakého radu.
- Samyang Reflex 300mm f/6.3 UMC CS
- Samyang 12mm 1:2.0 NCS CS
- Leica Vario-Elmar-T 18-56mm f/3.5-5.6
- Leica Summicron-T 23mm f/2 ASPH
- Leica APO-Vario-Elmar-T 55-135mm F3.5-4.5
- Zeiss Otus 85mm F1.4
- Voigtlander Nokton 25mm F0.95 Type II
- Zeiss Touit 2.8/50M
Zhrnutie
Rok 2014 bol v znamení dronov. Tie v budúcnosti výrazne zmenia fotografovanie krajiny a miest. Výraznaznejšie sa začína presadzovať LED osvetlenie. Malú revolúciu v osvetelní predznamenáva Profoto B1, ateliérový blesk s TTL a vlastnou batériou.
A čo nás čaká v roku 2015? To sa už šušká na rumor stránkach. Výrobcovia našu zvedavosť začnú uspokojovať rýchlo. Už 5. januára sa pre novinárov otvoria brány výstavy CES show.
Určite budú pokračovať trendy nastolené v roku 2014:
• väčšie snímače v kompaktoch
• profesionalizácia CSC segmentu
• ústup od APS-C zrkadloviek na úkor CSC fotoaparátov
• pozornosť pokročilých amatérov sa čoraz viac bude upierať na plnoformátové zrkadlovky
• rastúca popularita objektívou s pevnou ohniskovou dĺžkou
• 4K video
P.S. Tento rok urobím výnimku a zdôverím sa vám s tým, čo sa mi z noviniek najviac páči. Neberte to ako nejaký určujúci rebríček. Sú to fotoaparáty a objektívy, ktoré sa páčia mne, so svojími prednosťami i nedostatkami.
- Kompakt: Panasonic Lumix DMC-LX100, najmä jeho strieborná verzia je pre mňa stelesnením takmer ideálneho spojenia retro dizajnu s digitálnou technológiou. DIzajn by bol nanič, bez dostatočne veľkého snímača, výnimočného objektívu a rýchleho zaostrovania. Ako bonus je tu elektronický hľadáčik a 4K video. Pre mnohých bude viac než zdatnou konkurenciou k CSC fotoaparátom.
- Digitálna zrkadlovka: Jednoznačne Nikon D750. Prekvapuje vás, že som neuprednostnil D810? Mne sa koncepcia, ktorú reprezentujú fotoaparáty Nikon D7100, D610a D750 páči viac. Nikon sa tu nebojí inovácii. Vyhovuje mi ovládanie, mnohé parametre sú profesionálne a naviac tu máme výklopný displej a vstavanú WiFi.
- CSC fotoaparát: Sony Alpha A7 II. Prvý plnoformátový CSC fotoaparát trpel detskými chrobami, ktoré jeho nástupca odstránil. Spája obrazovú kvalitu FF fotoaparátov Nikon s výhodami CSC fotoaparátov. A naviac ako prvý Full Frame má 5-osú stabilizáciu obrazu. Jeden z kandidátov na môj ďaľší fotoaparát.
- Objektívy: Je pochopiteľné, že v mojom výbere budú tie, ktoré môžem aj využiť. V prvom rade je to Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO, ktorý som už aj úspešne otestoval. Ako druhý objektív volím Nikkor AF-S 20/1,8G ED.
A čo z noviniek roku 2014 by potešilo vás, alebo ste si to dokonca kúpili?